Time Out תל אביב About

Time Outתל אביב הוא חלק מרשת Time Out Global — רשת מדיה בינלאומית הפועלת ב-360 ערים מרכזיות וב-60 מדינות ברחבי העולם. Time Out הוא אחד ממקורות התוכן המקיפים והאמינים ביותר בתחומי התרבות, הקולינריה, הבילוי ותיירות עירונית. התוכן, שמתעדכן 24/7, נכתב ונערך על ידי צוות עיתונאים מקצועי מקומי בישראל, בהתאם לסטנדרטים של Time Out העולמית.
טיים אאוט

תיאטרון של אי ודאות: כל העולם במה של סבל ושביזות

אולם ומלואו. תיאטרון הבימה בקורונה (צילום: איליה מלניקוב)
אולם ומלואו. תיאטרון הבימה בקורונה (צילום: איליה מלניקוב)

בשבוע שעבר ערכו באי"ב - אירגון היוצרים העצמאיים בתיאטרון - כנס בינלאומי עם מיטב המוחות העולמיים באמנויות הבמה. ג'ייסון דנינו הולט השתתף בו וגילה שהמשבר הוא גלובלי ולא בטוח שאפשר יהיה להדביק את השברים בחזרה

29 באוקטובר 2020

כולם סובלים. לא משנה כמה המדינה תיקצבה או לא, כמה ירוק או אדום, כמה יש אופק ברור או פחחח הכל חוסר וודאות אחד גדול – תחושת הסבל והקושי היא קולקטיבית. אין מדינה שזה פסח עליה

כנסבינלאומישלתיאטרוןבימיםשלמגיפהוחוסרוודאותמדכאאומעוררתקווה?התשובההיאשנראהלישגםוגם. לפני שבועיים ערךארגון יוצרים עצמאים בתיאטרון (אי"ב)כנסזומיבמגווןנושאיםשקשוריםבתיאטרוןלצדהקוביד.מנהלותאומנותיות,יוצרות,ראשותשלמוסדותמוביליםכולןהתכנסובמשךיומייםלשתףאיךנראיתחלקתהדשאהקורוניתשלהם.

והריהמגיפההעולמיתהזאתבהחלטמתאפיינתבאלמנטההסתכלותהצידה,בלתינמנע.הולכיםעםמסכותברחובבניויורק?הבריםפתוחיםבמדריד?כמהכסףקיבלוהעסקיםהעצמאייםבקנדה?אבלכנסיםשמרכזיםעבורכםמידעהוליסטיבתחוםעיסוקכםזהענייןקצתיותרנדירולכןהיהמרתקלשמועולהשמיעמהנישעםעולםהתרבותמסביבלעולם.

אזדברראשוןולפניהכל:כולםסובלים.לאמשנהכמההמדינהתיקצבהאולא,כמהירוקאואדום,כמהישאופקברוראופחחחהכלחוסרוודאותאחדגדולתחושתהסבלוהקושיהיאקולקטיבית.איןמדינהשזהפסחעליה,איןתרבותשהסבל,האתגר,והשביזותהקיומיתלאחלקממנה.אנייודעשזהעלוללהשתמעשאנימציעפהלשמוחלאידאבללא,ממשממשלא,אנימנסהלפנצ׳ראתהנרטיבשבולנופהאצלנובישראלהמשוחתתוחסרתהתרבותהכיגרוע.

זהמבלבלכיאכןאנחנותחתמתקפהאיומהמהממשלהשלנוואוזלתהידהיאבורללאתחתיתוישכלכךהרבהמדינותשבאמתדואגותלאזרחיםשלהם,אבל,וזהאבלמשמעותיהמגיפההיאעולמית.והיאאשכרהמשנהאתהעולםכולוללאיוצאמהכלל.האמפטידמפטינפלמהחומההקולקטיביתהגלובליתואטאטלכולםמתבררשאיאפשרלהדביקאותובחזרה.העולםהשתנהואיתוגםעולםהתרבות.

פסטיבל ארט-אח בכיכר הבימה (צילום: תמרי גת)
פסטיבל ארט-אח בכיכר הבימה (צילום: תמרי גת)

מה כן מוציא מוסדות לפעולה בימי סגר ומגיפה? הקשר שלהם עם הקהילה. אם החיבור בין המילים קהילה ותיאטרון נשמע לכם תיאורטי – זה כי בארץ הקשר הזה באמת לא קיים

רגע לפני שאני צולל לכנס, חשוב לי לשתף בתובנה מאירת עיניים לגבי מוסדות התרבות בארץ: הם לא מפסידים כסף כרגע. להפך, הם חוסכים וחלקם אפילו מכסים חובות שלפני הקורונה לא היה מושג אם אי פעם יצליחו לכסות. איך ולמה? תיאטרון לאומי הוא ים של הוצאות. בלי הצגות – אין הוצאות לבד השכירות ומי מהעובדים שעוד נשארו בשכר. מי שסובל זה העובדים שיצאו לחל"ת, אבל תקציב הפעילות עצמו נשמר לא נגוע וללא הוצאות. זה אומר שכל פעולה אמנותית של מוסד גדול אינה נובעת מניסיון של אותו מוסד לשמור את הראש שלו מעל המים. הראש שלו הכי מעל המים שהוא היה מזה הרבה זמן.

אזמהכןמוציאמוסדותלפעולהבימיסגרומגיפה?הערכיםשלהם,הקשרשלהםעםהקהילה,והרצוןבכלזאתלפרנסעובדיםשנמצאיםכרגעבמצוקהכלכלית. אםהחיבורביןהמיליםקהילהותיאטרוןנשמעלכםתיאורטיבתורצרכניתרבותואינכםמרגישיםשתיאטרוןמשייךאתכםלקהילהזהכיבארץהקשרהזהבאמתלאקיים.תפקידושלהתיאטרוןבהרבהמקומותבעולםהואלהיותמיןפופיקפועםשמחווטתודעהקולקטיביתבאופןשלשיחתרבותי,מפתיע,מרגשומעמיק.

לצורךהעניין,אחדהפרויקטיםהמענייניםשדיברועליהםבכנסהיהשליוצרתומנהלתאמנותיתבשםג'סת'ורפשעובדתבתיאטרוןבסקוטלנד.באותותיאטרוןישמחלקהשלמהשהפואנטהשלההיאהיחסיםעםהקהילהשסביבלתיאטרון.לא,זולאמחלקתמנוייםשמטרתהמכירות,אלאמחלקה שמחברתאתתוכןהתיאטרוןלמרחבבוהואפיזיתממוקםולאנשיםשמהםהמרחבהזהבנוי.בימיהסגרהסקוטי הראשון,הגרסהשלהםל-100מטרהיה "הליכהאחתביוםשלשעה". זהמהשהתירולאזרחיםלעשות.אזהתיאטרוןנתןלקהלמשימותחמודותשקשורותלאותההליכה.לדוגמא:צלמואתעצמכןרוקדות,שטותיוכייפי,בזמןאותוסיבובבחוץ.ועשרותרבותשלאנשיםעשואתזה,הכיחמוד,הכימתוק,הכיקהילתי.הןערכואתכלהוידיאוזביחדויצאמקסים.מחולעכשוויקהילתיומנחם.

במציאות כזאת השוליים מרגישים יותר בנוח. יצירות נישתיות פתאום מקבלות עדנה מחודשת של רלוונטיות. האם הממסד יבין ששווה לו לאמץ יוצרים עצמאיים שבמהותם חושבים מחוץ לקופסה של אולם סגור מול קהל פרונטלי?

דמיינותיאטרוןפהבארץמבקשדברכזהמהקהלהמקומי?איןקשר.לאכךהואתופסאתהיחסיםשלועםקהלוללאהבונדוהאמוןיוזמותשכאלהלאיכולותלעבוד.תיאטרוןבארץאינושםקודלנתינה.אגב,מישבשנתייםהאחרונותלחלוטיןפועליםבאופןהזההםהאנשיםבעירייתתלאביב-יפו,ומרגיוראיהלוםשאמוןעליוזמותהתרבות.הםהצליחולייצרקשרשלנתינההדדית.העירייהבסגריםנתנההרצאותוסדנאותבחינם,חלליעבודהבחינםכשאפשרועודשפעפתרונותלימיםקשיםומסוגרים.ובהתאמה,תלאביביםמרגישיםמחובריםלעירשלהםדרךהעירייהוהיוזמותהאמנותיות/חינוכיותשלה.

חזרהלכנס.אחתהשיחותהמעניינותהיוביןשלושמנהלותשלמוסדותלימודיים:ג׳וליארדבניויורק,הקונסרבטוריוןהמלכותיבסקוטלנד,והתיאטרוןהחזותיבירושליםבניהולמיהלוי.הנשיםהחו"ליות,שמנהלותאתשניהמוסדותאוליהנחשביםוהחשוביםביותרבעולםלמשחק,תיארוכאפהשהןעדלרגעזהלאממשיודעותאיךלהפסיקלהרגישאתהצריבהשלה.גםהןהעבירואתהסילבוסכולותוךיומייםלזום,לימודיםומופעיםגםיחד.בתקציביםשלהןאפשרהיהגםלהזמיןמחזותזוםמקורייםולנסותלמקסםאתהמדיום,אבלהטוןהכלליהיהשבמוסדאליומנסותלהתקבלאלפיתלמידותכלשנהישתחושהעמוקהשלפספוסושלתסכול.

ומנגדדווקאמיהלוי,שמנהלתמקוםרבתחומישבמהותוהואשולייםולאמיינסטרים,הרגישהמאותגרתלחיובמהנסיבותהחדשות.ישפההזדמנותלתרגלעוררותיצירתיתמוגברתנוכחהנסיבותהקציניותשמבחוץ,שהןהריהלחםוחמאהשלהמוחהיצירתי.היהמנחםלהקשיבלמיה.הרגשתישאפילוהגברתמג׳וליארדהתבאסהשאיןלהאתהתעוזהאואתהיכולתלנהוגכזאתאנרכיסטיותפדגוגית.זהבדיוקההבדלביןהממסדלביןהשוליים:במציאותכזאתהשולייםמרגישיםיותרבנוח.יצירותנישתיותשמתרחשותאונלייןאובבתים,עודטרםימיהקורונה,פתאוםמקבלותעדנהמחודשתשלרלוונטיות.מענייןלאןזהיתפתח.האםהממסדיביןששווהלולאמץיוצריםעצמאייםשבמהותםחושביםמחוץלקופסהשלאולםסגורמולקהלפרונטלי?

MEDIUMS ∆ FORMATS Group 1 – Theatre of Uncertainty

MEDIUMS ∆ FORMATS Group 1 – Theatre of Uncertainty15.10.2020 | 20:00-22:00 Israel timeArtists and cultural entrepreneurs present a variety of theatre projects that have responded to the global pandemic. Followed by a panel discussion and Q&A.More info -> https://bit.ly/eve-ToUFeel free to add any questions down below in the comments

Posted by ‎אי״ב – ארגון יוצרים עצמאים בתיאטרון‎ on Thursday, October 15, 2020

ישראל גדושה ביוצרות מרתקות שימשיכו לעשות עבודות מעולות ומאתגרות, גם אם התיאטראות הפיזיים ישארו סגורים למשך שנים רבות. שאלת מליון הדולר היא עד כמה הממסד ילך עם להמציא את המציאות מחדש במקום להמתין שתשוב להיות כשהייתה

כולנוראינווחווינונסיונותשלתיאטראותויוצרותתיאטרוןלעשותהמרהלפורמטהדיגיטלי.אחתהשאלותהמהותיותשאנישואלאתעצמימולהתכניםהאלההיאעבורמיהםנוצרים.עבורהיוצריםשזקוקיםלאאוטלטיצירתי?האםישקהלשאכןצריך/רוצה/נהנהלצרוךאתהיוזמותהתיאטרליות/דיגיטליותהאלה?

אתמולדיברתיעםמנהלשלמוסדאקדמיאמנותישתההמדועאיןזעקהבעם,מצדצרכניהתרבות,עלהסגירהשלכלהמופעיםבאשרהם.לדעתיהתשובההיאפשוטהגםבימיםשלסגרפיזיהאדםהעכשווימופגזבאיןסוףיצירה.ברורשישגעגועלהופעותמוזיקליותחיות,אבלזהשאיןהופעותלאאומרשאיןמוזיקה,הםשומעיםאותהכרגילדרךהרדיודרךהספוטיפייואינםמרגישיםיובש.אותודברגםעםהנטפליקס.אנחנורוויםבסיפוריםבדיוניים,חלקםמופתייםבהפקותשלמליונידולריםלפרק.האדםאינוצמאלתרבותכימשקיםאותוכלהזמן.מהשמחזיראותהלשאלההעקרוניתעבורמיעושיםאתהצגותהזוםהללו?

אחדהפרויקטיםהיפיםשנחשפתיאליהםבכנסהואשלהיוצרתזואיאירבין,אמניתשמתעסקתביצירותאודיו-טלפוניות.מהשהיאעשתההיהלפרסםמספרטלפוןאליוקהליכוללהתקשר.השיחההייתהמגיעהלאנשיםשעובדיםבמוסדותשכרגעסגורים.לצורךהענייןאישהיכולהלהתקשרויענהלהתאורןומספרלהאיזהמופעממשהיוםהואהיהאמורלהאירבאופרה.התוצאההייתהקשראנושי,וזואיאכןסיפרהשרובהאנשיםשהתקשרוהיוהקהלהמבוגרוהמבודדיותר,לפעמיםהםדיברו,לפעמיםהםרקביקשולשמועדרךהטלפוןמוזיקהביחד.

אזכן,כולנובחראהנגיפיביחדמסביבלעולם,אבלהסיטואציהשאנחנונמצאיםבהחושפתמנגנוניםומערכות.ישראלגדושהביוצרותמרתקותשעשווכנראהגםימשיכולעשותעבודותמעולותומאתגרות,גםאםהתיאטראותהפיזייםישארוסגוריםלמשךשניםרבות.שאלתמליוןהדולרהיאעדכמההממסד –והתקציביםהממסדיים –ילכועםלהמציאאתהמציאותמחדשבמקוםלהמתיןשהיאתשובלהיותכשהייתה,והאםבאותהמציאותחדשהיכוללהווצרסוגחדששלקשרביןיוצריבמהלקהלחדש,קשראנושי,משמעותיוארוךטווח. התשובה חייבת להיות כן.

רוצים לקבל את ״טיים אאוט״ למייל? הירשמו לניוזלטר שלנו
popup-image

רוצה לקבל גיליון טרי של TimeOut עד הבית ב-9.90 ש"ח בלבד?

(במקום 19.90 ש"ח)
כן, אני רוצה!