חולדאי: "הוכח מעבר לכל ספק שמיזם אוטותל הוא הצלחה גדולה"

נתוני 2024 של מיזם אוטותל מציגים גידול מרשים של 13 אחוז במספר המנויים ועלייה של שמונה אחוזים במספר הנסיעות המתבצעות באמצעותו, ובעיריית תל אביב-יפו יכולים להיות מרוצים. מבקרי השירות ימשיכו לטעון שהרכב השיתופי אינו פתרון בר קיימא ועלותו אינה סבירה. יכול להיות שכולם צודקים
הוויכוח על פרויקט הרכב השיתופי אוטותל אינו צפוי להסתיים כל עוד השירות העירוני קיים, בין משתמשים מרוצים ועירייה שמתעקשת עליו ומסבסדת אותו בסכומים גדולים, ובין מבקרי הפרויקט שסבורים שכמה מאות רכבים שיתופיים אינם עושים הבדל משמעותי מבחינת עומס התנועה בעיר והשימוש ברכב פרטי, אינם סקיילבילים ובוודאי שאינם מצדיקים הוצאה גדולה מכספי הציבור – יותר מ-100 מיליון שקלים לאורך עשור. בעיריית תל אביב-יפו מציגים היום (שלישי) את נתוני 2024 של שירות הרכב השיתופי, וממשיכים לטעון שמדובר בהצלחה בהתבסס על המספרים.
>> יעדים חדשים: הקו הסגול של הרק"ל ייפתח בעוד שלוש שנים
>> מגמה בעצירה: כמה מסעדות נסגרו בתל אביב מאז תחילת השנה?
ואכן, הנתונים מעידים על צמיחה בשימוש בשירות אוטותל ברחבי העיר, הכולל גידול של כ-13 אחוז במספר המנויים בשירות לצד עלייה של כ-8 אחוזים במספר הנסיעות שבוצעו באמצעות רכבי אוטותל לעומת 2023. אלה כמובן מספרים שכל שירות יכול להתגאות בהם, אך עדיין מדובר על פי ההערכות בכ-15 אלף מנויים בלבד, שרק מחציתם משתמש בשירות על בסיס שבועי קבועי, טיפה בים של נפח התנועה העירונית ברכבים פרטיים. סקר שנערך ב-2019 העלה שרק 2 אחוזים מהמנויים ויתרו כתוצאה מהשימוש באוטותל על רכישת רכב או על רכב שני, וגם אם סביר להניח שהנתון הזה השתפר מאז, זה בוודאי אינו שירות שמצליח להוריד רכבים פרטיים מהכביש במספרים משמעותיים.

יחד עם זאת, אוטותל הפך בשנים האחרונות לאלטרנטיבה מרכזית לנסיעות קצרות בעיר ולאחרונה גם מחוצה לה, עם 3.5 מיליון נסיעות שבוצעו מאז השקת השירות לפני יותר משבע שנים. נתוני אוטותל מראים כי רכב שיתופי של החברה משמש בממוצע כ-20 מנויים מדי חודש (לעומת אדם אחד או שניים במשק בית עם רכב פרטי). בנוסף, רכב של אוטותל מבצע כ-5 נסיעות ביום, זאת בהשוואה לרכב פרטי שמבצע נסיעה אחת בלבד או שתיים במקרה הטוב. לטענת העירייה, נתונים אלה ממחישים את תרומת הרכבים השיתופיים להפחתת גודש התנועה ולשימוש יעיל יותר במשאבי העיר.

"תחבורה שיתופית היא שירות מתבקש בעיר מטרופולינית שחלק גדול מתושביה אינם מחזיקים ברכב פרטי אך צריכים להתנייד בתוך העיר ומחוצה לה", אמרה סגנית ראש העיר מיטל להבי. "אין לי ספק שתוספת האפשרות לנסיעות ארוכות יותר, מחוץ לעיר, תרמה לשיפור לשירות ולביקושים. האוטותל מאפשר ליותר תושבים לוותר על רכב שני במשפחה ובמסגרת מגוון האלטרנטיבות לניידות, השירות נותן מענה חשוב ונדרש בייחוד במקרים שבהן האפשרויות האחרות אינן זמינות או מתאימות".
גם ראש העיר רון חולדאי ממשיך להתייחס אל הפרויקט כהצלחה: "הגידול המתמיד של עשרות מנויים מדי חודש מוכיח מעבר לכל ספק כי שמונה שנים לאחר הקמתו – מיזם אוטותל הוא הצלחה גדולה", מסר חולדאי בהודעתו לתקשורת ואף טען ש"בזכותו אנחנו מצמצמים את השימוש ברכב הפרטי, מפחיתים במידת מה את הפקקים ותורמים לאיכות אוויר טובה יותר ולשימוש נכון יותר במשאבי העיר".

המבחן האמיתי של פרויקט אוטותל יהיה עם סיום השלב הראשון שלו ב-2027, אז תצטרך העירייה להחליט כיצד ממשיכים איתו הלאה, עד כמה ניתן להגדיל את צי הרכב שלו ולסבסד את השימוש בו, והאם להמשיך במודל שבו כספי סבסוד עירוניים מועברים לחברה הפרטית Car2Go שמפעילה את השירות. בינתיים מי שנהנה מהשירות ימשיך ליהנות ומי שמבקרים אותו בזעף יוכלו גם הם להמשיך וליהנות מהספורט העירוני האהוב.