וויסקי ציוני: מזקקה ישראלית בין 10 קמפייני האלכוהול הרווחיים בעולם

זכרו את השם: מזקקת הוויסקי התל אביבית מילק אנד האני משיקה ארבעה תוצרים ראשונים. המקימים שלה מסבירים איך מצליחים במקום הכי בלתי צפוי בעולם

מזקקת מילק אנד האני (צילום: ליאור גולסאד)
מזקקת מילק אנד האני (צילום: ליאור גולסאד)
10 באפריל 2016

אנחנו הישראלים חיים בסיר לחץ תמידי. חייבים לחיות את הרגע, כי אלוהים יודע מה יקרה מחר. אם תדברו עם פסיכולוגים, אנתרופולוגים ואנשי טיפול ומחקר אחרים, הם ידברו איתכם על תרבות הסיפוק המיידי – הכל כאן ועכשיו. והנה, בשנה־שנתיים האחרונות מתחילים לראות בארץ תופעה המנוגדת לגישה הזאת: הקמה של מזקקות וויסקי. וויסקי הוא משקה שדורש יישון ארוך ותכנון ארוך טווח; מינימום יישון של שלוש שנים מובטח לוויסקי על פי חוק, אך בהחלט אפשר למצוא וויסקים שיושנו 12, 18 ואפילו 23 שנה בחביות עד שהועברו לבקבוקים ויצאו לשוק. בנוסף, ישראל היא לא בדיוק שם דבר בתחום הוויסקי. אז מה גורם לחבורה ישראלית לקום ולפתוח מזקקת וויסקי?

מזקקת מילק אנד האני (צילום: ליאור גולסאד)
מזקקת מילק אנד האני (צילום: ליאור גולסאד)

הכל מתחיל באהבה למשקה ובחזון המבוסס על מגמות בשוק העולמי. ראשיתה של מזקקת מילק אנד האני הוא כאמור בחלום של קבוצת חברים חובבי וויסקי. גל קלקשטיין, הבעלים, שעומד בראש קבוצת החברות Group Gki, יצא לדרך עם כמה שותפים מתחום ההיי־טק (סיימון פריד, עמית דרור, נעמה ורועי ליכט), שהבינו שהגיע הזמן לוויסקי אותנטי ישראלי. כדי לייצר מוצר איכותי ברמה עולמית, הם גייסו למשימה את ד״ר ג׳יימס סוואן, שנחשב לאחד מהמאסטר דיסטילרס הטובים בעולם. סוואן ייעץ למזקקות סינגל מאלט וויסקי זוכות פרסים הפועלות באקלים חם, והקים מזקקות בוטיק. הוא התאהב מיד ברעיון של מזקקת וויסקי ישראלית, ויותר מכך ריתק אותו יישון באקלים הישראלי.

אחד מעשרת הקמפיינים האלכוהוליים הרווחיים בעולם

אל הצוות המקצועי הצטרף תומר גורן, מאנשי הוויסקי ומיזמי האלכוהול הבולטים בישראל. תומר התלמד במזקקות סקוטיות, ובימים אלה משלים את לימודיו לתואר מאסטר דיסטילר באנגליה. נוסף להשקעה האישית של היזמים, הם גייסו כספים באמצעות אתר מימון ההמונים הבריטי אינדיגו במטרה לאסוף 65 אלף דולר. בסופו של דבר היה זה הקמפיין למוצלח ביותר בתחום היין והאלכוהול בתולדות אינדיגו: הוא גייס יותר מ־76 אלף דולר והתברג ברשימת עשרת הקמפיינים הרווחיים בתחום האלכוהול בעולם.

מזקקת מילק אנד האני (צילום: ליאור גולסאד)
מזקקת מילק אנד האני (צילום: ליאור גולסאד)

כשר ומשכר

מזקקת מילק אנד האני צמודה לאצטדיון בלומפילד שביפו. את פניי קיבלו קרן MK, מנהלת השיווק של המזקקה, וגורן האחראי בפועל על הזיקוק. תהליך הייצור מתחיל במעבדת המים. המים מופשטים מכל תכולת המלחים שלהם ונבנים מחדש עם פרופיל מלחים שהורכב בדייקנות כדי לקבל וויסקי עדין ופירותי. התחנה השנייה בתהליך הייצור היא מכל ההשריה שבו מושרים גרעיני השעורה עם מים אלה, כדי ליצור נוזל מתוק כמקור לטעמים ואלכוהול. בסיום תהליך ההשריה מועבר הנוזל למכל התסיסה עם שמרים, לתסיסה של כ־72 שעות. לאחר שמסתיימת התסיסה מתחילים את תהליך הזיקוק.

מזקקת מילק אנד האני (צילום: ליאור גולסאד)
מזקקת מילק אנד האני (צילום: ליאור גולסאד)
תומר גורן במזקקת מילק אנד האני (צילום: יפעת זוהר)
תומר גורן במזקקת מילק אנד האני (צילום: יפעת זוהר)

לאחר הזיקוק מועבר התזקיק לחביות המאוחסנות בחדר חביות והוא מבוקר אקלימית. כאן מתחיל הסיפור המעניין. גורן מסביר: “אחד השלבים החשובים בייצור הוויסקי הוא היישון בחביות עץ אלון – הרבה מהטעמים מקורם בשלב זה. יישון באקלים לח וחם כמו שיש בארץ יאפשר לוויסקי להתבגר בזמן קצר יותר ולפתח טעמים ייחודיים״. אחד הפרויקטים שעליו עובדים במזקקה הוא פיזור חביות וויסקי ליישון במקומות שונים בארץ כגון ים המלח, הגליל, הגולן, וכל מקום יעניק טעמים שונים. “כאן״, אומרת MK, “טמונה הייחודיות של הוויסקי שלנו״.

לדברי גורן, “עולם הוויסקי התפתח בשנים האחרונות ונפתח למוצרים ממקומות שונים בעולם שזכו להצלחה רבה. הצרכנים מחפשים משהו חדש ולא מוכר, וזה כולל מקומות ייצור לא מסורתיים, כמו ישראל״. “לדבר על מימוש חלומות עדיין מוקדם״, מוסיפה MK , “הוויסקי הראשון יהיה מוכן רק עוד שלוש שנים בערך, אך ההתעניינות הרבה והתגובות שאנחנו מקבלים על המוצרים שכבר שוחררו מאוד מעודדים אותנו״. עד שנוכל ליהנות מהסינגל מאלט של מילק אנד האני אפשר לבקר במרכז המבקרים של המבשלה ולטעום תזקיקים ברמות יישון שונות וג’ין.

מרכז המבקרים של מילק אנד האני (צילום: ליאור גולסאד)
מרכז המבקרים של מילק אנד האני (צילום: ליאור גולסאד)

מה שותים? מהארסנל של מילק אנד האני

1. סינגל מאלט ניו מייק

התזקיק השקוף שהופך לאחר יישון לוויסקי. לניו מייק גוף בינוני עם 50 אחוז אלכוהול וארומה מתקתקה של לתת עם רמיזות של עץ. למרות אחוז האלכוהול הגבוה אינו מותיר תחושת שרפה. 150 ש"ח ל־500 מ"ל.

2. ג׳ין לבנטיני

הג׳ין עשוי 100 אחוז לתת שעורה ועובר זיקוק כפול עם תבלינים, פירות ועשבים משוק לוינסקי. הג׳ין מבוקבק בחוזק 46 אחוז. ריח גרגירי הערער (ג’וניפר) חבוי כאן מאחורי ריחות הזעתר. הטעם מתקתק וניתן להבחין בטעמי לימון, תפוז ובבונג . 179 ש"ח ל־500 מ"ל.

ג'ין של מילק אנד האני (צילום: ליאור גולסאד)
ג'ין של מילק אנד האני (צילום: ליאור גולסאד)

3. חבית 010 – סינגל מאלט צעיר

סינגל מאלט שיושן בחבית עץ אלון אמריקאי חדשה לתקופה של שישה חודשים. צבע התזקיק צהוב בהיר עם 51.5 אחוז אלכוהול. ריח מאלטי עם מעט עץ, טעם עדין, עם התחלה של טעמי וניל. 210 ש"ח ל־500 מ"ל.

4. חבית 004 – סינגל מאלט צעיר

סינגל מאלט שיושן לתקופה של שמונה חודשים בחבית יין אדום מחודשת. לסינגל מאלט חוזק של 53.2 אחוז אלכוהול. הריח מאלטי מובהק בשילוב עם ריחות יין מתקתקים. הטעם שוקולדי חריף עם מרירות קלה. 190 ש"ח ל־500 מ"ל.

סינגל מאלט צעיר של מילק אנד האני (צילום: ליאור גולסאד)
סינגל מאלט צעיר של מילק אנד האני (צילום: ליאור גולסאד)

מילק אנד האני, התחייה 16 תל אביב. סיורים בהרשמה מראש: שלישי 11:00־16:00 , חמישי 11:00־18:00, 50 ש״ח לאדם (כולל טעימות), mh@mh-distillery.com