המדיניות החדשה של עיריית תל אביב: יש קנסות, אין שבילי אופניים

תחנות אוטובוסים והולכי רגל שחוסמים את הדרך, מסלולים קטועים וחסרים, ועכשיו - גם איומים בקנסות וענישה. מדיניות האכיפה החדשה של עיריית תל אביב מוציאה את רוכבי האופניים למחאה ברחובות

אופניים. צילום: Shutterstock
אופניים. צילום: Shutterstock

כל מי שרוכב על אופניים מכיר את הבעיה מקרוב: אתם רוכבים על השביל, ובדרך נאלצים לעצור בגלל מכשולים ובעיות. השבוע, את שבילי האופניים ברחוב אבן גבירול עיטרו לא רק פחי אשפה, תחנות אוטובוס והולכי רגל מבולבלים אלא גם מדבקות מאיימות שהדביקה העירייה ובהן נכתב כי מי שירכוב על המדרכה ולא על השביל יסתכן בקנס – בעוד כשבועיים יחל מבצע אכיפה של המשטרה. רוכבים שיעלו על המדרכה יקבלו קנס של 250 ש"ח. בנוסף, קנסות של 100־1,000 ש"ח, הוצאת אוויר מהצמיגים והחרמת סוללות אופניים חשמליים יהיו מהעונשים שיחולו על מפרי חוקי הרכיבה, ועל מי שיעיז לחצות מעבר חצייה על אופניים.

130 ק"מ של שבילי אופניים נסללו בתל אביב משנת 2000, מתוכם 91 ק"מ מוגדרים כשבילים בלעדיים לאופניים. אבל המילה “בלעדיים" עלולה אולי להטעות אתכם. קחו לדוגמה את השביל לאורך המדרכה ברחוב אבן גבירול שנחשב “בלעדי לאופניים", אך תשאלו כל רוכב או הולך רגל והם ידעו לספר לכם על כמה פעמים הם כמעט נדרסו שם. הבעייתיות בשביל הזה, החל מהיעדר הפרדה בין רוכבי האופניים להולכי הרגל וכלה בתחנות האוטובוס הקוטעות אותו, כנראה לא תיפטר עם קנס.

מפת שבילי האופניים של ת"א: מרכז
מפת שבילי האופניים של ת"א: מרכז

מקל בגלגלים

אם מסתכלים על מפת שבילי האופניים של תל אביב, ניתן לראות שחלקים גדולים ומרכזיים בעיר בכלל לא מרושתים בשבילי אופניים בהם רחובות מרכזיים כמו דיזנגוף, בן יהודה, קינג ג'ורג' ואלנבי. “מובן מאליו שהרחוב אינו משרת בצורה אופטימלית את מגוון משתמשי הדרך", מסביר ד"ר יואב לרמן, מתכנן עירוני ועמית הוראה באוניברסיטת בן גוריון. לדבריו, משום שסלילה של שבילי אופניים על חשבון הכביש כרוכים בעניינים פוליטיים רבים ובחשש מביקורת של בעלי עסקים, תושבים ועיתונאים – הפתרון הקל הוא אכיפה: “ברור שהפתרון העדיף הוא סלילת נתיב ייחודי המופרד פיזית מהכביש ומהמדרכה, אך הוא דורש החסרת נתיב נסיעה מהמכוניות. הבעיה היא שנכון להיום השביל לא רציף, אז עכשיו כל מי שעובר ברחוב יחטוף דוח?".

מפת שבילי האופניים של ת"א: דרום
מפת שבילי האופניים של ת"א: דרום

בסקר של המרכז למחקר כלכלי וחברתי שנעשה עבור עיריית תל אביב בשנת 2014 נמצא כי יותר מ־80 אחוז מתושבי העיר טוענים שרוכבי האופניים מפריעים להם. נתון דומה נרשם לגבי רוכבי האופניים, שטענו כי הולכי הרגל הם אלה העומדים בדרכם. “דווקא בגלל המורכבות, אבן גבירול הוא המקום הכי טוב להסברה", אומרת מיטל להבי, מחזיקת תיק התחבורה בעירייה. “החוק אומר שכשמגיעים לצומת יש לרדת מהאופניים. אנחנו ננסה לסמן כמה שיותר צמתים בזמן הקרוב. במקרה של אבן גבירול, גם אם שביל האופניים לא טוב עדיין קיומו עדיף על היעדר שביל. הדרך היחידה להפרדה פיזית באבן גבירול היא הסרה של נתיב מהכביש, אבל זה פתרון מורכב ולא נראה שבתקופה הקרובה תיווצר הפרדה מפלסית".

מפת שבילי האופניים של ת"א: צפון
מפת שבילי האופניים של ת"א: צפון

מעיריית תל אביב־יפו נמסר: “בעתיד העירייה מתכננת להשלים את רשת השבילים העירונית, ולהוסיף נתיבי תחבורה ציבורית ושבילי אופניים. ברחובות דיזנגוף, בן יהודה, אלנבי וקינג ג'ורג' נמצא הנושא בבחינה. לנוכח עבודות הרכבת הקלה והעבודות בכיכר דיזנגוף, העירייה אינה רוצה להעמיס עבודות נוספות".

מחאה נגד האכיפה, שישי (29.4), 13:30 , כיכר רבין, תל אביב
לאירוע בפייסבוק

מפת שבילי האופניים של ת"א: צפון ישן
מפת שבילי האופניים של ת"א: צפון ישן

ויפו שעה אחת קודם

תושבי שדרות ירושלים ביפו לא צריכים לחכות לאחד במאי. שם האכיפה המוגברת באזור ללא שביל אופניים מסומן כבר התחילה. אז איפה תרכבו? על הכביש העמוס כמובן

רוכבי האופניים בשדרות ירושלים ביפו כועסים. לטענתם הם על הכוונת של המשטרה. רוכבים שחצו את אחד ממעברי החציה בשדרות ירושלים, בעיקר בצמתים עם דרך סלמה ועולי ציון, נעצרים בשבועות האחרונים במפתיע על ידי שוטרי תנועה ומקבלים דוחות של 100 ש"ח בטענה שלא ירדו מאופניהם וחצו את הכביש ברגל. הסיבה הרשמית היא שלאורך שדרות ירושלים אין סימון של מעברי חציה נפרדים לאופניים מאלה של הולכי הרגל, ולכן על פי החוק היבש אמורים הרוכבים לחצות את הצמתים ברגל.

רוכבי אופניים בשדרות ירושלים. אין שביל, יש קנסות (צילום: יולי גורודינסקי)
רוכבי אופניים בשדרות ירושלים. אין שביל, יש קנסות (צילום: יולי גורודינסקי)

הרוכבים פנו לעירייה וקיבלו תשובה כי הועברה פנייה לאגף התנועה העירוני כדי שיסמן מעברי חציה מיוחדים לאופניים. ״שמחתי שקיבלתי את הדוח כי הוא גרם לי להאמין שנפתרו כל בעיותיה של יפו״, אומר בציניות הבמאי ומפיק הקולנוע ברק הימן שנתפס חוצה מעבר חציה בעודו מדווש על אופניו. ״זה אבסורד שבמקום שהעירייה תעודד אנשים לרכוב על אופניים ותשקיע בשבילים עבורם היא מתעמרת בהם ושולחת אותם להידרס בכביש״.

הסיפור הקפקאי לא נגמר פה. כמה ימים לאחר מכן קיבל רוכב אחר שפנה לעירייה תשובה, הפעם מאגף התנועה עצמו, שבה נכתב כי בשדרות ירושלים כלל לא קיים שביל אופניים מוסדר ומאושר, וכי נושא השביל בשדרה נבדק והוחלט שלא להסדירו עקב ״אילוצים של בעיות בטיחותיות ותנועתיות״. אז איפה אמורים לרכוב על אופניים בשדרות ירושלים? על הנתיב הימני של הכביש העמוס לעייפה והמסוכן.

רוכבי אופניים בשדרות ירושלים. אין שביל, יש קנסות (צילום: יולי גורודינסקי)
רוכבי אופניים בשדרות ירושלים. אין שביל, יש קנסות (צילום: יולי גורודינסקי)
רוכבי אופניים בשדרות ירושלים. אין שביל, יש קנסות (צילום: יולי גורודינסקי)
רוכבי אופניים בשדרות ירושלים. אין שביל, יש קנסות (צילום: יולי גורודינסקי)

״על פי החוק רוכב צריך לחצות מעבר חציה בהולכת האופניים״, אומר רב פקד ניסים אוחיון, קצין התנועה במרחב ירקון. ״עם זאת אני מתחייב שמיקוד האכיפה המשטרתית באיזור יהיה ברוכבי אופניים חשמליים. זה לא אומר שמעכשיו יש הנחיה לשוטרים לא לעצור ולקנוס רוכבי אופניים רגילים שעוברים בדיווש את מעברי החציה, אבל לא בכך אנחנו מתמקדים. חשוב גם להדגיש שהחוק מנחה שכשאין שביל אופניים תקני ומסומן, יש לנסוע על הכביש. עד כמה שזה נשמע לא בטיחותי, אנחנו רק הזרוע המבצעת".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר: “אגף התנועה יבדוק אפשרות לסמן שביל אופניים בשדרות ירושלים כולל מעברי החציה בצמתים, בדומה לסימון שבוצע לאחרונה באבן גבירול".