אתה ראשון, יא קאזה

אירועי בתים מבפנים, שמתקיימים בסוף השבוע הקרוב ברחבי העיר, יספקו את יצר המציצנות שלנו בסטייל. קיבצנו עבורכם את הסיורים, המפגשים וההצצות שאסור לוותר עליהם

רביעיית פלורנטין. צילום: עמרי אמסלם
רביעיית פלורנטין. צילום: עמרי אמסלם
22 במאי 2014

יריד המזרח

יריד המזרח, גני התערוכה של שנות ה־30, מחזיר בשנים האחרונות עטרה ליושנה, והולך וממתג עצמו כמתחם יוקרתי של חנויות עיצוב. במהלך סוף השבוע ייערכו בו כמה פעילויות, כמו מפגש עם האדריכל פיצו קדם שתכנן את חלל אולם התצוגה של בולטהאופ (שישי 14:00), מפגש עם אדריכל ממעבדת התאורה של אקסקלוסיב, שיכלול הרצאה על תאורה ואור באמנות ובעיצוב עם מתן דוגמאות מפרויקטים בינלאומיים (חמישי 19:00, שישי 10:30, 12:30), מפגש בארט מרקט, שיעסוק בשאלה איך בוחרים הביתה אמנות ואיך מציגים אותה בבית (ארט מרקט, שישי 11:00, 12:00, 13:00, 14:00), וסיורים במבנים השונים של יריד המזרח בהיבט אדריכלי והיסטורי ובהדרכת החוקר יוסי גולדברג (שישי 16:00, נקודת המפגש: דיזנגוף פינת התערוכה).

מומלץ ל: באי שוק האיכרים. במקום לבזבז כסף על במיה אורגנית אולי תשקיעו באמנות, במטבח חדש או בגופי תאורה?

דיזנגוף סנטר

איתי בללי הוא האיש שצריך להתקשר אליו כשלא מוצאים את הדרך לשירותים בקומה 2, את הכניסה למנגו ואת המעבר לצד השני (וזה קורה אחת לשבוע לפחות). מנהל התפעול והביטחון של דיזנגוף סנטר יוביל בבטחה סיורים במעברים התת קרקעיים של הקניון הכי ותיק בעיר (הלאה, עזריאלי!), יציג לקהל הנפעם את תחנות השאיבה ואת מערכות החשמל, יספר על ההיסטוריה של המבנה ויחשוף בפני המעוניינים את הדרך המהירה ביותר לקדמת התור בזארה. סתם.

מומלץ ל: מי שמקווה למצוא סופסוף את האוטו שהחנה ב־2004

שבת 12:00, 16:00. נקודת מפגש: שער 3 ( אין צורך ברישום מוקדם)

מעברים תת קרקעיים בדיזנגוף סנטר. צילום: רון הנזל

מעונות הסטודנטים החדשים

הסיור במעונות הסטודנטים החדשים של אוניברסיטת תל־אביב עשוי בהחלט לנפץ את המשוואה שמצדה האחד נמצאים מגורי סטודנטים ומצדה השני חור מעופש בדרום העיר. הפרויקט כולל 1,320 דירות בגדלים שונים, מועדון סטודנטים ושטחי גן. ידריך את הסיור האדריכל אילן לקנר, ובמהלכו יציג את עקרונות התכנון, את אופן ניצול הטופוגרפיה ואת ההפרדה בין אזורים פנימיים המיועדים למגורים לבין השטחים הציבוריים, בעלי המאפיינים האורבניים. מעניין אתכם לבדוק את הגרסה הישראלית לסרטי קולג' תוצרת חו"ל? נא לקום מוקדם ביום שישי.

מומלץ ל: בעלי בגרות מלאה

שישי 10:00, נקודת מפגש: כיכר הכניסה למעונות ברחוב ג'ורג' וייז, צמוד לבית הירוק

מעונות הסטודנטים. צילום: יח"צ
מעונות הסטודנטים. צילום: יח"צ

בית אלה

תשכחו מכל מה ששמעתם או חשבתם על שכונת שפירא – נדלניסטים טוענים שהיא הלהיט הבא. נוסף על הפיתוח העירוני שהחל לאחרונה להקנות לשכונה מראה מהוגן וסימפטי, פה ושם מתחילות לצוץ גם יוזמות פרטיות: אחת מהן הוא הבית הפרטי לבן החזית בן ארבע הקומות, שתוכנן על ידי HQ אדריכלים. זוהי דוגמה מצוינת לאדריכלות ויזמוּת נחושות ואמביציוזיות, שגברו על שלל מכשולים כגון תקציב דחוק, מגרש בעייתי ותוכנית בינוי עירונית מגבילה. התוצאה היא מבנה מודרני ומעוצב למשעי שמציג לא מעט פתרונות תכנוניים יצירתיים.

מומלץ ל: כרישי נדלן בהתהוות

שבת 12:00־15:00, רחוב חכמי אתונה 46, שכונת שפירא

בית אלה. צילום: עמרי אמסלם
בית אלה. צילום: עמרי אמסלם

בית הכנסת אוהל מועד

גם אם לינץ' סוכריות הטופי שחטפתם בבר מצווה העביר לכם את החשק לבקר בבית כנסת, כדאי לכם להגיע לאחד הסיורים באוהל מועד. אם לא בשביל הסיפורים על תל אביב של תחילת המאה הקודמת אז לפחות בזכות המבנה המפואר שתוכנן על ידי האדריכל יוסף ברלין בשנות ה־20, שבמרכזו כיפת גג מרהיבה הבנויה בתבנית של 15 מדרגות, המסמלות את 15 המדרגות שהיו בבית המקדש (עליהן נכתב שיר המעלות). כדי להימנע מעוגמות נפש ומאי נעימויות – זכרו שאין להיכנס לבית הכנסת עם סיגריות, מצלמות או טלפונים ניידים.

מומלץ ל: מתחזקים

חמישי 21:00, 22:00 ו־23:00, שישי 14:00, 15:00 ו־16:00, רחוב שד"ל 5 (בין שד' רוטשילד 46 ליהודה הלוי 59)

 

בית הכנסת אוהל מועד. צילום: יח"צ
בית הכנסת אוהל מועד. צילום: יח"צ

בית המחוגה

עוזי גבע הוא לא הטיפוס שייסע לאיקאה בשביל שולחן צד או מדף חלילה. גבע, חרש עץ המתגורר מעל הסדנה שבבעלותו בקצה המערבי של פלורנטין, בנה את ביתו בעצמו. חלל המגורים הקטן והחמים כמו גם הרהיטים והחפצים שבו עשויים כולם בעבודת יד ובטכניקות מסורתיות, רובם מעץ ממוחזר וגושני, ומדגימים היטב פתרונות אדריכליים ועיצוביים ספונטניים, יצירתיים ואותנטיים.

מומלץ ל: מי שיש ברשותו ארגז כלי עבודה. אחרים לא ידעו להעריך

שישי 10:00־16:00, שבת 10:00־18:00, רחוב המחוגה 3 (אין צורך ברישום מוקדם)

בית המחוגה. צילום: שימרית בר נס
בית המחוגה. צילום: שימרית בר נס

Inside Out

העיר הזאת כבר ראתה בחייה דירה קטנטנה אחת או שתיים ומיני פתרונות מגורים שונים – מרתף, מחסן, מטבח בחצר, מיטה בחדר כביסה ועוד – ודווקא בשל כך ועל רקע הג'ונגל החוליגני שנקרא גם שוק הדירות התל אביבי, דירת הלופט הפיצית שעיצב סטודיו GOLANALON ברחוב יהודה הלוי היא פנינת חמד של ממש בת 47 מ"ר בקומת קרקע של בניין משנות ה־30. רק לפני שנה חזרה הדירה לייעודה המקורי לאחר ששימשה במשך שנים כסטודיו לתכשיטים. חלוקת חלל חכמה יחד עם עיצוב פנים מינימליסטי ויציאה ישירה לרחוב ולחצר האחורית מקנים לה אופי אורבני נעים ומתוחכם, ומוכיחים שוב שהגודל לא קובע.

מומלץ ל: מי שהמונח "דירת חדר" אינו זר לו

שישי 11:00־15:00, שבת 12:00־17:00, יהודה הלוי 89

בשעה הראשונה תינתן קדימות למחזיקי כרטיס מקסימום תל אביב (אין צורך ברישום מוקדם)

Inside Out. צילום: גלית דויטש
Inside Out. צילום: גלית דויטש

תל אביב מהקומה ה־18

בנות, זו ההזדמנות שלכן לתפוס שתי ציפורים במכה, ועוד באצטלה של סקרנות תרבותית: בתירוץ שאדריכלות מודרנית נמצאת בראש מעייניכן. בואו להציץ בדירה המשגעת שעיצבה אורלי פלדמן (אפ אדריכלות ועיצוב) עבור לקוח צעיר ורווק! ואם רק תצליחו להשתחל לדירה בשעות הראשונות ולהקדים את שאר בנות העיר, אולי תוכלו ללכוד את מבטו של הרווק הבודד, להפילו ברשת, ומי יודע? אולי אף לעבור לגור איתו בקומה ה־18 בפרישמן ולהשקיף עמו מלמעלה מבעד לקירות הזכוכית על כיכר דיזנגוף ושאר חלקי העיר.

מומלץ ל: משפרות דיור ללא פחד גבהים

שישי12:00־15:00, פרישמן 46, קומה 18 (הכניסה מרחוב אסתר המלכה)

בשעה הראשונה תינתן קדימות למחזיקי כרטיס מקסימום תל אביב (אין צורך ברישום מוקדם)

 

תל אביב מהקומה ה-18. צילום: גדעון לוין
תל אביב מהקומה ה-18. צילום: גדעון לוין

פריז בתל אביב

סיור הצצה בדירת שני חדרים וחצי ברחוב פרוג, שתוכננה על ידי האדריכל רענן שטרן. משהו בשילוב בין הקיר הירקרק בפינת האוכל, ידיות הפליז של ארונות המטבח, הסירים התלויים ברישול הנונשלנטי ופרטי הנגרות הכהים בסגנון אירופי קלאסי הזכיר כנראה דירות מקבילות בפריז – ואנחנו לגמרי קונים את זה. ממש כמו בפריז, גם כאן מדובר בבעלי בית שאוהבים לבשל, לאכול ולארח בנוחות, ללא כל גינוני רשמיות מיותרים: המטבח, פינת האוכל והסלון חולקים חלל משותף כמעט לגמרי, ומופרדים זה מזה רק ברמיזות באמצעות ריהוט, פרזול וצבע.

מומלץ ל: פרנקופילים

שבת 11:00־14:00, פרוג 1, דירה 4

בשעה הראשונה תינתן קדימות למחזיקי כרטיס מקסימום תל אביב (אין צורך ברישום מוקדם)

פריז בתל אביב. צילום: גדעון לוין
פריז בתל אביב. צילום: גדעון לוין

רביעיית פלורנטין

ארבעה בניינים בצורת כליה בדרום פלורנטין בואכה רחוב סלמה? נשמע כמו הזיה של סטלן פלורנטיני ממוצע, אך זו האמת. בקצה השכונה הולכים ונבנים בניינים בני תשע קומות, בעלי צורה אמורפית וחריגה למדי, שיציעו בקרוב דירות בנות שניים עד חמישה חדרים לאוכלוסייה מגוונת. הסיורים בפרויקט, שנמצא בשלבי גמר, יאפשרו מפגשים בלתי אמצעיים, בין היתר עם האדריכל המתכנן אילן פיבקו ועם מהנדס הפרויקט, שמהם תוכלו לשמוע על הגישה האדריכלית הייחודית ועל התפיסה העירונית שהובילה את תכנון המתחם כולו.

מומלץ ל: סטודנטים סקרנים לארכיטקטורה

חמישי 17:00, סיור עם אדריכל עמית מס, שותף ומנהל המשרד; שישי 10:00, סיור עם אדריכל עדי כלב, אדריכל אחראי וראש צוות וב־16:00 עם אדריכל אילן פיבקו; שבת 17:00, סיור עם אדריכל אילן פיבקו. נקודת מפגש: המעון 10 (ליד רחוב אברבאנל)

רביעיית פלורנטין. צילום: עמרי אמסלם
רביעיית פלורנטין. צילום: עמרי אמסלם