תכנית התחקירים החדשה של "כאן" מקפיצה את הרמה של ערוץ כאן 11

"זמן אמת" בהגשת אסף ליברמן מציבה מטרה ברורה: לא תחקירים על קוליפורמים בחומוס, אלא שחיתות, הונאות בינלאומיות וקשרי מאפיה. מבחינה אסתטית ורעיונית, משולה הצפייה בתכנית לצפייה בסרט קולנוע

זמן אמת
זמן אמת
13 ביוני 2017

קומבינת נתניהו-כחלון הנפיקה חברת חדשות מהונדסת ברישול, המתאפיינת במהדורות אפורות וחסך משווע בטאלנטים. אמש, עם שידור החלק הראשון של סרט "עוקץ המאה" מבית תכנית התחקירים החדשה "זמן אמת", החל להידמות ערוץ כאן 11 יותר ויותר למתחרות הגדולות מאפיקים 10 ו-22, וכמה שפחות לרשות השידור שעודנה מרחפת מעל לוח שידוריו כרוח רפאים סוררת.

תחקיר כפול הוקדש בתאגיד הציבורי למה שמכונה "עוקץ המאה": הונאת ענק שבמסגרתה עשרות מיליוני אירו הועלמו מרשויות המס בצרפת והועברו לדירות מסתור בישראל, כחלק ממיצוי בזק של המסחר הספקולטיבי במכסות לשימוש בפחמן דו חמצני במדינות האיחוד האירופי. הבחירה כשלעצמה מעידה על שאיפות גבוהות: "זמן אמת" לא תהיה תכנית תחקירים על אודות קוליפורמים ומזגנים המאיימים לכלות את דירתכם, אלא תתביית על מטרות פתלתלות הרבה יותר: שחיתות, הונאות בינלאומיות וקשרי מאפיה. גם מבחינה עיתונאית מדובר בבחירה בעלת ערך בלתי מבוטל. מלבד תחקיריו של דב אלפון ב"הארץ", המשתתף בסרט כמרואיין, הנושא בקושי טופל בעיתונות הישראלית. זה כשלעצמו דבר תמוה, שהרי ההונאה נוהלה מישראל, וארנו מימרן, המשקיע העיקרי בה, נתפס לא פעם בעדשת המצלמה לצד ראש הממשלה נתניהו. ל"זמן אמת" היו אם כך האמביציות והתקציב לייצר תחקיר על קו תל אביב-פריז, ולרתום לטובתו מרואיין שלקח חלק אקטיבי בהונאה, המתראיין בסרט בפנים מושחרות.

משתלב היטב בתפקיד בנם החורג של אילנה דיין ורביב דרוקר. ליברמן
משתלב היטב בתפקיד בנם החורג של אילנה דיין ורביב דרוקר. ליברמן

כנהוג בז'אנר, שכבר סיפק לטלוויזיה הישראלית את "המקור" ו"עובדה" המצוינות, הפרק נפתח בדברי הרקע של אסף ליברמן, רכש מגל"צ המשתלב היטב בתפקיד בנם החורג של אילנה דיין ורביב דרוקר. עבודת הבימוי של הסרט הופקדה על ארי פינס ("צל של אמת"), בחירה שהורגשה כבר בשוטים הפריזאיים המובאים ברגעי הפתיחה. האסתטיקה של התחקיר הייתה קולנועית למהדרין גם לאחר מכן, והגיעה לשיאה בהתמזגות הפסקול ("בולרו" של מוריס ראוול) עם צילומי הסוסים השועטים לעבר קו הסיום במירוץ המוקדש למהמרים. כך גם ההתעקשות לעמוד על דמותו של סמי סוויד (המוח מאחורי ההונאה, שנרצח בספטמבר 2010 בפריז), לעצבה באמצעות ראיונות עם אחיו הגדול ולהעשיר את התחקיר בדרמה בעלת בסיס ביוגרפי. בדומה לסדרות הגדולות של הז'אנר ("הג'ינקס", "Making A Murderer"), הצפייה ב"זמן אמת" – מבחינה אסתטית ורעיונית – משולה לצפייה בסרט קולנוע.

העבודה על תכנית התחקירים החדשה החלה הרבה לפני הפתרון המגוחך שנרקח על ידי הפוליטיקאים בעניין השידור הציבורי, וכל פריים בסדרה מעיד על שאפתנות ומלאכת מחשבת שחלקה כבר הספיקה לגווע בערוץ הטרי והמדשדש. אם חברת החדשות של "כאן" רוצה להמשיך ולהילחם על אמונו של הצופה הישראלי, "זמן אמת" תוכל לשמש כמודל נאמן להצלחה.