תראו את זותי: ליין הנשים מצטרף לחרם על מצעד הגאווה בתל אביב

בעקבות החלטת משרד התיירות להשקיע סכום עתק בתיירות גאה, בזמן שארגוני הקהילה בארץ נאבקים כדי לשרוד – זותי קוראת לארגונים נוספים לא להשתתף במצעד הגאווה הקרוב בעיר

(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
17 באפריל 2016

בפברואר האחרון, יממה אחרי שהוקדש בכנסת יום לקידום זכויות להט"ב, הפילה הכנסת בזה אחר זה חוקים שנועדו לשפר את מצבה של הקהילה בישראל – חלקם אפילו לא דורשים תקציב מיוחד (היי, חבר הכנסת אמיר אוחנה). אחרי שמשרד התיירות הודיע כי ישקיע 11 מיליון שקלים בקמפיין עולמי שמטרתו עידוד תיירות גאה לישראל, ההתנגדות סוף סוף מתעוררת.

לפני שבועיים שלחה האגודה למשרד ראש הממשלה ושר האוצר בקשה להגדלת תקציב הקהילה, אך לא נענתה. "יריב לוין מכיר בכוחה של הקהילה, הגיע הזמן ששאר שרי הממשלה יפעלו גם", נמסר. "הקהילה מוחה על הפער המגוחך בין תקציבים שמתהדרים בה ובהישגיה לעומת תקציבים שתומכים בארגונים הקורסים תחת הנטל. המצעד שייך לקהילה הגאה והשנה היא תציין אותו במפגן מחאה ולא במסיבות וחגיגות". עוד פורסם כי האגודה תשקול את ביטול מצעד הגאווה השנה, במידה ודרישותיה לא ייענו.

אתמול (שבת) הודיע ליין הנשים זותי שלא ישתתף במצעד הגאווה הקרוב, ורבים בקהילה מצטרפים למחאה המשותפת.

(עיצוב: עדישה מזרחי)
(עיצוב: עדישה מזרחי)

בפוסט שנכתב בעמוד הפייסבוק של זותי, הובעה תרעומת על סכום העתק שיושקע השנה מחוץ לבית – פי עשרה מבשנה שעברה – וזאת "בזמן שארגונים קהילתיים שעוסקים בקידום הזכויות שלנו, בחינוך נוער ובמיגור השנאה, נאבקים על הקיום שלהם בגלל מחסור בתקציבים. חוקים שמטרתם לקדם את הקהילה כשוות זכויות נופלים אחד אחרי השני בחסות אותה ממשלה שמשתמשת בנו ובמצעד על מנת להציג לעולם מצג שווא של שוויון זכויות וקדמה".

בתי עזרי, קרן סוויסה ומורי באום, שעומדות מאחורי זותי, קוראות לליינים, ארגונים ועסקים גאים נוספים להצטרף למחאה. "עולים קולות מכיוון ליינים אחרים ששוקלים צעדים דומים. על אף שהם מסכימים עם הצעד, זאת החלטה שצריך לשקול בה רווח מול הפסד. אנחנו לא רוצות להרוויח מהדבר הזה. עכשיו גיליתי שהסכום הזה הולך על בסך הכל 120-150 אלף תיירים שאמורים להגיע, וזה אפילו עוד יותר מתסכל", אומרת עזרי.

חששתן לעשות צעד כזה?

"זותי זה ליין נשים צעיר מאד – הקמנו אותו לפני שבעה חודשים וחצי וזה אמור היה להיות המצעד הראשון שלנו. נאסף סביבו קהל שמאד אוהב ומעודד אותנו, וזה צובר תאוצה במהירות שלא היינו מוכנות אליה. במצעד השנה זכינו באחת מארבע המשאיות שהעירייה מגרילה ומאד התרגשנו. זאת הייתה החלטה שקשה לקבל, אבל בסוף החזרנו את המתנה. זה מפחיד ולקחנו בחשבון שהצעד הזה לא יעניין אף אחד, אבל בסופו של דבר קיבלנו המון תגובות מחממות לב".

קיבלתן גם תגובות שליליות?

"המון שאלו אותנו למה להחרים ולא למחות במצעד עצמו. אני עונה להם שאנחנו לא יכולות לחכות למצעד כדי למחות, הרי הכסף הזה ייצא עד אז. אם נקרא לעוד ליינים אחרים להחרים את המצעד, הקהלים שלהם יעמדו מאחוריהם ויסרבו לצעוד בתנאים האלה. זה יעשה משהו. המצעד מכניס המון כסף למדינה אבל לא הולך לארגונים הגאים שזקוקים לו כדי להתקיים. תנו לפחות חלק מהכסף לארגונים האלה, התיירים מכירים את המצעד ויבואו בכל מקרה. אולי נצליח להעביר את המסדר גם לתיירים שחושבים שישראל היא מדינה נאורה".

אתן שוקלות לצעוד בערים אחרות? אולי זאת תהיה מחאה אפקטיבית יותר.

"אנחנו עושות את זה בכל מקרה, כאנשים פרטיים, בירושלים, אשקלון, חיפה. יכול מאד להיות שנבחר לחזק עיר אחרת בתור זותי. בלי קשר, כולנו עדיין מקוות שנוכל לצעוד גם בתל אביב, פשוט לא בתנאים האלה".

המחאה הזאת חשובה, אבל מה יקרה אם נפסיק לצעוד? זה לא יבטל הישג חשוב של הקהילה?

"יכול להיות. אם נחרים את המצעד והוא יתקיים אבל יהיה עצוב – זה הפסד שלנו ושל התיירים. אבל זאת קריאה לעולם: תראו מה קורה בישראל. מפילים חוקים, לא מתקצבים את הקהילה. נרצחים פה אנשים, טרנסיות מותקפות כל יום. זה מה שבאמת קורה פה. תיירים מגיעים לשבוע של חג ולא יודעים מה קורה כאן באמת. המהלך שלנו לא מסתכם באי הצעידה, אנחנו לא מרימות ידיים. הרעיון הוא לפעול בכמה מישורים כדי לגרום לשינוי בהתנהלות סביב המצעד, להפוך אותו למשהו שנוכל להשתתף בו בגאווה".