הטריילר הכתיר את הבוס החדש של הבמאים: הטוקבקיסטים

הטריילרים הקולנועיים הפכו למבחן קבלה – והאולפנים ממהרים לשפץ את הסרטים לפי דרישות הקהל. רק תראו מה קרה ל"קאטס", "סוניק" ו"יחידת המתאבדים"

הטריילר הרג את החופש האמנותי? (איור: שאטרסטוק)
הטריילר הרג את החופש האמנותי? (איור: שאטרסטוק)
30 בדצמבר 2019

כשהטריילר הראשון עלה למסך בתיאטרון בניו יורק ב-1913, אף אחד לא היה יכול לדמיין איך הדבר הזה יתפתח. הסרטון הקצר שנועד לשווק סרטים עתידיים זכה לשם "trailer" ("עוקב") משום שבימים הראשונים הוא הוקרן אחרי הסרט. אלא שדי מהר הבינו בחברות ההפצה שהצופים לא נשארים במושבים אחרי שהסרט מסתיים, והעבירו אותו להתחלה. בחלוף הזמן הקדימונים שינו צורה, יחד עם הקולנוע, אבל במשך עשרות שנים הם נשארו במקומם על המסך הגדול, כנספחים לסרט שעבורו רכשנו כרטיסים. עד שהגיעו האינטרנט והסמארטפונים ושינו הכל.

העידן הדיגיטלי העצים עשרות מונים את החשיפה לטריילרים, וגם את עוצמת התגובות אליהם. בהתאם הם הפכו למנה העיקרית, וכל השקה של טריילר חדש לבלוקבסטר פוטנציאלי הופכת לאירוע חדשותי בפני עצמו. ביוטיוב אפשר למצוא לא רק את הטריילרים, אלא גם סרטונים של אנשים מצלמים את עצמם מגיבים לטריילרים תוך כדי צפייה, סרטונים שמעניקים פרשנות יצירתית לטריילרים באמצעות עריכה מחודשת שלהם, ועוד ועוד.

הקאסט של "קאטס" בפרמיירה בניו יורק (צילום: ג'יימי מקארטני/גטי אימג'ס עבור Universal Pictures)
הקאסט של "קאטס" בפרמיירה בניו יורק (צילום: ג'יימי מקארטני/גטי אימג'ס עבור Universal Pictures)

העבודה על הטריילרים מתחילה עוד לפני שהחלו צילומי הסרט, ומפיקים אפילו התחילו לתכנן את לוח הזמנים בהתאם לצרכי הטריילרים

לעובדה שכל צופה יכול להשמיע את קולו עוד בטרם יצא הסרט לאקרנים נוספה תופעת לוואי יחסית חדשה, כמעט מהפכנית: התגובות הוויראליות לטריילרים, שלרוב יוצאים למסכים כמה חודשים לפני שהסרטים שהם מקדמים הושלמו, מצליחות להשפיע על האולפנים לשנות את הסרטים עצמם.

הטריילר של "קאטס", העיבוד למחזמר הבימתי של אנדרו לויד וובר שהיה להיט ענק במאה שעברה, הושק ביולי 2019 – חצי שנה לפני מועד העלייה של הסרט עצמו. המראה מעורר החלחלה של שחקנים מפורסמים שעוטים על גופם, אך לא על פניהם, פרווה דיגיטלית, חלקם לבושים בבגדים, אחרים בפרווה חשופה (ולחתולות יש שדיים), דימה אותם למוטנטים מהאי של דוקטור מורו, ועורר צונמי של תגובות מזועזעות ברשת. אלה הפכו בתורן לנושא של שלל כתבות. האתרים אינדיווייר ואסקווייר, למשל, קיבצו כמה מהתגובות הכי שנונות, בהן ציוץ של ג'ורדן פיל, הבמאי של סרט האימה "אנחנו", שכתב: "הצמדתי את השיר מ'אנחנו' לטריילר של 'קאטס' ואני חושב שזה יותר מתאים".

והיה גם מישהו שערך את הטריילר עם קטעי סרטים על פי סטיבן קינג, כדי להעצים את מימד האימה הלא מכוונת שעולה מהטריילר המקורי.

 

הגיחוך היה כה גורף, שבאולפן החליטו להחזיר את הסרט למקצה שיפוצים דיגיטליים. "סיימנו את הצילומים רק במרץ", אמר הבמאי טום הופר, "כך שהאפקטים הוויזואליים (בטריילר) היו בשלב מוקדם. בקיצוניות של חלק מהתגובות היו כמה רמזים לאיך להמשיך ולפתח את ההפקה. כשתצפו בסרט אחרי השלמתו תראו שכמה מהעיצובים של החתולים התקדמו מאז, והבנו יותר איך להשתמש בטכנולוגיה". חלק מהשיפוצים (הלא מאוד מהותיים) אפשר היה לראות בטריילר השני של הסרט שהושק בנובמבר. ג'ודי דנץ' זכתה לרעמה גדולה יותר, הפסים בפרוותה של פרנצ'סקה הייווארד הודגשו יותר ואוזניה התחדדו. זה לא עזר. הסרט עצמו יצא למסכים באמריקה ב-20 בדצמבר האחרון, נתקל בביקורות קטלניות במיוחד ורשם פתיחה מאכזבת מאוד, גם ביחס לציפיות הלא גבוהות. בניסיון נואש להצילו, אולפני יוניברסל שלחו הודעה לאלפי בתי הקולנוע שכבר החלו להקרין אותו, שבתוך יומיים עד ארבעה יקבלו גרסה מעודכנת עוד יותר של הסרט, שבה הוכנסו עוד שיפוצים דיגיטליים. אבל הקונספט היה כה פגום מלכתחילה שהסרט נזקק לניתוח לב פתוח, ולא לטיפות עיניים.

הערות לבמאי

"קאטס" לא היה הסרט הראשון ששופץ בעקבות תגובות ויראליות לטריילר, אבל לפני שנמשיך למקרים נוספים, קצת רקע על איך טריילרים נוצרים בעידן הדיגיטלי. ודאי תופתעו לשמוע שלא פעם העבודה על הטריילרים מתחילה עוד לפני שהחלו צילומי הסרט. כך סיפר לאתר The Ringer העורך ג'ף גריטון מסוכנות השיווק "טריילר פארק", שמייצרת את הטריילרים עבור רוב ההפקות ההוליוודיות הגדולות. "אנחנו מפרקים את התסריט לגורמים, ואז אנחנו מקבלים את הצילומים היומיים – כל מה שהם מצלמים, שעות על גבי שעות". העורכים נדרשים להתמודד עם שפע החומרים הזה ולהפוך אותו למוצר מוגמר בתוך ארבעה עד חמישה ימים. בשל האימפקט המועצם של טריילרים בעידן יוטיוב, מפיקים אפילו התחילו לתכנן את לוח הזמנים של צילומי הסרט בהתאם לצרכי הטריילרים, והם מנסים לדחוף לימי הצילום הראשונים את "רגעי הטריילר הגדולים". "בשבועיים הראשונים של 'הנוקמים' צילמנו בכוונה כמות מטורפת של חומר, כי הם כבר חשבו על קומיק-קון של השנה הבאה", צוטט המפיק טרנטון ווטרסטון.

בניסיון נואש להציל את "קאטס", אולפני יוניברסל שלחו הודעה לאלפי בתי הקולנוע שכבר החלו להקרין אותו, שבתוך יומיים עד ארבעה יקבלו גרסה מעודכנת עוד יותר של הסרט

כתוצאה מכך לעיתים קרובות אפשר לראות בטריילרים דברים שבסופו של דבר לא נכנסו לסרטים עצמם. מקרה ידוע במיוחד הוא "רוג אחת: סיפור מלחמת הכוכבים". צופים אובססיביים השקיעו ומצאו בטריילר הראשון עד 18 רגעים שלא היו בסרט. הטריילר השני של "רוג אחת", שהושק חודשיים אחרי כן, כבר נראה כאילו הוא מקדם סרט שונה לגמרי (בטריילר הראשון הגיבורה ג'יין ארסו עשתה רושם של מורדת עצמאית וחזקה שכועסת על כולם, בשני היא נערה שיוצאת להציל את אביה וזקוקה לעזרת הגברים סביבה).

התהליך מורכב עוד יותר כשמדובר בסרטי אנימציה, כשעריכת הטריילר מתחילה עוד בשלב המסכים הירוקים והאיורים הראשוניים. בסוף אפריל 2019 הושק הטריילר של "סוניק", סרט פעולה קומי בהנפשה ממוחשבת ולייב אקשן המבוסס על זיכיון משחקי הווידאו "סוניק הקיפוד". הסרט עצמו נועד לצאת למסכים בנובמבר של אותה שנה, אבל אז הגיעו התגובות לטריילר. הצופים היו בעד ג'ים קארי בתפקיד הנבל (שרוצה, כמובן, לשלוט בעולם), אבל תקפו את העיצוב הלקוי והפרופורציות המוזרות של הקיפוד הכחול. רבים העלו לרשת רעיונות משלהם כיצד לעצב את העיניים והרגליים שלו.

בתוך ימים ספורים החליטו בהפקה לתקן את הסרט, ולדחות את הפצתו לפברואר 2020. ב-2 במאי פרסם הבמאי ג'ף פאולר ציוץ בזו הלשון: "תודה על התמיכה. והביקורת. המסר חזק וברור… אתם לא מרוצים מהעיצוב ואתם רוצים שינויים. זה הולך לקרות. כולם בפרמונט וסגה מחויבים לגמרי להפוך את הדמות הזאת לטובה ביותר שהיא יכולה להיות". ב-12 בנובמבר הושק טריילר חדש עם העיצוב החדש, ובאותו יום עלתה ליוטיוב גם גרסה חצוית מסך שהשוותה בין שני העיצובים, לפני ואחרי.

ויש גם מקרה הפוך, שבו דווקא תגובות טובות לטריילר מניבות שינויים בסרט. באפריל 2016 הושק הטריילר הראשון של "יחידת המתאבדים", מלווה בשיר "רפסודיה בוהמית" של קווין, וכולם חשבו שהוא מגניב וכיפי. הבעיה הייתה שהוא לא בדיוק ייצג את הסרט של הבמאי דיוויד אייר, שכיוון למשהו אפל יותר. אבל באולפני וורנר לא רצו עוד כשלון (יחסי) כמו "באטמן נגד סופרמן" ורצו סרט כיפי. אז בזמן שאייר המשיך לעצב את הסרט בדרכו, באולפנים ערכו גרסה שונה של הסרט, בעזרתם של יצרני הטריילר מ"טריילר פארק", והתאימו אותה להבטחה של הטריילר. בסופו של דבר, למסכים יצאה הגרסה הקלילה יותר. הסרט אמנם זכה לביקורות איומות, אבל הטריילר עורר מספיק ציפיות כדי להשיג לו פתיחה גדולה בקופות (בימים אלה מצטלם סרט ההמשך, עם במאי אחר).

עד לא מזמן היו נוהגים לערוך הקרנות מבחן סודיות, ולשפץ את הסרטים על פי תגובות של קהלים מצומצמים. נראה שעכשיו הטריילרים, שנחשפים בפני עשרות מיליוני צופים בבית הקולנוע הגדול ביותר בעולם, משמשים מבחן ברור יותר לעתידו של סרט.