בשל המצב הביטחוני: מסעדנים ירושלמים עוברים לתל אביב

יותר ויותר מסעדנים ירושלמים מתוסכלים מהמצב הביטחוני בבירה ופוזלים לכיוון תל אביב. בין המסעדות שיפתחו במרכז: ראצ'ה, טופלינו ולוצ'ינה

שמח במסעדת ראצ'ה (צילום: אוליביה פטוסי)
שמח במסעדת ראצ'ה (צילום: אוליביה פטוסי)
25 בינואר 2016

פתיחת מסעדה בתל אביב היא פרויקט קשה ויקר לביצוע, והאתגר בשמירה על רלוונטיות בעיר שבה ההיצע הקולינרי כה גדול הוא לפעמים בגדר משימה בלתי אפשרית. אולם הקשיים הללו נראים למסעדנים בירושלים כמו חלום מתוק. המצב הביטחוני המעורער בעיר הבירה, משאיר זה תקופה ארוכה את הלקוחות בבית – ואת המסעדנים עם סחורה טרייה ביד. צוק איתן בקיץ 2014 ואחריו פיגועי הדריסה ואינתיפאדת הסכינים לא נתנו צ'אנס לעסקים להתאושש מהמכה הכלכלית הקשה שנחתה על ראשם ומסעדות החלו להיסגר אחת אחרי השנייה. וכמו בשיר "הנה אני בא" של הדג נחש, לא מעט מסעדנים ירושלמים מתחילים לגשש על מקומות פנויים לפתיחת מסעדה בתל אביב.

"ירושלים גוססת. צוק איתן היה נקודת מפנה עבור כל העסקים בירושלים", מספרת יונה ששון מבעלי מסעדת טופולינו, שהפכה השנה מחלבית כשרה לבשרית כשרה וסחטה מחמאות ממבקרי האוכל. "תיירות הפנים נפסקה, תיירות חוץ כמעט אין, אנשים הפסיקו להגיע לירושלים ולכן אנחנו מחפשים מקום חדש בתל אביב. זה שלב מאוד ראשוני כרגע, רק גישושים, אבל המטרה היא לפתוח מסעדה סיציליאנית".

טופלינו. צילום: שי מוריס גיני
טופלינו. צילום: שי מוריס גיני

בעוד כשבועיים תיפתח על חורבות מסעדת אחד העם אחד של מיכל אנסקי מסעדת ראצ'ה, שהייתה עד לפני כמה חודשים מוסד ירושלמי שייחודו הוא חוויה גרוזינית. "ירושלים היא עיר מוכה, וככה היא תישאר", מספרת לילי בן שלום, מבעלי המסעדה ואחת מחלוצות המאבק של מסעדני ירושלים לקבל הטבות כלכליות מהעירייה ומהמדינה בשל המצב. "המצב הביטחוני וחוסר ההצלחה במאבק מול חברי הכנסת, הביא אותי למצב של אפיסת כוחות. הבנתי שאין לי פרנטר שיעזור לי לשקם את המסעדה, והחלטתי לעבור למקום שיפרנס אותי – תל אביב".

לוצ'ינה. צילום: דרור כץ
לוצ'ינה. צילום: דרור כץ

גם אבירם דותן, הבעלים של לוצ'נה וג'וי הירושלמיות מתייחס למעבר לתל אביב כאירוע עצוב, ולא משמח: "העיר שלי הולכת ומתחרדת, מרווח הפיתוח הקולינרי שלי מצטמצם ומכאן שהשאיפה העסקית שלי נעלמת. בגלל המצב הביטחוני החלטתי לעשות רילוקיישן ולרדת לתל-אביב". דותן לא מתכוון לסגור את עסקיו הירושלמיים, לפחות לא בעתיד הקרוב, ולקראת אמצע פברואר הוא עתיד לפתוח את אמיליה רומאנה, טרטוריה איטלקית, על חורבות פיצריית בית העם בפינת הרחובות הרצל ולילינבלום.
אין ספק שתל אביב תהפוך לטעימה, מעניינת ומגוונת יותר בזכות הגל הירושלמי שעתיד להעשיר אותה. יחד עם זאת, קשה שלא לחוש צביטה בלב נוכח המציאות היומיומית שגורמות לבעל עסק לסגור מקום שהשקיע בו כל חייו ולעבור לעיר אחרת.