חקלאות אורבנית: בקרוב תוכלו לקטוף ירקות בצירי תנועה מרכזיים

חולמים לקטוף עגבניות ישירות משיח בעיר? תתכוננו, כי ממש בקרוב זה יהיה אפשרי. מיזם קהילתי חדש שותל צמחייה פרודוקטיבית ברחבי תל אביב, וכל מה שנותר לכם הוא להושיט את היד ולקטוף

שתילת הצמחייה הציבורית. צילום: עידן גרוס
שתילת הצמחייה הציבורית. צילום: עידן גרוס
17 בפברואר 2016

נכון, כסף לא גדל על העצים, אבל אוכל דווקא כן. הכירו את נא להתכבד – מיזם קהילתי חדש שהושק בט"ו בשבט האחרון ברחוב בן צבי בדרום העיר. המיזם מצטרף לטרנד החקלאות האורבנית וכולל שבילי מאכל אשר בהם יוכלו הולכי הרגל לאסוף אוכל טרי וזמין ברחבי העיר.

"הכל התחיל כפרויקט במסגרת לימודיי לתואר שני בעיצוב יזמי וניהולי, בבית ספר לעיצוב המכללה למנהל", מספרת יוזמת הפרויקט, האדריכלית ארזה בן אור. "במסגרת העבודה שלי אני עוסקת הרבה בבנייה ירוקה ובת קיימא, ותמיד שאלתי את עצמי למה ברחובות שלנו אין צמחים פרודוקטיביים ומזינים".

הכלה, אכילה והאכלה

"שביל מאכל הוא לא גינה קהילתית ולא יער מאכל", מסבירה בן אור, "הרעיון מאחורי שבילי המאכל הוא לתת נראות לחקלאות אורבנית בצירי תנועה מרכזיים. למה לבזבז אנרגיה, כסף ומים בטיפוח של מדשאות בצדי הדרכים כשאפשר להשקיע את אותה האנרגיה בירקות, תבלינים ועצי פרי? שבילי המאכל, שלא כמו גינה קהילתית, הם חלק בלתי נפרד מהרחוב עצמו".

איך דברים התחילו להתגלגל?

"שביל המאכל הראשון בתל אביב הוקם בט"ו בשבט האחרון בדרך בן צבי 53. כשהצגתי את הרעיון לראשונה לעיריית תל אביב היו הקשבה והיענות רבות וקיבלנו סיוע מקצועי ושתילים. אני לא מעוניינת לפעול תחילה באזורים השבעים והמבוססים, אלא דווקא באזורים המוחלשים. התנאי הראשון שלי לפני הכניסה לפרויקט היה כמובן קשר עם הקהילה המקומית. ככה יצרנו שיתוף פעולה עם בית הספר הסמוך, בית הספר "קהילה", ויצרנו תהליך חינוכי עם שיח של נתינה, הכלה, אכילה והאכלה. דרך המזון אנחנו מתחברים מחדש למרחב הציבורי ולחיי הקהילה, שמזמינה גם את המבקרים בערים וזרים גמורים לבוא ולהתכבד".

פרויקטים דומים של חקלאות אורבנית כמו היוזמה של קולקטיב אנייה בתחנה המרכזית לא הצליחו לשרוד. מה יבטיח ששבילי המאכל דווקא כן?

"הכל מתחיל ונגמר במחויבות של הקהילה. כשהתושבים עוברים ברחוב ורואים את השביל ואת התועלת שיכולה לצמוח ממנו, הבשורה מתפשטת, והקהילה משקיעה בשבילי המאכל בחזרה. כשיש שיתוף פעולה ואיגוד משאבים שמשרת את כולם, תהיה התמדה ופעילות לאורך זמן. כיום אני מתכננת להרחיב את היוזמה לשבילי מאכל נוספים בדרום תל אביב וליפו, אפילו לאזור רחוב הרצל שבו יש גם עסקים ומסחר וכן לערים נוספות".