הפתרון לעומס: ילדי דרום תל אביב יוכלו ללמוד בגנים שבצפון העיר

החל מהשנה הקרובה יוכלו ילדי העובדים הזרים והפליטים להירשם גם לגני הילדים החדשים שייפתחו בצפון העיר. האם המהלך יצליח להקל על העומס שקיים בגנים בדרום העיר כיום?

לא נעים לראות גן צפוף. אילוסטרציה (צילום: בן קלמר)
לא נעים לראות גן צפוף. אילוסטרציה (צילום: בן קלמר)
11 באוגוסט 2016

גני הילדים בשכונות דרום העיר, שבהן מרוכזת אחת האוכלוסיות החלשות ביותר בתל אביב – אוכלוסיית מהגרי העבודה ומבקשי המקלט – סובלים בשנים האחרונות מעומס, צפיפות ומחסור בסייעות. כדי להתמודד עם התופעה תאפשר עיריית תל אביב בצעד יוצא דופן לתושבי שכונות הדרום המעוניינים בכך, לרבות אוכלוסיית העובדים הזרים והפליטים, לשלוח את ילדיהם אל גני ילדים בצפון תל אביב.

"מובן שלא מדובר בפתרון מושלם", מסביר ממלא מקום ראש העירייה ומחזיק תיק החינוך, אסף זמיר. "אנו בעירייה עושים מאמצים שכל ילד וילד בעיר, לא משנה מאיפה הוא מגיע, ייהנה מחינוך בסביבה הקרובה של השכונה שלו, של הקהילה שלו ושל הבית שלו. הפתרון הזמני הזה יאפשר לנו להפחית את העומס הקיים בגני הילדים בשכונות הדרום עד לפתיחתו של קומפלקס גנים חדש באזור התחנה המרכזית. בשנת הלימודים הקרובה יפתחו כ־535 כיתות גן, גידול של 30 כיתות ביחס לשנת הלימודים הקרובה. מהמהלך יהנו אוכלוסיות מגוונות בעיר תל אביב-יפו, לרבות אוכלוסיית הזרים".

בעוד שבשנת הלימודים האחרונה כ־29 כיתות גן היו פתוחות לילדי עובדים זרים ופליטים, בשנת הלימודים הקרובה המספר יזנק ל־46 כיתות גן, מתוכן שישה בצפון תל אביב.

לעירייה אין מדיניות של הפרדה בין ילדי העובדים הזרים והפליטים לבין שאר האוכלוסייה. אז איך קרה שקיימת הפרדה בפועל?

"הרישום לגנים בתל אביב הוא על בסיס אזורי, בהתאם למקום המגורים", מסביר זמיר. "העירייה פשוט בונה גנים איפה שיש ילדים, ומן הסתם שילדים שגרים אחד ליד השני ילכו לגן ביחד. במקרים חריגים שבהם נוצרים פערי שפה בין ילדי הזרים לשאר הילדים אנחנו מאשרים העברה בין גנים, מתוך הבנה שכך ניצור תהליך פדגוגי ראוי שיתרום להשתלבות ולהתפתחות של כלל הילדים. אנחנו מאמינים שהפתרון הזמני שאנחנו מציעים יתרום למפגש בין אוכלוסיות בעיר, בין צפון לדרום".

"עניי עירך קודמים" היא ססמה שגורה בפיהם של הפעילים שמתנגדים לכך שהעירייה משקיעה משאבים באוכלוסיית הזרים. חלקם אפילו מאיימים שלא ישלחו את ילדיהם לגן אם ילמדו בו ילדי זרים.

"אני מאמין שאנשים צריכים לקבל שירות באזור מגוריהם, לא משנה מאיפה הגעת או מה צבע העור שלך. העירייה לא קובעת איפה הם גרים אלא פשוט נותנת להם שירות בסמוך למקום מגוריהם, וככל שרמת השירות תהיה גבוהה יותר כך יהיה טוב יותר לכולם. זאת המדיניות העירונית גם בנוגע למהגרי עבודה ומבקשי מקלט ובמדיניות הזאת אנחנו דבקים".

בגנים החדשים שיפתחו בשנת הלימודים הקרובה ניתן למנות את הגנים יער וקורן (ברטונוב 3, שכונת רביבים), אדיר וצור (אבוקה 1, שכונת גני צהלה), אתרוג (אשכנזי 32, שכונת נווה דן), סיון (המתנדב 25, שכונת אפקה) והגנים חולית, כפות תמרים, נווה מדבר וחץ (פסטלוצ'י 34, יפו).