המוסד לשירותים מיוחדים

סטודנטים לאדריכלות מבצלאל יבנו שירותים ומקלחות לחסרי הבית במאהל ארלוזרוב. העירייה תומכת אבל חוששת שרצון טוב יתפרש כמחויבות בעתיד

הדמייה של תאי המקלחת והשירותים במאהל ארלוזרוב
הדמייה של תאי המקלחת והשירותים במאהל ארלוזרוב

מאהל ארלוזורוב שבגינת וולובלסקי, ליד תחנת רכבת מרכז, הפך מאז המחאה החברתית לביתם של עשרות דיירי רחוב מרחבי הארץ. בחודשים האחרונים נכנסו למאהל סטודנטים לאדריכלות שמבקשים למצוא פתרונות יצירתיים לדיירי המקום. לפני כחודש עזרו סטודנטים מהטכניון לשכלל את הכיפות הגאודזיות – מעין אגלואים המעניקים מחסה לתושבי המאהל – שהקימו פעילים חברתיים לטובת מחוסרי הבית, ואילו השבוע יגיעו למקום סטודנטים לאדריכלות מבצלאל כדי לבנות מקלחות ושירותים זמניים לתושבים הארעיים-קבועים של המקום.

הסטודנטים מבצלאל ינסו לתת מענה זמני – ואקולוגי – לבעיות הסניטציה בגינה באמצעות מערכות לטיהור מים אפורים (רחצה) ומים שחורים (צואה ושתן), בתי שימוש ומתקני רחצה. הפרויקט הוא חלק מסטודיו הקרוי סב״א – סטודיו לספונטניות בארכיטקטורה – ומשתתפים בו תלמידי השנה השלישית במחלקה לאדריכלות בבצלאל, בהנחייתו של האדריכל שרון רוטברד, תושב שכונת שפירא ומחבר הספר "עיר לבנה, עיר שחורה" הדן בפער שבין יפו לתל אביב.

סגנית ראש העיר מיטל להבי (מרצ) פגשה לפני כשבוע את הסטודנטים והביעה את תמיכתה בפרויקט, וכעת מחכים לאישור המחלקה המשפטית בעירייה, שכן אסור לבנות במקום מבני קבע. כרגע, בכל מקרה אין לעירייה כל כוונה לפנות את דיירי המאהל בעתיד הקרוב כפי שמסבירה להבי: "המתחם הזה לא מיועד לבנייה ולא למגורים. הוא אמור להיות שטח התארגנות לרכבת הקלה העתידית. כרגע, תחת היתר זמני שמתחדש כל חודש, האנשים האלה שם. אנחנו רוצים לעזור במה שאנחנו יכולים, כמו עם הפרוייקט הזה אבל לא רוצים לקחת את תפקיד הממשלה בטיפול בשכבות החלשות ולא רוצים לבנות דברים ששבוא העת יקשו על הפינוי. אנחנו חוששים שהעזרה שלנו תתפרש כאיזו מחויבות נצחית ובסוף, כשנצטרך לפנות, ונצטרך לפנות, נצא האיש הרע".

פתרונות למערכות מים וביוב

רוטברד מתאר כיצד יוקמו תאי השירותים והמקלחות: "הסטודנטים עושים שימוש בחומרים שעיריית תל אביב הגדירה כמותרים לשימוש במאהל – משטחי עץ, מוטות עץ או מתכת, בדים, ניילונים וברזנטים. לעת עתה מדובר באבטיפוס שמותאם לאוכלוסייה הקיימת. ניתן להרחיב את המתקנים והמערכות אם המאהל יגדל".

דרור תשובה, סטודנט בקורס, מספר ש"כרגע יש שם כמה תאי שירותים כימיים ותא מקלחת אחד. התאים מוזנחים מאוד, כך שרוב הדיירים מעדיפים לא להשתמש בהם והולכים למקומות אחרים, כמו איכילוב או תחנת הרכבת, כדי להשתמש בשירותים ולהתקלח. המטרה שלנו היא לבנות עבורם את המבנים הבסיסיים שדרושים לתנאי מחייה סבירים".

"אסור לנו לחפור, אסור לבנות קירות או גגות קשיחים". מסבירה נעה שגב, סטודנטית נוספת בסטודיו. "אבל דבר דבר נוסף שמקשה עלינו הוא המחסור באינסטלציה בגינה. היינו צריכים להשתמש בפתרונות חלופיים וחדשים לאמצעים הכי בסיסיים – מערכות מים וביוב".

ומהם הפתרונות?

תשובה: "בשירותים החלטנו להשתמש בפתרון אקולוגי – לבנות שירותים שמכילים קומפוסט ללא צורך במים. במקום להוריד את המים אנחנו בחרנו להשתמש בנסורת. בנוסף תכננו את מערכת המקלחת כך שהמים מהאזורים הרטובים יורדים בזכות השיפוע בגינה הישר לתוך מכלים עם עציצים שמסננים את המים".

איך מגיבים הדיירים לפרויקט?

שגב: "הדיירים הגיבו לגמרי בחיוב. לכל אורך התכנון ניהלנו איתם דו שיח וכמובן לקחנו בחשבון את ההערות שלהם. למעשה התאמנו את השירותים והמקלחת במיוחד בשבילם ולצורכיהם. אנחנו מקווים מאוד שהם יהיו שותפים בתהליך גם בהמשך, שייקחו חלק בבנייה עצמה, וכך תיווצר אכפתיות גדולה יותר ביחס למבנה. אנחנו חייבים את המעורבות שלהם כדי שהפרויקט הזה יצליח".