מצדנו, אל תקראו: מוכרי האוזן השלישית בגילוי לב נדיר

האוזן השלישית (צילום: שלומי יוסף)
האוזן השלישית (צילום: שלומי יוסף)

מה השאלה הכי מעצבנת שיש? איזה לקוחות הכי משמחים? ולמה חשוב שהאוזן תמשיך להתקיים? המוכרים הכי ידענים בארץ מדברים לרגל פתיחת הסניף החדש בדרום העיר

13 בפברואר 2019

גל אפלרויט

48, גא'ז ורוק

גל אפלרויט (צילום: שלומי יוסף)
גל אפלרויט (צילום: שלומי יוסף)

"בתור חובב מוזיקה מושבע מגיל 12 ובתור לקוח קבוע ומכור של האוזן השלישית, הצלחתי להגשים חלום ולהתקבל לעבוד ב־2001, עוד ברחוב שינקין. האוזן היא מעמודי התווך של התרבות בארץ, מסוג המוסדות שאמורים להיות ממומנים על ידי העירייה, בדיוק כמו ספריות ציבוריות, סינמטקים ומוסדות שתורמים לתרבות התל אביבית ובכלל.

"בשנים הארוכות שאני באוזן פיתחתי קשרים עם לקוחות ספציפיים, שחלקם אף הפכו לחברים טובים שלי. יש כאלה שרוצים המלצות ומקשיבים לדעתי, ויש כאלו שהחברות מתבטאת גם בזה שאנו לא מסכימים. אני אוהב את רוב סגנונות המוזיקה (חוץ מרגאיי וטראנס). בעצם, מוזיקה טובה היא מוזיקה טובה ולא משנה באיזה סגנון. בכל סגנון יש גם טוב וגם זבל.

"כשאנשים קונים מוזיקה זה תמיד משמח. מרגש אותי לראות את הדור הצעיר, בני 14־15 קונים תקליטים. פחות משמחים אותי חוסר כבוד והתנהגות בהמתית, או שאלות כמו 'אפשר לקבל הנחה?'".

מוטי כהן

49, מנהל מחלקות המוזיקה

מוטי כהן (צילום: שלומי יוסף)
מוטי כהן (צילום: שלומי יוסף)

"לאבא שלי הייתה מסעדה בשינקין בשנות ה־80. הוא סיפר לי שפתחו חנות תקליטים חדשה ברחוב בבוקר, ובאתי לראות במה מדובר. כשהייתי בן 17 נתנו לי לחלק בחנות תקליטים בתמורה לזיכוי ובגיל 22, לפני 27 שנה, התחלתי לעבוד באוזן בצורה מסודרת.

"לאורך השנים פיתחתי מערכות יחסים מיוחדות עם עשרות לקוחות: החל מבת זוגי שהייתה מנויה בספריה וכלה באנשים שהחלו כלקוחות והיום הם חברים. תמיד משמח אותי כשקונים מוזיקה שאני ממש אוהב ולא היו מגיעים אליה (כנראה) בלי ההמלצה שלי. אני פחות אוהב הצקות, והן באות בהרבה סוגים ואופנים, למשל השאלות: 'איך אין לכם את זה?' או 'אתה בטוח שזה המחיר?'

"חשוב שתהיה למוכר באוזן יכולת להבין מי הקונה שעומד מולו ולהתאים לו בדיוק מה שהוא רוצה, וגם סבלנות כמובן".

ישי ברגר

40, פאנק ורוק

ישי ברגר (צילום: שלומי יוסף)
ישי ברגר (צילום: שלומי יוסף)

"ביקשתי עבודה באוזן בחיפה כשהייתי בן 16, התקבלתי בערך אחרי עשור. הייתי עקבי. בסניף בתל אביב אני נמצא כבר 13 שנים. אפשר למצוא באוזן דברים שמגיעים מעבר לים וגם מעבר מעבר לים, מה שנקרא.  ישראל וגם תל אביב טיפה מנותקות ממה שקרה וקורה בכל מיני נישות מסביב העולם, ואני מאמין שהחיים יותר מעניינים ככל שאנחנו זוכים להתערבב בכמה שיותר מוזיקה ואומנות.

"אם לקוחות שמחים ונחמדים זה אחלה, אם אנחנו עושים צחוקים אני כנראה כבר ממש מבסוט עליהם. אני פחות אוהב כשמתרגמים שמות של להקות ("המרמלדה", "הנשרים", "החיות"), כשמקצרים שמות של להקות ("רדהוט", "אליס", "גאנז") ובעיקר כשואלים על שם פרטי ("אריק", "ברי", "שלום"). יענו לכל אחד מאלה יש כמה אפשרויות".

גבריאל שניידר

20, DVD

גבריאל שניידר (צילום: שלומי יוסף)
גבריאל שניידר (צילום: שלומי יוסף)

"עוד כשהאוזן הייתה בשנקין אבא שלי היה לוקח אותי להשאיל סרט אחרי שאסף אותי מהגן. לאורך השנים, השכרת סרטים מהספרייה הפכה למסורת. מילד קטן הפכתי לסינפיל מושבע, ועובדי המקום התחילו להכיר אותי בתור 'הילד המציק שלוקח סרטים שהם לא לגילו'. כשחגגתי 18 הזמינו אותי לראיון – לא היתה להם ברירה.

"בניגוד לשרותי סטרימינג למיניהם, האוזן מצליחה לייצר דיאלוג על תרבות גם בין הלקוחות וגם בין המוכרים. זה לא רק מקום שאפשר לקנות בו סרטים ומוזיקה, אלא גם לדון בהם. זה אמנם מיקרו קוסמוס, אבל במדינה שלנו רצוי שנתחזק כל מקום שמאכלס דיבור תרבותי ואהבה לאמנות. לא מעט אנשים מפתחים כאן ממש לנגד עיניי את אהבתם לקולנוע, בין אם זה בני נוער או מבוגרים.

"במשך הרבה שנים הייתה סטיגמה על האליטיזם המרתיע של עובדי האוזן, אבל היא כבר לא תקפה בימינו. אני מוכן לנהל שיחה עם כל אחד, על כל סרט או כל אלבום. יש כאן לקוחות שבאים בשביל עובדים ספציפיים, שהופכים למדריכים או מנטורים בשבילם. לא מעט פעמים יוצא שהקוחות חושפים גם את העובדים לדברים חדשים. זה מעגל שמזין את עצמו נפלא".

אורן אדר־בורלא

59, DVD

אורן אדר־בורלא (צילום: שלומי יוסף)
אורן אדר־בורלא (צילום: שלומי יוסף)

"אני נמצא באוזן ממרץ 1994, אם אני זוכר נכון. האוזן בעיניי היא מרכז למצרכי תרבות לתחזוק הנפש והאנטליגנציה באמצע הסאון העירוני. לאורך השנים פיתחתי הרבה מערכות יחסים מיוחדות עם לקוחות. משמח אותי כשאנשים קונים מוזיקה וסרטים הקרובים לליבי, ומנגד אנשים גסי רוח ואלו שאינם מתרחצים מסבים לי אי נוחות, כמו גם שאלות שחוזרות לאחר שנתת תשובה מלאה. חשוב שיהיו למוכרי באוזן ידע בתחום וכבוד וסבלנות לגיל הזהב".

עופר טל

45, מוזיקה עברית

עופר טל (צילום: שלומי יוסף)
עופר טל (צילום: שלומי יוסף)

"הייתי לקוח של האוזן מאז שאני זוכר את עצמי, בעיקר בסניף חיפה, ואחרי שעבדתי בחנויות אחרות הגעתי לפני שלוש שנים בעקבות פנייה של מוטי. יש חשיבות לאוזן כמוסד תל אביבי מהרבה בחינות, אבל לייבל התקליטים של האוזן, 'זהב שחור', הכי קרוב לליבי. הוא מוציא פנינים מהעבר על גבי ויניל, לצד מוזיקה ישראלית עכשווית. תבדקו את הקטלוג.

"משמח אותי הכי כשאנשים קונים מוזיקה מקומית עצמאית על גבי תקליטים, ובכלל משמח לדעת שיש עתיד לדבר הזה שנקרא 'תקליט ויניל ישראלי'. אי נוחות מקסימלית מסבים לי לקוחות שמנסים למשוך עוד דקה או שתיים או יותר בשעת הסגירה. זה זמן שבו כבר קשה לתת שירות כמו שצריך. בגדול יש את המתחילים, המצטרפים החדשים למעגל שבונים לעצמם תקליטייה מאפס – כל אחד בכיוונים אחרים: אם זה ביטלס וזפלין ורוק קלאסי או אם זה מוסיקה ישראלית ישנה או די.ג'ייז מתחילים שמחפשים דיסקו ואפרו ביט; יש מחפשי המציאות, אלה שרק תקליטים בשקל וחמש מעניינים אותם, מקסימום 15, ואם הם עקביים מספיק הם מצליחים למצוא מוזיקה מעולה בזול ואפילו 'לעקוץ' את המוכרים המומחים שלא הכירו את הכותר; ויש המומחה הפדנט שגם ככה כבר יש לו הכל והוא בא כבר 30 שנה לחנות ומתעניין באותן חמש להקות. יש לו כבר את כל ההוצאות וגם ככה הוא לא מקשיב להן, אבל אם יגיע רולינג סטונז מונו תוצרת אורוגוואי במצב סביר יכול להיות שהוא ישדרג לעצמו עותק".

אורי זלכה

42, רוק ומטאל

אורי זלכה (צילום: שלומי יוסף)
אורי זלכה (צילום: שלומי יוסף)

"בגיל 16 התחלתי בחנות בשם הממד הרביעי ואז בסופר זאוס, טאוור רקורדס, הד ארצי והמטאלשופ, עד שהבעלים של המטאלשופ שידך ביני לבין מוטי לפני ארבע שנים. האוזן היא החנות המיתולוגית והכי חשובה שכולם גדלו עליה, ואחת היחידות ששרדו את המשבר הגדול בעולם התקליטים.

"יש לא מעט לקוחות קבועים שהיחס איתם הוא מעבר למוכר וקונה. בדרך כלל הם כאלה שמתעניינים בסגנון שבו אני מתמחה, אבל בהחלט גם מעבר. אחד מהם, שקונה המון, תמיד משמח אותי כי מרגש אותי כל פעם מחדש לראות שיש עדיין אנשים שמשקיעים בתחביב הנהדר הזה ובאופן כללי כשמגיעים אנשים לקופה עם דיסקים שאני אוהב באופן מוגזם זה משמח. מנגד, אני שונא שמבקשים הנחות באופן חד משמעי. כמו שלא מבקשים הנחות אצל הירקן או בסופרמרקט אני לא חושב שצריך לבקש הנחות בחנויות מוזיקה. מעצבן אותי גם ששואלים יש לכם את X? ואז כשמראים ללקוח את מה שחיפש הוא אומר 'אה, יופי, טוב לדעת".

האוזן השלישית (צילום: שלומי יוסף)
האוזן השלישית (צילום: שלומי יוסף)
האוזן השלישית (צילום: שלומי יוסף)
האוזן השלישית (צילום: שלומי יוסף)
האוזן השלישית (צילום: שלומי יוסף)
האוזן השלישית (צילום: שלומי יוסף)
האוזן השלישית (צילום: שלומי יוסף)
האוזן השלישית (צילום: שלומי יוסף)

← אוזן דרום The Third Ear South, מדרחוב סמטת השוק/לוינסקי, ראשון־חמישי 12:00־21:00; שישי 9:00־17:00; שבת 12:00־19:00. טלפון: 03-6733466