טלוויזיה לא רק ב-TV: מה הסוד של היוטיובר בדור ה-Z?

הרשתות החברתיות, יוטיוב, אינסטגרם ופייסבוק מאפשרות ליוצרים החדשים לגייס את המדיום לצרכיהם. האם יוצרי התוכן החדשים, הסלבריטאים של דור ה-Z, לא זקוקים עוד לתקשורת הממוסדת?

One man show. צילום: pexels
One man show. צילום: pexels
13 בדצמבר 2018

תוכן שיווקי | סמינר הקיבוצים 

אל תתנו לכותרת לבלבל אתכם. זה לא שמישהו חלילה מזלזל בטלוויזיה או בכוכביה שכבודם במקומו מונח. העניין הוא שיש היום טלוויזיה אחרת – יוטיוב, הטלוויזיה של דור ה-Z. ילידי המילניום החדש צורכים תכנים חדשים, מגוונים וזמינים, שנראים להם אותנטיים ואמינים יותר מתכני הטלוויזיה, והם עושים זאת בעיקר מהמחשב ומהסמארטפון. הילדים ובני הנוער בימינו חיים בתוך מסכים שמתחילים ב-4 אינץ' ונגמרים ב-15 אינץ', דרכם הם צורכים את מרבית תכני הווידאו.

ביוטיוב יש סדרות שלמות שזמינות עבורם, כך שהטלוויזיה הופכת פחות ופחות רלוונטית מבחינתם. היוטיוברים הם גיבורי התרבות של בני הדור הצעיר והם מהווים מודל חיקוי עבורם. אם תשאלו היום ילד או ילדה מה הם רוצים להיות כשיהיו גדולים, יש סיכוי רב שתקבלו את התשובה: יוטיובר. למען האמת הם גם לא צריכים להיות ממש גדולים כדי להגשים את חלומם. היוטיוברים מתחילים את דרכם כיום בגיל צעיר.

כבר לא טלוויזיה מהדור הישן. צילום: pexels
כבר לא טלוויזיה מהדור הישן. צילום: pexels

יוצרי התוכן החדשים – One man show

יוצרי תוכן צעירים ומוכשרים, בלוגרים ויוטיוברים, זיהו זה מכבר את ההזדמנות האדירה שמעניקות להם הטכנולוגיות החדשות והרשתות החברתיות. רבים מהם, מוכשרים ויצירתיים, הפכו למפורסמים בלי עזרת הטלוויזיה ומבלי להופיע בה. היוצרים "הטריים" הללו שנולדו לתוך עולם דיגיטלי, השכילו לנצל את הפלטפורמות הזמינות העומדות לרשותם, כדי להעלות תכנים שלהם באופן ישיר בלי ערוץ טלוויזיה מתווך באמצע, וכך הם גם עוקפים את מכשול הרייטינג בלי שום בעיה. בעולם שבו כל האמצעים זמינים לרשותם, הם עושים הכל לבד: את הקריאייטיב, הצילום, עריכת התוכן, הבימוי, ההפקה והשידור. הם פותחים ערוץ ביוטיוב ומנהלים את הקמפיינים שלהם באופן עצמאי ובהצלחה מסחררת.

הכוכבים החדשים האלה כובשים את הקהלים הצעירים כשהם מדברים אליהם בגובה העיניים ובשפתם, ומאפשרים להם להציץ היישר אל חייהם הפרטיים. חלקם כבר השתתפו בקמפיינים משמעותיים והפכו למובילי דעה ומשפיעים. לצד היוטיוברים ישנם גם הבלוגרים שמציגים את מרכולתם ודעתם ביומנים מקוונים בכל תחום – מאופנה ועד בישול, מספורט ועד מוסיקה. הכתיבה בבלוגים רעננה, משובחת ומעלה חיוך, וגם הצילומים נהדרים. בסופו של דבר היומנים המקוונים האלה החדירו את כותביהם לתודעת הציבור, ולא מעט בלוגרים הפכו לאנשים מוכרים, משפיעים ומצליחים בתחומם.

הטלוויזיה החדשה. צילום: pexels
הטלוויזיה החדשה. צילום: pexels

המדיום מנצח את המסר

במסגרת לימודי תקשורת מלמדים את הסטודנטים על חשיבותו של המדיום, ועל כך שבעידן החדש המדיום הוא המסר. בשנים האחרונות אנו עדים לכך שלעיתים המדיום אפילו חשוב יותר מהמסר. הרשתות החברתיות, יוטיוב, פייסבוק, אינסטגרם ופינטרסט, מאפשרים ליוצרים החדשים לרתום את המדיום לצרכיהם, ולצבור בהדרגה רייטינג חסר תקדים ואינספור עוקבים.

באופן מדהים למדי מה שקרה הוא, שהמדיום הפך את היוצר בתוכו לאישיו המרכזי, וכל מה שקשור באותו יוצר נחשב למרתק וחשוב. אם ניקח להמחשה יוטיוברית בתחום האופנה, הרי שלא חשוב איזה צילומים, תכנים ומסרים היא תשחרר אל מרחבי הרשת, בסופו של דבר יותר מאשר היא עושה אופנה, היא היא האופנה האמיתית.