"תהיה רכבת תחתית בתל אביב לפני שיהרסו את כיכר אתרים"

שמחתם לשמוע על סופה הקרב של כיכר אתרים? מהנדס העיר לשעבר ישראל גודוביץ מצנן את ההתלהבות

כיכר אתרים (צילום: Gellerj)
כיכר אתרים (צילום: Gellerj)
1 באפריל 2015

כיכר אתרים עומדת להיהרס? נראה שלא בעתיד הקרוב. השבוע פורסם באתר xnet כי בימים אלה מקודמת תוכנית ההריסה של הכיכר הידועה לשמצה ובניית שני מגדלים על חורבותיה, לצד חיבורן של שדרות בן גוריון לחוף הים. שמו של האדריכל הבריטי נורמן פוסטר הוזכר כשותף בתכנון הפרויקט, לצד האדריכל אבנר ישר ומשרד האדריכלים תמא. המחשבה על עתיד זוהר יותר למתחם בהחלט מלהיבה, אך לטענת האדריכל ומהנדס העיר לשעבר ישראל גודוביץ, הכיכר תישאר איתנו במתכונתה הנוכחית עוד זמן רב.

"כדי לבצע את ההריסה ואת הבנייה מחדש יש צורך בשיתוף פעולה של כל בעלי החנויות והנכסים", מסביר גודוביץ, "יש חנויות רבות שלא יודעים איך לאתר את בעליהן, כך שהריסת הכיכר היא בגדר חלום כרגע. תהיה רכבת תחתית בתל אביב לפני שיהרסו את כיכר אתרים. הפקעה ומתן פיצויים לבעלי הנכסים גם היא איננה אופציה. הפקעה היא כלי לגיטימי כשהעירייה מבקשת להשיג את טובת הציבור – ולא את טובת היזם".

כיכר אתרים, הממוקמת בקצה המערבי של שדרות בן גוריון, נבנתה בשנת 1975 לפי תוכניותיו של האדריכל יעקב רכטר. גודוביץ עצמו תכנן את מועדון הקולוסאום, שפעל בכיכר אתרים בשנות ה-80 (כיום משמש המבנה כמועדון חשפנות). מאז פתיחתו ועד היום זכה הפרויקט לביקורת נוקבת: "הכיכר היא אסון של ממש לתל אביב", מוסיף גודוביץ, "מתכנני הכיכר ניסו להפריד בין תנועת הולכי הרגל אל הים לבין תנועת הרכבים לאורך רצועת החוף ויצרו במה מוגבהת שמנתקת את העיר מחוף הים. במקום להיות נקודת משיכה למבקרים, נותרה הכיכר שוממת ומוזנחת. צריך גאון של ממש כדי לטפל בבעיה הזאת. קל לרוץ לפתרונות של הריסה ובנייה מחדש, אבל האילוצים במציאות מורכבים וקשים יותר".

תגובת עיריית תל אביב־יפו: "התוכנית מקודמת על ידי יזמים פרטיים מול מינהל ההנדסה ותובא לדיון בוועדה המקומית בסוף החודש. התוכנית מקודמת על ידי נציגות מרבית היזמים ומשום שגם לעירייה וגם לחברת אתרים יש קרקע במתחם, המעורבים נמצאים במגעים להסכמים בנושא הנכסים. לאחר הדיון בוועדה המקומית, תוצג התוכנית לציבור". משרדי האדריכלים תמא וישר והיזמים בחרו שלא להגיב.