צא איתי גבר אחי: פורקים סחורה בתל אביב? יש לכם 30 דקות לזוז

פקח אני פורק סחורה. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: גטי אימג'ס)
פקח אני פורק סחורה. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: גטי אימג'ס)

עיריית תל אביב-יפו השיקה פיילוט לפיקוח וניהול חניות לפריקת סחורה, בינתיים רק בצפון הישן, ובמרכזו אפליקציה שתארגן לכם 30 דקות חניה חינם באזורי פריקה מוגדרים מראש. מטרת הפיילוט היא לצמצם חסימות מיותרות של נתיבי תנועה, ולהתאים את מספר מפרצי הפריקה והיקפם לביקוש בפועל. בהצלחה לכולנו

8 בספטמבר 2025

מכירים את זה שמישהו רק פורק סחורה וחוסם את כל התנועה ברחוב ומשם מתפתח פקק אזורי שמקריס את כל התנועה בגוש דן? למי זה לא קרה. בחודש שעבר החלה עיריית תל אביב-יפו לקדם מהלך חדש לניהול חניות פריקה וטעינה, המיושם בשלב זה במרכז העיר בלבד.

המהלך מתבצע ברובע 3 (הצפון הישן) בין הרחובות התערוכה, אוסישקין, הירקון, פרישמן, בוגרשוב, מרמורק ושדרות בני ציון, וצפוי להתרחב לאזורים נוספים במידה ויוכיח את עצמו וייצר שיפורים משמעותיים בסדר הציבורי וביעילות הלוגיסטית.

כל אחד צריך לפרוק לפעמים. אזורי הפריקה החדשים בתל אביב (צילום באדיבות עיריית ת"א-יפו)
כל אחד צריך לפרוק לפעמים. אזורי הפריקה החדשים בתל אביב (צילום באדיבות עיריית ת"א-יפו)

מטרת הפיילוט היא לשפר את ניהול חניות הפריקה והטעינה בעיר, לצמצם חסימות מיותרות של נתיבי תנועה, להתאים את מספר המפרצים והיקפם לביקוש בפועל, ולשמור על רחובות מרכז העיר נגישים, בטוחים ומסודרים יותר. כיום, פריסת מפרצי פריקה וטעינה מבוססת לעיתים על הערכות ואילוצים מקומיים, ולא תמיד תואמת את הצרכים האמיתיים של נהגי החלוקה והעסקים

המהלך יאפשר לראשונה איסוף נתונים מדויק על דפוסי השימוש – שעות פעילות, משך חנייה ומיקומים – כדי שהעירייה תוכל לנהל את המשאב הציבורי הזה בצורה הוגנת, יעילה ומבוססת נתונים. איך זה עובד בפועל? קל: נכנסים לאפליקציית סלו או פנגו, לאחר חניית הרכב במפרץ פריקה וטעינה יש להפעיל את החנייה, בדומה להפעלת חניה בכחול-לבן. ההפעלה מתבצעת באמצעות סריקת קוד QR מהתמרור או הזנת מספר התמרור באפליקציות החנייה, לטובת חנייה ללא תשלום למשך 30 דקות שמסתיימת באופן אוטומטי. פריקה וטעינה ללא הפעלת חניה באפליקציה עלולה לגרור קנס.

מי שפורק ומי שמתפרק. חנייה בתל אביב (צילום: באדיבות דוברות עיריית ת"א-יפו)
מי שפורק ומי שמתפרק. חנייה בתל אביב (צילום: באדיבות דוברות עיריית ת"א-יפו)

המהלך שואב השראה מערים כמו ברצלונה ומדריד, שבהן הונהגו מערכות חכמות לניהול חניות פריקה וטעינה, ומהווה צעד ראשון לקראת פיתוח פיצ'ר אפליקציה ייעודי שיאפשר לנהגים ולמפיצים לבדוק זמינות חניות בזמן אמת, להזמין אותן מראש ולתכנן מסלולים יעילים יותר, כחלק מתפיסה כוללת של עיר חכמה, ירוקה ויעילה, שמטרתה להפחית עומסים, לשפר את איכות החיים של התושבים ולסייע לעסקים ולנהגים כאחד.

"אנו חיים בעיר צפופה שלתפקודה התקין נדרשת לוגיסטיקה מנוהלת של אספקת סחורות לעסקים ולתושבים", אמרה סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו בתחום התחבורה והבטיחות, מיטל להבי. "קידמנו לכדי יישום פיילוט לניהול חכם של הפריקה והטעינה של סחורות, על בסיס תשתית טכנולוגית שתסייע לייעול תנועת המשאיות, להקניית ודאות תפעולית וזמינות של חניה לספקים וגם להפחתת המטרד לסביבה ולתושבים. תל אביב-יפו היא בירת הסטארט-אפ הישראלי ואנו שמחים לאפשר לפיילוטים מבוססי צרכים עירוניים להיבחן ברחובות עירנו, מתוך כוונה להפוך את הניסוי למציאות שתורמת לשיפור החיים בעיר".