כבו את האורות: 22 הסרטים הכי איכותיים ומומלצים בנטפליקס

מחר מתחילה התקופה הקשה שנקראת "אחרי החגים", והדרך הנכונה להתכחש למציאות הזה היא כמובן בינג' קולנועי על מיטב היצירה הסינמטית שיש לנטפליקס להציע לנו. צללנו עמוק לתוך ספריית הסרטים וחזרנו עם שלל מרהיב של קלאסיקות, זוכי אוסקר, סרטי קאלט והפקות מקור מכל הז'אנרים ולכל מצב רוח
כולנו מכירים את התחושה הנוראית הזאת: אתם פותחים את הנטפליקס ולא מצליחים למצוא שום דבר שאתם רוצים לראות. לא משנה בכלל שהם ניסו לשנות גישה ולייצר ולרכוש סדרות טובות יותר, וגם לא שספריית הסרטים שלהם עצומה בגודלה. למען האמת, זה אפילו מזיק לענקית הסטרימינג, כי בשלב מסוים אתה עובר קטגוריה קטגוריה במשך דקות ארוכות, צופה בטריילר ועוד טריילר, ותוך המסע המייאש הזה אתה מתחיל לחשוב כל מיני מחשבות על מהות החיים ולמה אני בכלל עושה את זה ואולי הייתי צריך להקשיב להורים שלי ולמצוא מקצוע אמיתי ו– הבנתם לאן זה הולך. מבאס. אז כדי להימנע מזה – מצאנו לכם את כל הסרטים הכי טובים בנטפליקס, הקרם דה לה קרם של ספריית הסרטים בסטרימינג. קלאסיקות מכל הז'אנרים. תתמקמו נוח על הספה, זה הולך להיות לילה ארוך.
1. אי.טי (1982)
סרט המד"ב המקסים והמיתולוגי של טיטאן הקולנוע סטיבן ספילברג הוא – אין בכלל שאלה – אחד מסרטי המד"ב הטובים ביותר שנוצרו בכל הזמנים. בעוד הוליווד מנסה תמיד להפחיד אותנו מבואם של החייזרים, ספילברג נקט בעמדה קצת שונה והציג חייזר חמוד וטוב לב שהתרסק בטעות בכדור הארץ ורק רוצה לחזור הביתה. זה סרט שיגרום לכם תחושה חמימה בלב לאורך כל הצפייה בו ובסיומו גם אתם תרצו לגדל אי.טי קטן, או לכל הפחות דרו ברימור קטנה.
2. לקום אתמול בבוקר (1993)
זה לא סתם סרט קאלט. ברבות השנים הפך "לקום אתמול בבוקר" בכיכובו של ביל מארי לאחד הסרטים האהובים בכל הזמים. הוא מספר על שדרן חדשות ציני ואגוצנטרי בשם פיל שיוצא לסקר את אירועי יום המרמיטה באיזה חור בפנסילבניה, אך נקלע לסופת שלגים קשה שמאלצת אותו ואת צוותו לסטות מהמסלול ולהעביר לילה נוסף בפריפריה הכפרית. כשהוא קם הוא מגלה שהוא קם לבוקר של אתמול וכעת הוא תקוע בלולאת זמן. זה סרט שמצליח להיות מצחיק, מורכב, וחכם עד היום, ומסע מרתק של השדרן מאנוכיות לחמלה. בעיניי מה שהופך סרטים לקלאסיקות זאת התשובה לשאלה: האם זה עומד במבחן הזמן? ובדיוק כמו השחקן הראשי שלו, הוא אכן עומד במבחן הזמן ותמיד כיף לצפות בו.
3. החשוד המיידי (1995)
בתור התחלה, נשים את זה על השולחן, בריאן סינגר הואשם באונס והגיע להסדר טיעון שבמסגרתו נאלץ לשלם מלאנתלפים שקלים. בשנת 2021 הוא עבר לישראל וכיום אין לנו מושג מה איתו. האם הוא עזב בזמן המלחמה? האם הוא נשאר כאן? לא ברור, אבל אי אפשר להתעלם מהתפקיד שהיה לו בעיצוב סרטי הקומיקס בהוליווד, תפקיד שקיבל בעקבות יצירת הסרט "החשוד המיידי" משנת 1995. הסרט עצמו הוא לא סרט קומיקס, כמובן, אבל הפך להצלחה מסחררת עם טוויסט סיום שמהדהד כבר 30 שנה. וכן – יש פה עוד דמות בעייתית, קווין ספייסי. אז כן, הם אנשים נוראיים, אבל האמת שמדובר בקלאסיקה שכדאי לראות. הסרט עצמו אגב עוקב אחר החקירה של השורד היחיד מטבח בנמל, ואיך פושע ידוע לשמצה השפיע על האירועים שהתחילו בחמישה פושעים שנפגשו במסדר זיהוי אקראי. קייזר סוזה!
4. היט (1995)
סרט שהמציא מחדש את ז'אנר סרטי השוד. רוברט דה נירו משחק כאן פושע כריזמטי וחלקלק בשם ניל מקאלי שאוסף סביבו את האנשים הכי מוכשרים בתחום שוד הבנקים. אחריו רודף לא אחר מאל פאצ'ינו בתפקיד לוטננט וינסנט האנה הממונה על חקירת הכנופיה. אקשן מדהים מהתקופה שלא השתמשו יותר מדי ב-CGI, וזהו סרטו הרביעי של הבמאי מייקל מאן, האיש מאחורי "המוהיקני האחרון", "עלי" ו"אויבי הציבור". אם אהבתם את אחד מהסרטים האלה, כדאי לכם מאד לראות את "היט" לא רק כי הוא שונה בתכלית – זה פשוט מסוג הסרטים שלא עושים יותר.
5. הנסיכה מונונוקי (1997)
הייתה פה התלבטות אמיתית איזה סרט של סטודיו ג'יבלי להכניס לרשימה הזאת – האם יהיה זה סרט הפרידה של מיאזאקי, או אולי סרטו הקלאסי "הנסיכה מונונוקי", סרט שכולו טריפ יפני. מדובר באגדה היסטורית vמספרת על נסיך לשעבר שיצא לגלות על מנת להסיר קללה מעל ראשו. במהלך הסרט הוא מתמודד עם הפערים בין הציוויליזציה האנושית שהורסת כל חלקה טובה אל מול הטבע הקטלני לא פחות שבראשו עומדת סאן, המכונה גם (ניחשתם נכון) הנסיכה מונונוקי. אני יודע שרבים אוהבים את "המסע המופלא" יותר, אבל באמת שמדובר בעבודתו הטובה ביותר של מיאזאקי אי פעם. ברצינות, הוא אחד מהקולנוענים החשובים בעולם ואם לא ראיתם את הסרט הזה, קבלו המלצה חמה, תפנו לעצמכם זמן מנטאלי לשמוע יפנית במשך שעתיים ובסוף תגידו לי אריגטו.
6. מת על המתים (2004)
הסרט הראשון בטרילוגיית קורנטו המפורסמת של אדגר רייט. הסרט מספר על בחור די אפס, שאוהב לבלות את כל הזמן שלו עם החבר הכי טוב שלו, להתמסטל ולשחק במחשב. כשמתחילה מתקפת זומבים קטלנית – הוא מבין שהוא חייב להתאפס על החיים שלו. הסרט מוגדר כקומדיית אימה והאמת היא שצפיתי בו שוב ממש לא מזמן – וזה עדיין עובד. הוא עדיין מצחיק, עדיין רלוונטי ועדיין הזומבים נראים בו מצוין. הסרט הזה זיכה את רייט בתהילה ובצדק, ונותר רק לחכות שהוא יחזור לעבוד ביחד עם השחקנים ניק פרוסט וסיימון פג, כי זה עבד בכל פעם שבה הוא עשה את זה. אם אתם רוצים פאן, זומבים ואת העריכה היוצאת מן הכלל של רייט – "מת על המתים". אין שאלה.
7. עיר החטאים (2005)
בסרט הזה הבמאי רוברט רודריגז הוכיח שאפשר לעשות קולנוע דל תקציב שנראה טוב, בעיקר בזכות הסגנון האמנותי המינימליסטי שנבחר והאופן שבו הסרט נעשה. הסרט מבוסס על סדרת קומיקס בעלת אותו שם מאת כותב הקומיקס המדהים פרנק מילר, שביים יחד איתו את הסרט. למעשה, כשהשניים עבדו על הסטוריבורד הם לא ציירו הכל מחדש, אלא פשוט גזרו את הקומיקס והדביקו, וזה ממש מורגש בכל שוט של הסרט הזה. הסרט עוקב אחר מספר סיפורים המתרחשים בעיר החטאים, שהיא ליטרלי ג'ונגל מבטון. אלה סיפורים על סקס, רצח, אלימות ופשע והכל בפילם נואר כבד. בנוף של סרטי הקומיקס, זה היה ונשאר אחד הטובים ביותר.
8. ארץ קשוחה (2007)
סרטם של האחים כהן עוקב אחר שריף וצייד שמנסים לאתר רוצח סדרתי פסיכופת שרוצח אנשים באמצעות תספורת מזעזעת. סתם, הוא עושה את זה באמצעות רובה לשחיטת בקר. מדובר באחת ההופעות המצמררות ביותר שקיימות בתולדות הקולנוע, עם סיפור שמצליח להישאר מותח עד השנייה האחרונה. לא סתם הוא זכה בארבעה פרסי אוסקר.
9. מסיבת רווקות (2011)
אחרי הסרט הראשון בסדרת סרטי "הנגאובר" הסרט הזה היווה קונטרה נשית חזקה. לא רק לסדרת הסרטים, אלא לכל ז'אנר הקומדיה. עד אותה תקופה נשים בקולנוע היו מושא אהבה, קונטרה לגבר, או הגיבורות של קומדיות רומנטיות קיטשיות שעוסקות, איך לא, ביחס לגבר שבו האישה מאוהבת. בקיצור, האישה בקולנוע תמיד נתפסה ביחס לדמויות גבריות. זה קרה לצד התפיסה שנשים אינן מצחיקות. אחרי הסרט הזה התפיסה הזו מתה. הוא הכיל את הנשים הכי מצחיקות באותה תקופה (קריסטן ויג, מאיה רודולף, מליסה מקארתי, רבל וילסון ורוז ביירן) והגברים בו היו קיימים, אם כי מאוד שוליים. הסיפור לא סבב סביב רומנטיקה, אלא סביב מערכת היחסים של אישה שאין לה כלום בחיים עם חברתה הטובה שעומדת להתחתן. זה סרט קורע מצחוק שעשה היסטוריה – ובהחלט חלה עליו חובת צפייה.
10. בירדמן (2014)
אם יש משהו שהבמאי אלחנדרו איניאריטו אוהב זה שוטים ארוכים ובלתי נגמרים. הוא כל כך אוהב את זה שהוא עשה סרט שכולו שוט ארוך ובלתי נגמר ואין בו שנייה אחת מיותרת. מייקל קיטון משחק את ריגן, שחקן שגילם בעבר דמות של גיבור על וכעת מנסה לחזור לתודעה עם יצירות משמעותיות יותר… ממש כמו מייקל קיטון עצמו. אולי זאת גם הסיבה שזה עובד כל כך טוב. זה וכמובן הקאסט שמצטרף אליו. אמה סטון משחקת את ביתו של ריגן, זאק גליפיניקיס משחק את המפיק והחבר הטוב של ריגן, אדוארד נורטון הוא שחקן בלתי נסבל (בדיוק כמו אדוארד נורטון) והכל מתחבר לבליל אחד שהוא גם תיאטרון וגם קולנוע וגם מציאות וגם דמיון עד שאתם כבר לא יודעים מה אמיתי ומה לא.
11. הבלדה על באסטר סקראגס (2018)
"הבלדה על באסטר סקראגס" הוא אחד מהמערבונים היותר מוצלחים שיש בארכיון של נטפליקס, עם אוסף של שישה סיפורים כתובים היטב על המערב הפרוע והכל מתחת למניפה של האחים כהן. זהו הסרט השני של האחים כהן ברשימה, ותכלס מגיע להם שנכניס את כולם. מעבר לזה, יש פה גם את אחד הקאסטים המרשימים ביותר בספריית הסרטים של נטפליקס, והוא כולל את טים בלייק נלסון, ליאם ניסן, ג'יימס פרנקו (כשזה עוד היה סבבה להעסיק אותו), ברנדן גליסון, קלנסי בראון, זואי קאזאן, טום וויטס ועוד רבים אחרים, כיאה לסרט במעמדו.
12. רומא (2018)
את הסרט הזה ביים אלפונסו קוארון, אחד מהבמאים הכי גדולים שהגיעו להוליווד וכמובן שמדובר בסרט מדהים שיגרום לכם להידבק למסך מרוב שהוא יפה. כל הסרט הוא שנה בחייה של קליאו, עוזרת בית של משפחה עשירה בשכונת רומא שבמקסיקו סיטי. מצד אחד קליאו חוזה בתא המשפחתי במקום עבודתה מתפרק ומצד שני חווה זאת על גופה. יש ברשימה הזאת כמה סרטים שבאמת נראים טוב, אבל אין מישהו שיודע לעשות סינמטוגרפיה כמו אלפונסו קוארון.
13. האירי (2019)
הסיבה הראשונה והעיקרית לצפות בסרט הזה היא שמאחוריו מרטין סקורסזה הענק, והוא מחזיר למסך את השילוב המדהים בין רוברט דה נירו לבין ג'ו פשי, וכמובן שיש כאן גם את אל פאצ'ינו בתפקיד הכי טוב שלו מהשנים האחרונות. הסיבה השנייה לצפות בסרט היא שמרטין סקורסזה פשוט יודע מה הוא עושה והפעם הוא חוזר לסיפורי מאפיה. הסרט עוקב אחר פרנק "האירי" שירן, ג'ימי הופה וראסל באפלינו, ומספר על הפשעים שביצע האירי עבור משפחת הפשע באפלינו. הוא ארוך ואיטי וכל שנייה בו היא זהב קולנועי נדיר שכבר קשה מאד למצוא ביקומים הקולנועיים של הוליווד. סקורסזה בן 82, ולמרות שלא נותר לנו עוד הרבה זמן איתו, הוא מתכנן עוד חמישה סרטים בעתיד הקרוב. בינתיים כדאי ליהנות מכל שניה.
14. יהלום לא מלוטש (2019)
צמד היוצרים היהודים האהובים עלינו (ממש אחרי פפושדו וקשלס) יצרו סרט על סוחר תכשיטים יהודי בניו יורק שמכור להימורים בכיכובו של אדם סנדלר ובאופן מפתיע הוא ממש ממש טוב. הסרט הגיע אחרי תקופה ארוכה בה לאנשים נמאס לראות את סנדלר עושה סרטי קומדיה מטופשים וחסרי משמעות רק כדי להטיס את החברים ואת המשפחה שלו למקומות אקזוטים, והסרט הזה סימן את הניסיון הראשון שלו להיות שחקן רציני – ומדובר בניסיון מוצלח ביותר. סנדלר מגיע לעומקים שלא ידעתם שקיימים אצלו ואם אתם רוצים סרט קצר ולעניין, עשוי היטב ובקצב גבוה – זאת לגמרי הבחירה בשבילכם.
17-15. סדרת סרטי "רצח כתוב היטב" (2025-2019)
דניאל קרייג משחק בסדרת הסרטים הזאת את הבלש בנואה בלאנק, מין שרלוק הולמס מודרני שמסוגל לפתור כל תעלומה. הסרט הראשון עוקב אחר תעלומת רצח במשפחה עשירה של סופר מפורסם, הסרט השני עוקב אחרי קבוצת חברים באחוזה ביוון, והסרט השלישי עומד לצאת ממש בקרוב, אז תשלימו מהר – כי בכל הנוגע לז'אנר תעלומות הרצח, הסרט הזה נמצא בטופ של הטופ.
18. הבלוז של מא רייני (2020)
זהו סרטו האחרון של השחקן צ'דוויק בוזמן ובו הוא משחק את לוי, נגן חצוצרה בתזמורת של זמרת הבלוז האגדית מא רייני. הסרט עצמו מבוסס על מחזה והוא נשאר מאד נאמן למבנה, וכך נוצר לו סרט דרמה דחוס וכתוב היטב עם המשחק הכי טוב של צ'דוויק בוזמן בשנים האחרונות. האמת? ראוי יותר שנזכור אותו בזכות התפקיד הזה במקום "הפנתר השחור".
19. מלך הצפון (2022)
רוברט אגרס עושה עבודה ממש טובה כשהוא לוקח מיתולוגיות מוכרות בפרשנות מודרנית וחוזר איתן למקור. הוא עשה את זה בסרט "המכשפה" (2015), שם הראה לראשונה מזה שנים את הקשר של המכשפות לשטן וריטואלים שנלקחו מתוך האגדות עליהן. בסרטו השני, "המגדלור", הוא חקר את מיתוס הסירנה, אותן אנחנו מכירים כבתולות ים נאות, והחזיר את האימה שהן מטילות ואת טבען המסוכן. ובסרטו השלישי, "מלך הצפון" הוא לוקח אותנו אל סיפור המקור של המחזה השייקספירי "המלט" ומחזיר אותו למקור הדני, שעם כל הכבוד לשייקספיר (ואם יש המון כבוד למישהו זה לשייקספיר), מכיל הרבה פחות דיאלוגים מתייפייפים והרבה פחות בריטי בלשון המעטה. בניגוד לסרטיו הקודמים, זהו לא סרט אימה, ולמרות שבסרטו הרביעי, "נוספרטו", הוא מוכיח ששם הפורטה שלו, תענוג לראות אותו מתנסה בז'אנרים נוספים, ובכזאת הצלחה.
20. אופנהיימר (2023)
קצת אחרי שנפרדנו מקיליאן מרפי בתפקיד טום שלבי, קיבלנו אותו בסרט של במאי צעיר ולא מוכר, אולי שמעתם עליו, כריסטופר נולאן, שהצליח להפוך את הסיפור הסופר מדעי (והדי משעמם, אם נודה על האמת) של מדען הגרעין רוברט אופנהיימר לסרט שכל אחד יכול לראות ולהבין וגם ליהנות ממנו, כי זה לא רק הסיפור, זה גם תצוגת המשחק הנהדרת של כל המעורבים כמו קייט בלאנשט, מאט דיימון, פלורנס פיו וכמובן – רוברט דאוני ג'וניור באחד מהתפקידים הכי גדולים בקריירה שלו. אם העדפתם ללכת על ברבי בתקופת ברבנהיימר – הפסדתם.
21. הרוזן (2023)
אם אתם אוהבים ערפדים, אוהבים סאטירה ובמקרה גם אוהבים את צ'ילה, ובכן זה הסרט בשבילכם כי יש בו את כל הדברים האלה. בכללי, כדאי לדעת שההיסטוריה של צ'ילה היא פסיכית לגמרי, והדברים שהמדינה הזאת ספגה משפיעים על התרבות שלה עד היום. הדוגמה הכי טובה לזה היא "הרוזן": הסרט מצייר את הרודן הקודם של צ'ילה, אוגוסטו פינושה, כערפד בן 250 שנה שמאבד את את החשק לחיות. זה סרט כיפי, מרשים ויזואלית ויצירתי שמצד אחד יצחיק אתכם, מצד שני לא תדעו מה הוא רוצה מכם, ומצד שלישי בסוף הצפייה הוא יגרום לכם לחשוב ולחקור קצת את ההיסטוריה המטורפת של צ'ילה. נשבע לכם שזה מעניין.
22. גודזילה מינוס אחת (2023)
הדבר הכי גרוע בסרטי מפלצות זה כשלא מראים לך את המפלצת. אם באתי לראות סרט שעוסק במפלצת אני מצפה שהוא יעסוק במפלצת. אני לא רוצה לראות את המפלצת 10 דקות מתוך סרט של שעתיים וחצי, כמו שקרה בגודזילה 2014, ששם הרבה יותר מדי דגש על בני האדם. גם ב"גודזילה מינוס אחת" המפלצת לא מופיעה להמון זמן מסך, משהו באזור ה-15 דקות תהילה, אבל איזו תהילה. גודזילה במודל 2023 הרבה יותר מפחידה, מחוללת הרבה יותר נזק, והרבה הרבה יותר משמעותית. המסקנה אמורה להיות כמובן שהאמריקאים יפסיקו להפיק סרטי גודזילה וישאירו ליפנים שיודעים איך לעשות את זה כמו שצריך. זה כמובן לא יקרה כי כבר ב-2027 אנחנו הולכים לקבל את "גודזילה X קונג 3: סופרנובה". תעשו לעצמכם טובה, פשוט תדלגו על הכל ותראו את "גודזילה מינוס אחת".