הדוסה פותחת לאסי בר עם מתוקים טבעוניים היסטריים

בספוט החדש של המסעדה ההודית האהובה תוכלו לנשנש ריבועי קקאו, פיסטוקים ודובדבנים מיובשים לאיזון הורמונלי; טופי מאקה שמרים את מצב הרוח כשעצובים; לאסי על בסיס יוגורט קשיו ביתי ועוד גרסאות בריאות אך מפתות של קינוחים הודיים מסורתיים

לאסי בר. צילום: אנטולי מיכאלו
לאסי בר. צילום: אנטולי מיכאלו

שנתיים אחרי פתיחת הדוסה בר החליטה הבעלים חן ויינשטיין שהגיע הזמן לשינוי. "חם לי ונמאס לי לעמוד ולהכין רק דוסות. מתחשק לי לעשות דברים קטנים ומתוקים. זה עכשיו הפאשן שלי", היא אומרת בחיוך. בטיימינג מושלם החנות שצמודה למסעדה התפנתה. ויינשטיין ושותפיה מיקי סלע ומאיה אלוני קפצו על המציאה ומתכננים לפתוח בחלל החדש לאסי בר ודוכן ממתקים. "רוב הממתקים ההודים מבוססים על סוכר וחלב, אבל יש מתוקים הודים שהם ממש מגניבים. עוד כשבישלתי בבית, לפני שהמסעדה נפתחה, שמתי לב שאנשים מזמינים מהממתקים והקינוחים בכמויות. במסעדה לא יכולתי להכין אותם כי יש גבול לדברים שאפשר לייצר במטבח הקטן שלנו. עכשיו כשיש מקום אני רוצה להכין אותם בגרסה בריאה ומחליפה את הגהי (חמאה מזוקקת, ש.ב.ד) בחלב קוקוס ואת הסוכר בתמרים. נתתי לילידי הודו שבאו לאכול פה לטעום והם מאוד אהבו". 

מתרחבים ללאסי. צילום: אנטולי מיכאלו
מתרחבים ללאסי. צילום: אנטולי מיכאלו

המילה ממתקים קצת חוטאת לאמת של המתוקים שיימכרו בלאסי בר. רשימת חומרי הגלם כוללת את מיטב הסופרפודס, ומאחורי כל חטיף אנרגיה שכזה עומדות אלפי שנים של רפואה מזרחית. ויינשטיין למדה רפואה סינית ומקרוביוטיקה ועבדה בבית הטבע נרולי בנווה צדק, שם היא התוודעה לרואו פוד. "באתי מרפואה סינית שבה מבשלים הכל והגעתי למקום שבו הבעלים הם רואופודיסטים. הם לא יכלו לאכול את הדברים שהכנתי ולכן התחלתי לעבוד עם רואו פוד. אני רוצה להביא את הרפואה הסינית לתוך הרואו פוד, שהוא נקודת המוצא". הממתקים, לדבריה, מחזקים את הדם ומעלים את רמת האנרגיה "הכי מתאים להביא אותם כמתנה לאישה אחרי לידה", היא צוחקת ושולפת מהמקפיא תבניות של ניסיונות, למשל ריבוע ירוק מספירולינה, שומשום ותמרים. "השומשום מגיע מהמקרוביוטיקה ואת הספירולינה הכירו לי בנרולי. שומשום קלוי נחשב ברפואה הסינית למעודד יצירת חלב ובספירולינה יש המון ברזל". על ריבוע קקאו, פיסטוקים ודובדבנים מיובשים היא ממליצה למקרים של רכבת הרים הורמונלית. "כשאני במחזור או כשבא לי להרוג את כולם אני לוקחת ביס. קקאו נחשב מרגיע ויש בו מגנזיום שמאזן את ההורמונים". טופי מאקה מבוסס על סופרפוד מדרום אמריקה. המאקה משפיע על המערכת ההורמונלית, מרגיע, מחזק את הגוף, מקל על בעיות גיל המעבר ומסייע לפוריות. "המאקה נחשב לאדפטוגן, קבוצת צמחים שהתפקיד שלהם לאזן אותנו: להרגיע מצבי היפר, להרים מצב רוח כשעצובים וכך הלאה". בתוספת תמרים, שקדים, אגוזי מלך ופצפוצי אורז מתקבל ממתק מתוק עדין שהיינו שמחים לנשנש כל יום. ריבוע כתום שמורכב מבצק וקרם משמש אוזבקי עם צימוקים אורגניים, שומשום ושקדים אמנם אינו מכיל סופרפודס, אבל יכול בהחלט להיחשב כחטיף אנרגיה בריא. בסאן לאדו, ממתק על בסיס קמח חומוס שכל בוגר הודו מכיר, עבר גם הוא הבראה: גהי וסוכר הוחלפו בסוכר קוקוס ושמן קוקוס, בתוספת תיבול מאופק של הל.

מענין אם גם הילדים ישתכנעו להחליף את הקרמבו. לאסי בר. צילום: אנטולי מיכאלו
מענין אם גם הילדים ישתכנעו להחליף את הקרמבו. לאסי בר. צילום: אנטולי מיכאלו

בזכות האורגניות

הממתקים אינם מכילים סוכר וגלוטן והם טבעוניים כמו כל מה שמוגש בדוסה בר. חומרי הגלם ברובם אורגניים. "גיליתי שכמה שמנסים לחסוך זה לא חוסך כי התעסקות עם חומרים לא-אורגניים דורשת הרבה יותר עבודה. למשל קינואה לא אורגנית מלוכלכת ומסריחה שזה לא יאמן, וההפרש של כמה שקלים בין אורז מלא אורגני ללא אורגני לא שווה את המאמץ". הירידה לפרטים ברמת הרפואה המזרח-אסייתית וההתעקשות על כל שלבי ההכנה מאפיינות גם את שאר הדברים שיוגשו בלאסי בר: לאסי על בסיס יוגורט קשיו שוויינשטיין מתסיסה בעצמה בתוספת מנגו, בננה, אסאי ופירות טריים עונתיים; קערות מוזלי מיוגורט פרוביוטי מקשיו ("חיידקים בריאים זו דרך מעולה להתחיל את היום") שמושרה ומותסס במשך שלושה ימים, עם פירות טריים וגרנולה מתוצרת בית; חליטות תה קר מוכוונות מצב בריאותי ופאלודה – משקה הודי שבמקור הוא מתוק ומושחת. "בהודו הפאלודה מבוססת על חלב, גלידה וקוביות ג'לי. הכל נורא צבעוני ואני כמובן מתכננת להוציא את צבעי המאכל ולהגיש גרסה טבעונית בריאה מחלב שקדים וגלידה שאני מכינה, עם אטריות אורז. מהמקור השארתי רק זרעי בזיליקום, שהם סופרפוד מטורף שמצנן את הגוף. יש בהם אומגה 3 וכל מה שיש בצ'יה, וההודים משתמשים בהם להרזייה". הלאסי בר צפוי להיפתח ב-15.5. שעות הפתיחה עדיין לא נקבעו אבל כנראה שהמקום יפעל משעות הבוקר המוקדמות, כדי לספק מוזלי על תקן ארוחת בוקר טבעונית בריאה. הממתקים יימכרו כבודדים או כבונבוניירה במחיר משוער של 6 ש"ח ליחידה.

לאסי בר, בן יהודה 188 תל אביב

מלא בריאות. לאסי בר. צילום: אנטולי מיכאלו
מלא בריאות. לאסי בר. צילום: אנטולי מיכאלו