בין שתי ערים: יכול להיות שאיחוד תל אביב ובת ים הוא דבר טוב?

גבול דק, אם בכלל, מפריד בין תל אביב יפו לבת דודתה בדרום, בת ים. עכשיו קוראים תושבים משתי הערים לזרז את האיחוד המוניציפלי. מי ירוויח מזה? לא בטוח ששני הצדדים

חיים בתוך בועה. צילום: Shutterstock
חיים בתוך בועה. צילום: Shutterstock

אלו היו הטובים שבזמנים, אלו היו הרעים שבזמנים, והערים תל אביב ובת ים עמדו לפני איחוד. "בת ים ותל אביב כבר מתפקדות כמרקם עירוני אחד", מסביר מייסד תנועת “תושבים למען הקהילה", עורך הדין אבי אריה. “60 אחוז מתושבי בת ים נמצאים בתל אביב במהלך יום העבודה, כך שתל אביב נהנית מבת ים ובת ים נהנית מתל אביב, יש פה יחסים הדדיים של שיתוף פעולה וסימביוזה".

השבוע התקיים אירוע ההשקה של התנועה, אשר פועלת כדי לשכנע את משרד הפנים להכריע לטובת האיחוד, על אף הביקורת הקשה שמטיחה עיריית בת ים ביוזמה. “האיחוד עם תל אביב החזקה יביא רק שגשוג ורווחה לתושבי בת ים החלשה שנמצאת היום בגירעון תקציבי ממושך ועל סף פשיטת רגל כלכלית", מסביר אריה.

הכל בשביל חניה

“אני גר ממש על הגבול בין יפו לבת ים", מוסיף אריה. “צד אחד של הרחוב שייך ליפו והצד השני לבת ים. היום אם אחד מתושבי צפון תל אביב רוצה לבוא ולחנות בצד התל אביבי של הרחוב הוא יכול לעשות את זה בלי בעיה, אבל אני כתושב הרחוב לא יכול. זה אבסורד. זאת רק דוגמה אחת ופשוטה שמראה שמדובר כאן במטרופולין אחד, בעיר אחת.

ההפרדה ההיסטורית בין הערים היא מלאכותית ושרירותית והגיע הזמן לשים לה סוף. שמחנו מאוד לשמוע שמשרד הפנים החליט לפני כשנתיים לבחון את האיחוד בין שתי הערים, מה שגרם מיד לעיריית בת ים לצאת בקמפיין שלילי נגד ‘מדינת תל אביב' שאפילו כלל מודעות בנתיבי איילון והודעות SMS שנשלחו לתושבים".

המתנגדים לאיחוד טוענים שבת ים עלולה להפוך לחצר האחורית החדשה של תל אביב ושהבעיות הכלכליות שלה רק יתעצמו. “על פי הנתונים שלנו, תושבי תל אביב לא אמורים להיפגע מהמהלך הזה ותושבי בת ים רק ירוויחו ממנו. לבת ים היום אין לאן להתרחב ולצמוח, וגם אין לה הכנסה משמעותית מארנונה מעסקים, פשוט כי תל אביב היא מרכז העסקים של ישראל. מהבחינה הזאת האיחוד עם תל אביב הוא גלגל הצלה לבת ים".

יחי ההבדל. גבול תל אביב-בת ים.
יחי ההבדל. גבול תל אביב-בת ים.

הצנטרום של הפיילה

לעומת אריה והתנועה, ד"ר יואב לרמן, חוקר עירוניות מהמחלקה לגיאוגרפיה ופיתוח
סביבתי באוניברסיטת בן גוריון בנגב, סקפטי. “איחוד בין בת ים לתל אביב לא בהכרח ישרת את האינטרסים של תושבי בת ים", הוא מסביר. “גם בתוך תל אביב יש אזורים כמו צפון העיר שלהם השפעה פוליטית חזקה, ואזורים עם פחות השפעה פוליטית כמו דרום העיר. העניין הוא שהכנסות של רשויות מקומיות מתבססות על מקומות עבודה ולא על מגורים. מרכז תל אביב, בניגוד למרכז בת ים, הוא מרכז המטרופולין. זה המקום ההגיוני ביותר למקם בו עסקים, וכך נוצר מצב שעיריית תל אביב מתעשרת בעזרת ארנונה מאותם עסקים, והשכנות של תל אביב, כולל בת ים, סובלות מגירעונות".

אז למה שהאיחוד של תל אביב עם בת ים לא יעזור לה להתגבר על הגירעונות האלו?

“המקרה של תל אביב ובת ים הוא חלק מתופעה הרבה יותר רחבה. אמנם זה המקרה
שכולם מדברים עליו, אבל הוא לא מקרה יוצא דופן. שאלת האיחוד היא לא השאלה הנכונה.
הפתרון צריך להתחיל בראייה מטרופולינית, בשינוי במיסוי הארנונה ובחשיבה התכנונית, שייצרו איזון נכון יותר בין עסקים למגורים – ולא בהכרח בעזרת איחוד רשויות".

“עיריית תל אביב היום היא גוף שנותן שירותים בצורה הרבה יותר יעילה וטובה מעיריית בת ים", מגיב דיוויד שליטא קוואז, תושב תל אביב ופעיל בתנועת תל"ה. “לתל אביב יש הרבה יותר אמצעים ומשאבים, ויכולה להשקיע בתושבי בת ים ואפילו לעודד אוכלוסיות חדשות וחזקות להגיע להתגורר ולעבוד בה. זה לא משחק סכום אפס, אם תל אביב מרוויחה זה לא אומר שבת ים חייבת להפסיד, להפך. בת ים שלאחר האיחוד עם תל אביב תהיה חזקה יותר ואטרקטיבית יותר".

מעיריית בת ים נמסר בתגובה:

"הנהלת העיר אחראית לכלל תושביה ותעשה כל שביכולתה כדי להעניק להם את השירות
המיטבי. על פניו נראה רעיון האיחוד בשלב זה בוסרי וחסר מתווה אמיתי להשגת שוויון לתושבי בת ים ואינו ריאלי בשנים הקרובות".

תל ים סיטי: כך ייראה המטרופולין החדש. בערך

הסדרה "בת־ים ניו יורק" תיחשב כיצירה מכוננת בברנז'ה ויגאל עדיקא יזכה סוף סוף למעמד הכוכב שמגיע לו.

קלישאת הסטנד־אפ "יש פה מישהו מבת ים?" תשתנה, ומהיום סטנדאפיסטים גרועים ייאלצו לשאול "יש פה מישהו מאזור מישור החוף רבתי?".

דרום תל אביב תהפוך למרכז תל אביב, פלורנטין תהפוך לשינקין והנרקומנים יהפכו למדריכי תיירות.

קווי האוטובוס 1, 42 ו־ 142 יאוחדו לקו בודד: קו 142142. גם אותו בדיוק פספסתם.

שטח העיר יאפשר למרתון להפוך לדאבל מרתון: יותר קילומטרים, יותר התלהבות, יותר מתים.

האזור שבעבר נקרא בת ים יכונה מעתה South Of South Tel Avivי(SOSTA) בפי המקומיים.

דרך אילת תמשיך במשימת חייה: להגיע עד אילת.