מתוקה מהחיים: הפיצה והקלצונה המתוקות של תל אביב

חלק מהאנושות (אנחנו) מעדיף את האוכל שלו בגרסה המתוקה, וזו בדיוק הסיבה שהמאפה האיטלקי החליט להמיר את המוצרלה והעגבניות בשוקולד וקצפת, בצורה הכי מוגזמת שיש. רק תכינו מראש ליטר מים ולכו על זה

שכה יהיה לנו טוב, מקלות השחר העולה. צילום: נמרוד סונדרס
שכה יהיה לנו טוב, מקלות השחר העולה. צילום: נמרוד סונדרס
8 בפברואר 2018

ככל שהפיצריות מתרבות ונעשות מתוחכמות וארטיזנליות יותר, ההזמנה נעשית מורכבת יותר, במיוחד לאור העובדה שהטופינג לא עוצר במלוח אלא מתפשט אל עבר המתוק בצעדי ענק. עוד לפני שאתם מתלבטים בין תוספת של פפרוני לאננס, הנה כמה דברים חשובים על הפיצה המתוקה.

קצת היסטוריה

מי שכנראה פצח בתופעה הזאת אצלנו הוא מקס ברנר, כשכבר בתחילת שנות האלפיים התחיל להציע פיצה מבצק שמרים עם שוקולד חלב ותוספות של תותים, מרשמלו, בננה טרייה ,חלבה ו/או נוגט. הפיצה המתוקה של מקס צברה אוהדים ולפיכך ממשיכה לככב תפריט עד עצם היום הזה (49 ש"ח לפיצה שלמה, 3-6 ש"ח לתוספת). אלא שאצל מקס ברנר היה מדובר בגימיק מתוק כחלק ממערך הקינוחים, ופיצריות בעיר לא מיהרו לאמץ את הבשורה.

פיצה מתוקה של מקס ברנר. צילום: יח"צ
פיצה מתוקה של מקס ברנר. צילום: יח"צ

מראשונות הפיצריות בעיר שהגישו פיצות מתוקות היו טוני ווספה שבתחילת דרכם ב- 2007 הגישו פיצת מסקרפונה ופיצת ריקוטה, ואפילו פיצת תפוחים או שזיפים. הלקוחות הצביעו בעד הפיצות המתוקות בלסתות פעורות אבל טל שטרן, אחד הבעלים של טוני ווספה, מודה שהם נטשו את הכנת הפיצות המתוקות בגלל קשיים לוגיסטיים: "המגשים היו מתוקים ודביקים והסכינים נדבקו במתוק, וזה עיכב את העבודה" הוא מנמק בדיעבד. החלק המשמח בסיפור הזה הוא שבסוף החודש (פברואר), כחלק מקולקציית פיצות חדשה, תוכלו למצוא בטוני וספה פיצת ריקוטה ונוטלה בהשראת מריו בטלי (70 ש"ח לק"ג).

 פיצה ביאנקה של מקס ברנר, הגרסה המתוקה. צילום: יח"צ

פיצה ביאנקה של מקס ברנר, הגרסה המתוקה. צילום: יח"צ

ההודעה של טוני ווספה מסעירה עבור אוכלוסיית חובבי המתוקים בעיר לאור העובדה שתחום הפיצות המתוקות לא ממש המריא עד 2015 או אז החליטה דומינו'ס פיצה להשיק מהדורת פיצת שוקולד שכללה שוקולד אגוזים בלגי, קרם ריקוטה, פצפוצי שוקולד לבן וסוכריות צבעוניות בוהקות של אמ אנד אמס. התוצאה זכתה למבחר צילומי אינסטוש נאים אבל לא הפכה לאיזה קאלט. לאחרונה צצות עוד ועוד וריאציות של פיצה מתוקה. פיצה האט, פצחה בשיתוף פעולה השחר העולה, מה שהביא לצאתה לעולם של מה שנראית כמו פיצה מתוקה אבל מוגדרת כמקלות השחר העולה, העשויים בצק פריך, עליהם ממרח השחר העולה ושברי שוקולד לבן ושוקולד חלב. כאמור, מקלות השחר העולה מגיעים בצורת פיצה חתוכה למקלות (31.90 ש"ח לפיצת שוקולד השחר משפחתית, 21.5 ש"ח לאישית).

מקומות בתל אביב עם פיצה וקלצונה מתוקות

הגברת הזקנה

פיצריית הגברת הזקנה החדשה בשוק הפשפשים ביפו מתהדרת בקלצונה (בצק פיצה שמנמן) עליו שוקולד עם שמנת ובוטנים מומלחים (28 ש"ח).

הגברת הזקנה, עמיעד 14 שוק הפשפשים, 03-9526879, ראשון עד חמישי 16:00-00:00, שישי 12:00-2:00, שבת 12:00-00:00

הפיצה המתוקה של הגברת הזקנה. צילום: אביב כהן
הפיצה המתוקה של הגברת הזקנה. צילום: אביב כהן

 

טוני וספה

מי שמעדיף את הפיצות המתוקות שלו אל טליו ישמח לשמוע שטוני ווספה מחזירים את הפיצה המתוקה שנהגו להכין בתחילת דרכם בעיר. מדובר בפיצת ריקוטה ונוטלה (70 ש"ח לק"ג) בהשראת מריו בטלי שתוגש שוב מסוף חודש פברואר. היא מתוקה, דביקה, ומלכלכת מאבקת סוכר, אבל אם תהיו טובים, מי יודע, אולי יחזירו גם את פיצת התפוחים.

טוני וספה

מקס ברנר

מתחילת שנות האלפיים מגישים במקס ברנר פיצה מבצק שמרים עם שוקולד חלב ותוספות של תותים, מרשמלו, בננה טרייה ,חלבה ו/או נוגט. הפיצה המתוקה של מקס צברה אוהדים ולפיכך ממשיכה לככב תפריט עד עצם היום הזה (49 ש"ח לפיצה שלמה, 3-6 ש"ח לתוספת).

מקס ברנר

כי צריך גם מרשמלו ליד, פיצה מתוקה של מקס ברנר. צילום: יח"צ
כי צריך גם מרשמלו ליד, פיצה מתוקה של מקס ברנר. צילום: יח"צ

פיצה גראז'

פיצה גראז', תחת היעוץ הקולינרי של הפיציולו יריב הדרו (הפיצה בבוגרשוב) מכינים קלצונה (שוב, בצק פיצה שמנמן) עם שוקולד נוטלה (18 ש"ח). רק קחו מראש מפית, כי כמות השוקולד שהולכת לטפטף היא מוגזמת בכל קנה מידה.

פיצה גראז'

המתוקה של פיצה גראז. צילום:אמיר מנחם
המתוקה של פיצה גראז. צילום:אמיר מנחם

רוסטיקו

רוסטיקו מפגיזים עם סקצ'יאטינה א לה נוטלה, שהוא מאפה בצק פיצה פריך שנאפה יחד עם מילוי של נוטלה וגבינת שמנת מסקרפונה ומוגש עם אבקת סוכר (41 ש"ח).

רוסטיקו

סקצ‘יאטינה אלה נוטלה ברוסטיקו (צילום: ויקטור לוי)
סקצ‘יאטינה אלה נוטלה ברוסטיקו (צילום: ויקטור לוי)

PIZZA

שום חיבה לרוטב עגבניות לא תמנע מפיצה גרינברג להכין מבצק הפיצה המצוין שלהם את הקלצונה נוטלה וגבינת מסקרפונה, הנאפה מידי יום ויוצא לוהט מתנור האבן שבמקום (32 ש"ח). כמות השוקולד הנדיבה החבויה בתוך הבצק מתפרצת בנגיסה.

PIZZA

המתוקה של גרינברג. צילום: דן פרץ
המתוקה של גרינברג. צילום: דן פרץ