פיראטים בלב פלורנטין

תערוכה חדשה שארגנה המפלגה הפיראטית מביאה לתל אביב את עבודותיו של האמן-האקר הניו-יורקי אדם הארווי. האיש שיכול לעזור לכם להתחמק מהשלטונות

צילום: ציפה קמפינסקי
צילום: ציפה קמפינסקי
12 בפברואר 2014

מי שיחלוף בשבועיים הקרובים על פני בניין מספר 42 ברחוב השוק שבפלורנטין כנראה לא ישים לב לשום דבר מיוחד. מלבד דגל קטנטן ופריט לבוש מוזר בכניסה, אין כמעט שום סימן שמצביע על התערוכה שמתקיימת במקום החודש. ואולי כך אמורה להיראות תערוכה שעוסקת בפרטיות בעידן הדיגיטלי, על אחת כמה וכמה כשהיא מאורגנת על ידי המפלגה הפיראטית בישראל.

התערוכה, שנקראת "אלובייקט", מציגה את עבודותיו של אדם הארווי, אמן, האקר, מהנדס מכונות, מעצב אופנה ואקטיביסט מניו-יורק. הארווי יוצר בגדים ושאר אמצעים שמסוגלים להסוות את בן האדם בעידן מרושת טכנולוגית.

אוצרי התערוכה טל מסינג ויואב ליפשיץ, חברי המפלגה הפיראטית בישראל, מכירים באמצעים הדלים שעומדים לרשותם, ומתארים את האירוע כ"תערוכה ספונטנית, עצמאית וענייה, שקמה על חורבותיו של נסיון כושל לחדור, אמנותית ופוליטית, אל לב הממסד – בית העיר בתל אביב״. ואכן, קשה לדמיין את ״אלובייקט״ מאורגנת ומוצגת בחצר האחורית של רון חולדאי.

הארווי זכה לחשיפה הראשונה שלו ב-2010, כשיצר את פרויקט הסוואת הפנים CV Dazzle. היה זה למעשה קטלוג של אמצעי הסוואה ויזואליים, שמשווים למשתמש מראה "סייבר-פאנק" עתידני והופכים את פניו ללא-סימטריים, כך שטכנולוגיות זיהוי הפנים השונות, מפייסבוק ועד מצלמות המעקב שבמרחב הציבורי, יתקשו לזהותו. הארווי המשיך עם קו האופנה המחאתי שלו, ״לבוש חמקני״, שהורכב מפרטי ביגוד שמקנים למי שלובש אותם את האפשרות להתחמק מן המצלמות התרמיות שיש למזל״טים. בין לקוחותיו נמצאת גם הזמרת M.I.A, שנוהגת לקנות את הפריטים כמתנות לחבריה.

בערב הפתיחה של התערוכה שלו שהתקיים כאן בתל אביב השבוע, נתן הארווי הרצאה קצרה, שאחריה התנהל דיאלוג בינו לבין פרופ' קרין נהון, חוקרת ומרצה בתחום הפוליטיקה של המידע מאוניברסיטת וושינגטון.

התערוכה תימשך עד ה-22 לחודש, ועד לסגירתה ייערכו במקום ערבים מיוחדים והקרנות סרטים בנושא מאבקים פיראטיים.