רצועת הלילה של "כאן" דואגת לסטלני ישראל, אבל לא בקטע טוב

שתי תכניות הלילה של "כאן", "המכולה" ו"מועדון תרבות", ממצבות אותו כמקבילה חדשה לערוץ 8: הרבה יציאות טובות בגזרת התרבות והמדע, בלי טיפת כיף והומור עצמי

"מועדון תרבות"
"מועדון תרבות"
17 במאי 2017

בסלון דירת שותפים בלב פלורנטין יושב אדם ומצית באנג מבקבוק שאחסן במקורו מי אלוורה. הוא מתרווח על ספה מרופטת ומודה לשרים ארדן וכחלון על הקמת השידור הציבורי החדש, וליתר דיוק, על רצועת הלילה של השידור הציבורי החדש – המזמנת לו מעשיות על אודות "כוכבי צחוק", ראיונות עם אמנים ששמים לעצמם למטרה "להכיר את ריח הגוף של עצמם" ושיחות סלון מהוססות עם דמויות כמו רם אורן ושי גבסו. עוד לא חלפו שתי יממות מאז שעלה לאוויר, וכבר הצדיק התאגיד את קיומו: סוף סוף יש מי שדואג לסטלני מדינת ישראל, סקטור שהוזנח על ידי מוסדות המדינה באופן היסטורי.

רצועת הלילה של התאגיד הורכבה אמש משתי תכניות בנות חצי שעה: הראשונה הייתה "המכולה", תכנית שבמסגרתה מארח איתי מאוטנר יוצרים ואקדמאים באולפן צחיח שיכול היה לארח פרסומת למשחת שיניים, והשנייה הייתה "מועדון תרבות" – תכנית אירוח בהנחיית שפרה קורנפלד ואסתר רדא, בה מתארחים יוצרים מקומיים באווירה נינוחה יותר, ללא העוקץ המדעי של התכנית הראשונה.

"המכולה" היא תכנית שנאצרה ביד אמן. היו שזורים בה אמש ארבעה ראיונות על אודות ארבעה שילובים בין מדע ואמנות, שכל אחד מהם היה מרתק, מסעיר וחדשני: סיפורו של אמן ישראלי שהותיר בחלל פסל שניתן לקדד ממנו את צחוקה המשתובב של צעירה אמריקאית (הצחוק המסוים הזה נבחר על ידי ההמונים מתוך עשרות אפשרויות אחרות); סיפורו של מעצב מקומי שחיבר לעצמו עזרים בעל אופי דיוויד לינצ'י כדי להכיר את ריח הגוף שלו (מה שהוביל את התכנית למחוזות הביזאר); מעצב-מדען שהציג את "התהליך האבולוציוני" שעבר על האותיות העבריות באמצעות בקטריות בצלחת פטרי; ואמנית בעלת רקע בתכנות שיצרה מכונת כתיבה המחוללת פייק ניוז. הסיפורים שהוצגו בתכנית היו מהסוג שיכול לרתק למסך את מבטו של צעיר הזרוק בסלונו לעת לילה ונכון להרפתקה, וכן של חובבי אמנות ומדע נלהבים. כשלעצמם, למרבה הצער, הם לא הולמים את מיקומה המרכזי בלוח השידורים (22:00), ולא מבטיחים לערוץ נתוני צפייה שיחרגו מן הנתונים של הערוץ הראשון ז"ל. ל"מכולה", שהפקתה צנועה ותחומי עיסוקה אליטיסטיים מעט, אין את האקס פקטור הבידורי.

אולפן צחיח שיכול היה לארח פרסומת למשחת שיניים. "המכולה"
אולפן צחיח שיכול היה לארח פרסומת למשחת שיניים. "המכולה"

אחריה מגיעה, כאמור, "מועדון תרבות": תכנית אירוח על טהרת הרב תרבותיות המציגה זה אחר זו את נסרין קדרי, אגי משעול, שי גבסו ורם אורן. הכוונות הטובות וההנחייה הנשית הכפולה הופכות אותה במידה המתבקשת ל"חשובה". אך כאן עושה רושם שמרוב מלאכת מחשבת פוליטית (מאמץ מיוזע לייצר תמהיל של ייצוגים ותרבויות) שכחו מהצד הבידורי כלל. "מועדון תרבות" חסרה באופן ניכר את הלהט וההומור העצמי הדרושים לתכניות תרבות ליליות כדי להותיר את הצופים ערים (חלק מהקוראים יזכרו כיצד ב"ינשופים" של ערוץ 8 דיונים על "מד מן" היו מגיעים לכדי צעקות). תשובותיו של שי גבסו על אודות מקום האלוהות בחייו, ללא האלמנטים המדוברים, הן שיר הערש עליו חולם כל אסיר בגואנטנמו לעת לילה.

שתי תכניות הלילה של "כאן", על יתרונותיהן וחסרונותיהן, ממצבות אותו כמקבילה חדשה לערוץ 8: הרבה יציאות טובות בגזרת התרבות והמדע לצד מעט מדי כיף. כדי להישאר בחיים, רצועת הלילה של התאגיד עוד תצטרך לפצח את השילוב בין השניים.

[interaction id="591c1a5d31e7fd40717630f8"]