כך הפך סרט "פמיניסטי" ומלוהק היטב למופע מיזוגיני להחריד

"המועדון לספרות יפה של הגברת ינקלובה" גייס חבורה מרשימה מאוד של שחקניות ליצירה שונה מאוד מכל מה שנעשה בישראל, אבל הוא לא יותר מסרט שוביניסטי עם דמויות פתטיות

"המועדון לספרות יפה של הגברת ינקלובה"
"המועדון לספרות יפה של הגברת ינקלובה"
7 ביוני 2018

"הלובסטר" של יורגוס לנתימוס (2015) מציג עולם שבו נאסר על אנשים לחיות ללא זוגיות. כשאנשים מאבדים את בני זוגם הם נשלחים לכפר נופש שבו עליהם למצוא לעצמם בני זוג תוך זמן קצוב, שאם לא כן יהפכו לבעלי חיים. אלה שמסרבים להיכנע לגזרה ומנסים לברוח ניצודים על ידי הדיירים החדשים, שציד מוצלח מזכה אותם בתוספת זמן. הסרט מעצב בדקדקנות את חוקי העולם שברא, ובאמצעותם מנסח חיווי ארסי ומבריק על דיקטטורת הזוגיות בחברה שלנו, תוך שהוא מפנה את חציו לגברים ולנשים גם יחד.

"המועדון לספרות יפה של הגברת ינקלובה" של גלעד אמיליו שנקר ויוסי מאירי מנסה לעשות משהו דומה. הסרט מספר על מועדון סודי של נשים שתכלית חייהן היא לפתות גברים נאים להגיע לערב הספרותי השבועי, במהלכו הן אומדות את רמת האטרקטיביות שלהם (מי שהביאה את הגבר הכי נאה זוכה בגביע), ואז הופכות אותם לנקניקיות. זאת מעין פנטזיית נקמה נשית, אלא שנשות המועדון, המנוהל ביד רמה על ידי רזיה (רזיה ישראלי) שמתרה בהן שאהבה תמיד מניבה לב שבור, הן קורבנות לא פחות מאשר הגברים. כשהן מזדקנות ומאבדות את יכולת הפיתוי, הן הופכות לסניטריות (כמו חנה לסלאו), ורק אם הצליחו לצבור מאה גביעים הן זוכות למנוחה ונחלה בבית הלורדיות.

"המועדון לספרות יפה של הגברת ינקלובה"
"המועדון לספרות יפה של הגברת ינקלובה"

עוד כתבות מעניינות:
הסרט שמוכיח: נשים עושות סרטים על גברים טוב יותר מגברים
איך הפכה איימי שומר מהבטחה ענקית לדודה מביכה?
"משתגעים על מרי" הוא הרבה יותר מקומדיה עם שפיך בשיער

העלילה מתמקדת ביריבות המרושעת בין שתי חברות במועדון – סופי העגומה (קרן מור), שהייתה פעם מומחית בעלת שם עולמי ליצירותיו של עגנון, וטורפת גברים צעירה בשם לולה (אניה בוקשטיין). כשלספרייה מגיע יוסף (יפתח קליין), שמגלה עניין אמיתי בעגנון ונראה שגם בסופי, היא מתחבטת אם לבחור בגביע או באהבה.

הסרט מתגדר כ"אגדה אפלה" אך אפשר גם לתארו כקומדיית אימים גותית. העיצוב של ג'ון יהונתן יעקבי תומך בתיאור הזה, כמו גם המשחק המוגזם של ליא קניג בתפקיד גברת ינקלובה, שמקריאה משפטים מתוך "האדונית והרוכל" – אלגוריה קניבלית מאת עגנון שהסרט נתלה בה כהשראה. אבל שלא כמו ב"הלובסטר", העולם שנבנה ב"גברת ינקלובה" אינו שלם וכלליו אינם מנוסחים באופן מספק. המציאות שמחוץ למועדון מתוארת באופן חלקי בלבד, אך מובהר לנו שהמועדון חריג בתוכה ולכן לא ברור מדוע הנשים נכנעות לחוקיו הדרקוניים ואיך הגיעו לשם מלכתחילה. כי מדוע שפרופסורית לספרות, כלומר אישה משכילה שפעם היו לה קריירה ותחומי עניין, תהפוך למכונה לפיתוי גברים? הסרט מדבר לכאורה בשם נשים שנמאס להן שגברים התייחסו אליהן כאל בשר, והן החליטו להפוך את המבט, באופן הכי ליטרלי שאפשר. אבל זה בעצם סרט על נשים פתטיות שהפנימו את נקודת המבט הגברית־השוביניסטית עליהן, והן מגדירות את עצמן ואת ערכן כבני אדם אך ורק על פיה ולכן הוא מיזוגיני להחריד.

"המועדון לספרות יפה של הגברת ינקלובה"
"המועדון לספרות יפה של הגברת ינקלובה"

גותיקה עברית

על אף, או אולי בגלל העובדה שהוא מדבר עברית, "הגברת ינקלובה" זר מאוד להוויה הישראלית. עם זאת הוא חלק מגל מתעורר של סרטי ז'אנר שקולנוענים צעירים מנסה לייבא ארצה ולשתול בקרקע המקומית, עד כה בהצלחה חלקית בלבד. בשנים האחרונות ראינו כמה סרטי אימה מתוצרת הארץ, שהבולט שבהם היה "מי מפחד מהזאב הרע" של אהרון קשלס ונבות פפושדו. במקרה של "הזאב", כמו גם ב"ילדי הסתיו" של איתן גפני (רוצח סדרתי בקיבוץ צפוני ב־1973), "ג'רוזלם" של דורון ויואב פז (זומבים בירושלים), "מורעלים" של דידי לובצקי (זומבים בצבא) ו"מסווג חריג" של בועז ארמוני – אפשר לומר שהנטיעה נקלטה. בלי להיכנס לשאלת האיכויות השונות של הסרטים, הם הצליחו לחבר באופן משכנע את הז'אנרים הזרים להוויה המקומית ואף לנסח אמירה בעלת תוקף על ישראליות.

צה"ל, מלחמת יום כיפור ועיר הקודש התגלו כמרחבים עתירי פוטנציאל לסרטי אימה מסוגים שונים. כשחושבים על זה, גם הפרק השני ב"פוקסטרוט" הוא סוג של סרט אימה. מנגד, הדיסוננס שנוצר במפגש בין העברית הישראלית והאזכורים התרבותיים שבאו איתה לבין החזות הגותית של "גברת ינקלובה" ו"משפחה" של רוני קידר לא הניב טקסטים מעניינים דיים, והצרימה הכניעה את הסרטים.

"גברת ינקלובה" אמנם גייס חבורה מאוד מרשימה של שחקניות מדורות שונים, שככל הנראה קפצו על ההזדמנות לעשות משהו בולט בשונותו, אך משום שלא הופקדו בידיהן דמויות של ממש הן לא מצאו את הטון הנכון לעצב אותן על המסך. כי גם קריקטורה קאמפית יכולה לעבוד רק אם יש בבסיסה אמת אנושית, וזו חסרה כאן.

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד