הסופר חיים גורי מסביר למה סרב לקבל את פרס היצירה הציונית

גורי הופתע כשקיבל טלפון ובו התבקש לספק את פרטי חשבון הבנק שלו על מנת שיועברו אליו חמישים אלף שקלים מהמדינה. ״פרס הציונות הזה הוא עוקף פרס ישראל", הוא אומר

חיים גורי. צילום: Getty Images
חיים גורי. צילום: Getty Images
6 בינואר 2016

אהלן חיים גורי. השבוע פורסם שסירבת לקבל את פרס היצירה הציונית על ספרך האחרון, ״אף שרציתי עוד״, בטענה שהספר לא עומד בקנה אחד עם הפרס. תסביר את ההחלטה.

״הפרס הזה לא מקובל עליי. מה זה בכלל פרס ציונות ואיך אפשר לתת על כזה דבר פרס? זה כמו להעניק פרס שנקרא ׳פרס העולם׳. אם פרס ישראל הוא פרס ממלכתי שגם ערבי יכול לקבל, כמו הסופר הערבי אמיל חביבי שזכה בו, אז את הפרס הציוני ערבי לא יכול לקבל וזו אפליה״.

והמילים האלה נאמרות מפי ציוני אדוק.

״נולדתי ציוני, כל חיי חייתי כציוני וגם אמות כציוני, אבל כשכותבים ספר כמו הספר האחרון שלי, שהוא ספר של אדם בן 92 שעושה חשבון נפש ומכניסים אותו בכוח להגדרה של ספרות ציונית – זה מעשה כוחני שלא התקבל על דעתי ואותו החלטתי לדחות״.

אתה חושב שהחלטתך לדחות את הפרס הפתיעה את משרד התרבות?

״הם אלה שהפתיעו אותי כשטלפנו, ביום האחרון של שנת הכספים של 2015, וביקשו מיד את פרטי חשבון הבנק כדי להעביר את 50,000 השקלים, ולא הבנתי למה. רק אז התברר לי שהם החליטו להעניק לי את הפרס. אמרתי תודה אבל אוותר והצעתי להעניק את הפרס למשורר צעיר, בדומה לפרס אוסישקין שהוענק לי על ספרי הראשון, 'פרחי אש', כשהייתי בשנות ה־20 לחיי״.

לפסילת הספר של דורית רביניאן, ״גדר חיה״, על ידי משרד החינוך, הייתה תרומה להחלטתך?

״לא בצורה ישירה, אבל אני חושב שהסיפור עם פסילת הספר של דורית רביניאן משקף כמה אנחנו במשבר איום ונורא. אלה ימים קשים עם הרבה רוע. רוע מפורר. השנאה חוגגת וזה מתסכל. זה מגיע מלמעלה, מהשלטון, מראש הממשלה עם ההסתה נגד הערבים״.

קצת אופטימיות לסיום?

״אני יליד הארץ, כל חיי חייתי פה, והייתי מעורב בכל שמחותיה ואבלהּ; אבל כשאני מסתכל עליה עכשיו – אני לא מכיר את הארץ שבה נולדתי״.