דיווח: בוטלו אירועי הלילה הלבן בתל אביב. וזה לא הקיצוץ האחרון

עוד נתגעגע לזה. מאירועי התדר במוז"א, לילה לבן 2022 (צילום: שחף הבר)
עוד נתגעגע לזה. מאירועי התדר במוז"א, לילה לבן 2022 (צילום: שחף הבר)

אירועי הלילה הלבן, שחזרו בשנים האחרונות לשיאם, יבוטלו השנה יחד עם אירועי תרבות נוספים כחלק משורה של קיצוצים והעלאות מחירים שתערוך עיריית תל אביב-יפו. בין האירועים האהובים שיבוטלו: האופרה בפארק ומרתון תל אביב. ועוד חדשות גרועות: מחירי הכניסה לקאנטרי יזנקו

כשדיווחנו בסוף חודש מרץ על ביטול הסעות התלמידים מטעם העירייה לבתי הספר העל-איזוריים, כבר אמרנו שזה לא יהיה הקיצוץ האחרון בתקציב של עיריית תל אביב-יפו שמוצאת את עצמה במינוס של כחצי מיליארד שקלים כתוצאה מהמלחמה, לראשונה אחרי כשני עשורים של שגשוג ועודפים. והנה זה בא: על פי דיווח של אסף זגריזק ב"גלובס", תושבי העיר עומדים בפני גל של קיצוצים והתייקרויות בשירותים העירוניים, כשאת המכה הכואבת מכל יספוג תחום התרבות.

>> בוטל מצעד הגאווה בתל אביב: "זה לא זמן לחגיגות"

על פי הדיווח, אירועי הלילה הלבן, שמתקיימים בדרך כלל בחודש יוני בכל רחבי העיר והפכו בשנים האחרונות לחגיגת תרבות עירונית איכותית, יבוטלו השנה יחד עם מצעד הגאווה (שעל ביטולו כבר דיווחנו), מופע האופרה בפארק ומרתון תל אביב – לא רק בגלל האווירה הציבורית מאז שבעה באוקטובר, אלא גם בגלל הבור התקציבי האפשרי שנוצר בקופת העירייה כתוצאה מהוצאות בלתי צפויות בזמן המלחמה ומביטול היטלי ההשבחה על דירות באזורי התחדשות עירונית בפסיקת בית משפט. על פי ההערכות בעירייה, מדובר בביטולים זמניים והכוונה היא להחזיר את רובם או חלקם כבר בשנה הבאה, בהנחה שהתקציב יתאזן.

נתראה שוב ב-2025? רון חולדאי בחגיגות הלילה הלבן בשכונת התקווה (צילום: דין אהרוני רולנד)
נתראה שוב ב-2025? רון חולדאי בחגיגות הלילה הלבן בשכונת התקווה (צילום: דין אהרוני רולנד)

בנוסף לקיצוץ המדכדכך בתחום התרבות, צפויה העירייה לבשר על שורה של התייקרויות בשירותים המסובסדים מאוד שהיא נותנת לתושבי העיר, ביניהם החניונים העירוניים, הצהרונים, החוגים במרכזים הקהילתיים, הכניסה למתחמי הקאנטרי העירוניים ועוד, בשיעור שבין 40-15 אחוז. חשוב לציין שגם אחרי ההעלאה יהיו מחירי השירותים הנ"ל בין הנמוכים בארץ, זאת עקב העובדה שבשנים האחרונות הורידה העירייה את מחירי השירותים באופן משמעותי כדי לסייע לציבור במאבק נגד יוקר המחיה.

עלה לו. קאנטרי העליה (צילום: אילן ספירא)
עלה לו. קאנטרי העליה (צילום: אילן ספירא)

העירייה צפויה להקפיא גם פרויקטי תשתית ברחבי העיר, אם כי טרם הובהר איזה ומה תכלול הקפאתם, ובמקביל תקצץ גם בשעות הנוספות של עובדי העירייה בכל המחלקות. גורמים בעירייה סיפרו ל"טיים אאוט" כי מדובר בצעדי מנע שמטרתם לרסן גרעונות עתידיים אפשריים, וכי בחודש האחרון בוחנים מנכ"לי האגפים השונים בעירייה קיצוץ של "כל מה שלא מוברג לרצפה", וכי ההנחיה שהתקבלה היא לחתוך קודם כל ב"שומנים", כלומר בשירותים שיכולה הייתה העירייה לספק אקסטרה מתוך עודפיה התקציביים למרות שאינה מחויבת להם על פי חוק (כפי שקרה מיידית בעניין ההסעות, כאמור).

בשבוע הבא צפויה מועצת העירייה להתכנס ולאשר את תקציב 2024 שיכלול את הקיצוצים המוצעים. מעיריית ת"א-יפו נמסר בתגובה: "נוכח המצב הכלכלי במשק וכנגזרת ישירה של השלכות מלחמת חרבות ברזל, אשר הביא לעליות מחירים ושחיקה בהכנסות העירייה, לצד השלכות נוספות שעשויות לחול על התקציב העירוני כדוגמת פסיקות היטלי ההשבחה, נערכת עיריית תל אביב־יפו להתכנסות תקציבית בכל היחידות העירוניות. הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי מנע אחראיים כדי לא להביא למצב של גירעון או הסתבכות כלכלית, כאשר בין היתר מתוכננים צמצומים תקציביים ועדכוני תעריפים בתחומים שונים".

לזה אין כסף. מצעד הגאווה 2023 (צילום: שלומי יוסף)
לזה אין כסף. מצעד הגאווה 2023 (צילום: שלומי יוסף)