יוג'ין למאי: תערוכה במוזיאון לאמנות ישראלית

מכתבים שנכתבו להורים שכולים הפכו למיצבים ויזואליים. כל זאת במרכזה של תערוכת יחיד חדשה.

18 בפברואר 2016

האמן יוג'ין למאי היה בין הלוחמים שנכנסו ללבנון. כמו רבים, חש מחויבות למשימה. אבל בניגוד להם הוא נלחם בארץ אבותיו. אמו, נוצרייה סורית-לבנונית, גדלה בלבנון, וסבו נולד וחי בדרום לבנון. יוג'ין למאי היה צעיר מאוד כשחווה את הקרב על בשרו. כיום הוא אמן פעיל שבסיסו בארצות הברית.

התערוכה המוצגת במוזיאון לאמנות ישראלית ברמת גן היא תערוכה העוסקת בטראומה של כמעט כל בית בישראל. אחרי הקרב על הבופור החל למאי לכתוב מכתבים למשפחות חבריו שנפלו. הוא כתב אותם בכתב יד, בעברית ובערבית, ותיאר בהם בכאב ולפרטי פרטים את הצעירים האלה לפני הוריהם, אחיהם ואהובותיהם. הכתיבה היתה בעבורו סוג של עדות, אך במובן מסוים גם תרפיה. אף שהצורך היה עז, למאי לא שלח את המכתבים ליעדם.

בתערוכה, שילב למאי את המכתבים ביצירותיו; הוא עיבד אותם שוב ושוב עד שהפכו לא-קריאים; הוא חזר וכתב אותם על בד רק כדי למזג ולטשטש אותם, ובסופו של דבר, המיר את הטקסט לדימוי חזותי.

התערוכה מציגה ציורים ומייצבים של עמודים שעליהם מוצבים פסלונים של חיילים בתנוחות שונות הממלאים את האולם במוזיאון. זו אינה תערוכה המנסה לייצר זיכרון של אירוע ספציפי, אלה תערוכה העוסקת בחיים ובמוות ובמה שביניהם. נקודת המבט האוניברסלית של למאי מצויה בתמהיל זה של "שחור על שחור", אבל אף על פי שהיצירות כהות ומינימליסטית למראה, הן עשירות בפרטים ובחומר.

פתיחה: יום חמישי, 25.02 בשעה 19:30

המוזיאון לאומנות ישראלית. אבא הילל סילבר 146, רמת גן