קומפלקס שאפתני של ארבע מסעדות אמריקאיות נפתח בתל אביב

צביקי עשת נחוש לעשות במרכז תל אביב את מה שהוא עשה בצפונה ומשיק השבוע את America: קומפלקס שאפתני של ארבע מסעדות באחד המבנים המיתולוגיים ביותר בתל אביב, בית ציוני אמריקה

צביקי עשת באמריקה. צילום: יח"צ
צביקי עשת באמריקה. צילום: יח"צ
4 בינואר 2017

הגשם שירד בתל אביב בחודש האחרון לא בא טוב לצביקי עשת. מי שמנהל ארבעה מקומות מצליחים באזורי חן (ביסטרו גרינברג, גרקו, Pizza וג'לטרייה) ומאות עובדים לא רגיל שמפריעים לו. הקבלן הבטיח שבתוך שבוע המטבח וחדרי הקירור יושלמו כדי שבסוף השבוע אפשר יהיה לנקות, אבל עשת, שמשיק השבוע את קומפלקס America – ארבע מסעדות בבית ציוני אמריקה – לא רגוע. ה־D-Day מרחף מעל ראש כל מי שמעורב בפרויקט מיום קבלת המפתח בתחילת נובמבר ועשת מנצח על התזמורת בעיני נץ. הוא מסתובב עם דפדפת, מוחק סעיפים שבוצעו ומוסיף חדשים, עובר בין החללים ומתעדכן עד אחרון הפרטים, כולל התייעצות אם להסיר מעצור ישן שתומך באחד החלונות. "זה מבנה לשימור ואסור לנו לגעת במעטפת", הוא מסביר. בכל השאר, לעומת זאת, הוא לא רק נגע אלא הרס עד היסוד כדי לבנות מחדש בהשקעה של 6 מיליון ש"ח. המתחם משתרע על 1,200 מ"ר בקומת הקרקע ובחלק מקומת המרתף של בית ציוני אמריקה, מבנה איקוני משנות ה־50.

"המקום הוא החזון של בני אורי", מגולל עשת את תולדות אמריקה. "הוא טייל בארצות הברית ואמר לי 'אבא, חייבים להרים מקום עם אווירה ואופי כמו בהארלם', מה שהתחבר להיסטוריה הפרטית שלי. בגיל 16 חלמתי על אמריקה, חיכיתי לגמור את הלימודים וביום שסיימתי נסעתי. חזרתי יום לפני הגיוס ויום אחרי השחרור שוב טסתי לשם וחייתי כמה שנים בניו יורק. אורי אסף חומרים ורפרנסים על פוד טראקס, סטריט פוד, הווייב של הקולג'ים והקדרות עם הטעמים האינסופיים של ניו אורלינס, שמתחברות לשפע שאני מאמין שצריך להיות במסעדה".

איך תרגמתם את ההשראה?

"בנינו פוד טראק לחצר, הלבשנו את הצוות בסינרי ג'ינס וחולצות פוטבול ממותגות, הבר ג'ונסון ממותג בפונט ובוורוד כמו בקולג'ים, הבאנו אמני גרפיטי שיציירו על הקירות ועשינו תפריט כמו במסעדות soul ובברים מקסיקניים. הכל אותנטי ונאמן למקור עד הסוף".

מסיבת קולג'. אמריקה. צילום: בועז לביא
מסיבת קולג'. אמריקה. צילום: בועז לביא

עשת הוא טיפוס צבעוני וסוג של אאוטסיידר בסצנת המסעדנות התל אביבית. "אני לא בתוך הברנז'ה ומבחינת השפים אני חיה מוזרה", הוא צוחק. "הם לא מתייחסים אליי ומבחינתם אני לא קיים, אבל זה בסדר, כי מי הם מבחינתי? הם לא אלה שישפיעו על השמחה וההצלחה שלי". כבנו של הצלם המיתולוגי מולה עשת הוא היה מקורב תמיד לעולמות הבילוי והצילום והוא מעורב בהם עד היום. סרטו התיעודי "בעיטה לגן עדן" זכה בפרס הצילום הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים הדוקומנטרי בניו זילנד, לשם עבר עם משפחתו לאחר שחברת האיפור המיתולוגית שלו, מולה סנטר, קרסה.

"גרנו בנלסון וכששמעתי על מישהו שרוצה להיפטר ממסעדה קניתי אותה מתוך תשוקה לשנות את העיר". הביזנס גדל לכמה מסעדות משגשגות, אך כשהילדים בגרו המשפחה חזרה לארץ. עשת נכנס כשותף בארקפה וקנה 50 אחוז מרשת ג'ויה. שם הוא פגש את השף אליאב גולדברג, שותפו עד היום. כשג'ויה נמכרה הוא שקל להיגמל מעסקי המסעדנות עד שגולדברג לקח אותו לראות שיפודייה מתפוררת באזורי חן, והשאר היסטוריה. את ההצלחה הזאת מתכנן עשת לשכפל באמריקה.

מה גורם לך לחשוב שהקונספט יעבוד?

"בדקנו אותו ביסודיות. לפני שנה עשינו בגרינברג שבוע אמריקה. השקענו המון כסף, הלבשנו את המלצריות והחלפנו את כל התפריט, ממש פתחנו מסעדה חדשה. הלקוחות הגיבו בטירוף והחלטנו שאנחנו מתחילים לחפש מקום. לקראת הבחירות לנשיאות עשינו עוד ניסיון וגם שבוע מקסיקו. יצרתי קשר עם השגריר המקסיקני שהביא לנו ממקסיקו שף תותח. הלבשנו את גרינברג במקסיקני והקהל עף על זה".

צעד קטן לאמריקה. אמריקה. צילום: בועז לביא
צעד קטן לאמריקה. אמריקה. צילום: בועז לביא

למה בית ציוני אמריקה?

"חיפשנו מקום כמעט שנה ואז קיבלתי טלפון ממתווך. נכנסתי לאינטרנט ולמדתי את ההיסטוריה של המקום, שהיה מרכז התרבות הראשון של תל אביב והידרדר לעזובה. כשראיתי אותו אמרתי לעצמי שזה בדיוק שכפול של אזורי חן, שגם כן היה מוזנח. מה יותר נכון מאמריקה בבית ציוני אמריקה?".

אבן גבירול רווי במסעדות ובמרכז תל אביב יש חוקים שונים מצפון העיר. אתה לא חושש להשיק כזה פרויקט שאפתני במרכז?

"אמריקה היא לא מתחם. זה לא שרונה מרקט ולא שוק האיכרים אלא עולם ומלואו. זו מסעדנות לשמה, ארבעה עסקים שנפתחים במקביל. כל מדינת ישראל באה לאזורי ח"ן, אז היא לא תבוא לאבן גבירול? ברגע שעושים את הדבר המעניין והנכון אנשים יבואו. יש פה חוויה על חושית אחרת לחלוטין".

אחרי פסח מתכנן עשת לפתוח במלון חדש בהרצליה ארבע מסעדות כמו באזורי ח"ן. "אני חי מתוך תשוקה אמיתית וכשמשהו מדליק אותי אני הולך עליו", הוא מסביר מה מניע אותו. "המוטיבציה שלי יצירתית. יש לי פנטזיות וחלומות ואני חייב לממש אותם. אני נשוי 30 שנה באהבה גדולה לאותה אישה. אין לי מאהבות אז אני מחפש לעצמי ריגושים בעבודה וחי את החיים עד הסוף".

מה אוכלים באמריקה?

Merica – American Soul Food

מאחורי שם החיבה ("מריקה הוא הכינוי של האמריקאים לאמריקה") עומד תפריט של אוכל אמריקאי עם נשמה, עשיר ושופע: שורט ריבס, ג'מבלאייה, קורן ברד, סליידרס, בשרים מעושנים, פורק בלי וצ'אודר.

ללא מלצריות על סקייטים. אמריקה. צילום: בועז לביא
ללא מלצריות על סקייטים. אמריקה. צילום: בועז לביא

Gringo's Tacos

הכינוי שנתנו המקסיקנים לאדם הלבן האמריקאי מתורגם לאוכל רחוב צבעוני ושמח: טאקוס עוף, בשר ופירות ים, טוסטאדס ומנות בגודל משפחתי כמו שוק טלה ברוטב מולה.

Johnson American Bar

בהשראת ימי הקולג', האופטימיות והתמימות של שנות ה־50 תוכנן בר חיצוני "שבו הכל מותר, כי ג'ונסון בסלנג אמריקאי זה זין". ובתרגום לתל אביבית: קוקטיילים לארבעה בכוסות מיוחדות, כיסאות נוח ובריכה רדודה לשכשוך רגליים.

American Café

פוד טראק שיתמקם בחזית שפונה לרחוב אבן גבירול ויציע תפריט מהיר וענייני: בייגל, כריכים, פנקייקים, ופלים מלוחים ומתוקים וקפה ומאפה לטייק אוויי או בישיבה תחת עצי התות.