איפה השפים אוכלים

מה השפים אוהבים לאכול כשהם יוצאים מתל אביב

מיכאל ביסטרו (צילום: בן יוסטר)
מיכאל ביסטרו (צילום: בן יוסטר)

באשדוד, בכפר ראמה, במושב לימן או סתם בירושלים: המקומות שבשבילם השפים מוכנים לצאת מתל אביב (ואפילו מאזור 03)

מיכאל ביסטרו

"לצאת מהעיר ולהרגיש שיצאת מהארץ" – טום אביב

בלב הבוסתן הירוק בתוך מטעים המדמים מרחב כפרי בצרפת או באיטליה, ניצב הביסטרו של השף המוכשר מיכאל גרטופסקי, שצבר ניסיון עשיר בעולם ובתל אביב והחליט, באומץ, להתרחק מהמולת העיר לטובת חיק הטבע. בתפריט: מנות המבוססות על תוצרת מקומית טריה כמו בשרים משובחים, דגים, פירות ים ופסטות תוצרת בית, שמכבדות את עונות השנה ושמות במרכז את חומר הגלם. הוסיפו לכך אווירה כפרית-רומנטית ותקבלו חוויה ייחודית שהיא יותר מרק אוכל משובח.
מיכאל ביסטרו

>> איפה השפים אוכלים – הפרויקט המלא

פסקדו

"אין עליה בכל העולם. הדגים הטריים, היצירתיות ורוחב הלב. כל ארוחה אני עף גבוה. יחי האחד והמיוחד" – אורי שפט, לחמים

מסעדת פסקדו פועלת באשדוד ומצטיינת בדגה יומית טרייה המסופקת על ידי משפחת הבעלים, שעוסקת באהבה בענף הדיג זה שלושה דורות. תחת ידו המקצועית של השף יחי זינו, שמפעיל את המקום עם ערן ז'נו, מסוחרי הדגים הגדולים בארץ, מוגשות במינימליזם מדוייק מנות מעולות המדגישות את איכות הסחורה וטריותה. השירות מוקפד ומקצועי והחוויה שלמה ומפתיעה ותסב הנאה גם לאוכלי הכשר וגם לאוכלי הטריפה, שלא ירגישו כל מחסור.
פסקדו

(צילום: רן בירן)
(צילום: רן בירן)

שראביכ

"מטבח ערבי גלילי במיטבו, שמציע שפע של מנות נהדרות מהצומח, עדות טעימה ליסודות העמוקים של המטבח המקומי שהיה נהוג באזורנו מקדמת דנא" – אורי שביט.

בחניון של בית פרטי בכניסה המזרחית לכפר ראמה, השף יעקוב חיאט רוקח מטעמים מירקות בלדי ועשבי בר צפוניים שהוא מלקט במו ידיו. התוצאה היא מעדנים מופלאים שישמחו  צמחונים, טבעונים וגם אוכלי בשר. המקום, שהתחיל כסוד של פודיז והפך לקונצנזוס מקיר לקיר, מציג סלואו פוד במיטבו וכולל, בין היתר, מאכלי דגל פלסטיניים כגון קובה, מסחן עוף, קישואים ביוגורט ומחלוטה, לצד בשרים על האש ובורגול פריך במילוי בשר. הכל עם טאץ' אישי ומיוחד שלא תמצאו בשום מקום אחר.
שראביכ

מגדלנה

"מטבח ערבי מודרני הכי טעים שיש נקודה" – שגב משה

מסעדת מגדלנה המהודרת היא מהמקומות שמזכירים לך שיש סוגים של קסם שאפשר למצוא רק כאן. השף יוסף (זוזו) חנא מפליא לשלב בין הקלאסיקות של המטבח הערבי מסורתי לבין פרזנטציות עדכניות ויפהפיות, עתירות בטעמים אותנטיים של המטבח הגלילי־לבנוני. מעל לכל שורה אווירה פסטורלית באדיבות נופי הגולן והכנרת. נכון שיש את טוסקנה ופרובנס, אבל אחרי שמבקרים במגדלנה מבינים שבאמת אין לנו במה להתבייש.
מגדלנה

האקשן האמיתי הוא בגינה. עזבה (צילום: רן בירן)
האקשן האמיתי הוא בגינה. עזבה (צילום: רן בירן)

מחניודה

לצד החשיפה העצומה של אסף גרניט בשלל קמפיינים ותוכניות טלוויזיה, תריסר מסעדותיו בארץ ובחו"ל עדיין נהנות מפרגון מתמיד. מחניודה, מסעדת השוק הראשונה והמובילה בישראל שהקים עם אורי נבון, ממשיכה להנפיק מנות שוק פשוטות ומעולות שקולעות בול, כמו שקשוקית קבב מפורק ופולנטה ראגו פטריות, כשהכל עטוף באווירת מסיבה פרועה עם תקשורת חופשית וקרובה של הצוות. דווקא במרחב הירושלמי הקשוח, מחניודה מצליחה לזקק את קסם הישראליות לחגיגה של שמחה וצבעוניות.
מחניודה

עזבה

"הכי כיף בחורף ובאביב. ערימות עלים לימוניים, עולש תרד וקובה פטריות טבעוני. ממש כיף לשבת שם" – מירב ברזילי

לא רק שראביכ: בכניסה לראמה שוכן זה שני עשורים מטבחם הביתי של מינרבה וחביב דאוד, ובו מתבשל אוכל ערבי גלילי אותנטי בהשראת שורשיהם בצידון. שם המשחק הוא הקשבה לעונות השנה ושימוש בתוצרת מקומית בשיא טריותה, תוך שימוש בשיטות הכנה מסורתיות. בחורף יעשה שימוש בחוביזה, בעולש בר, בעכוב ועוד, בסתיו בקטניות היבשות, ובאביב ובקיץ יככבו עלי הגפן הממולאים, הבמיה והמלוחייה. בין מנות הדגל אפשר למצוא את כיסוני השישברק הנהדרים, את מנת הבשר עם הפריקי והצימוקים, ואת המחשי (ממולאים).
עזבה

השפים שהשתתפו בפרויקט: אדם זיו, אבי ביטון, אבי קונפורטי, אביב משה, אביבית פריאל, אוראל קמחי, אורי נבון, אורי שביט, אורי שפט, אידית פדידה, אייל לביא, שי קיצ'ס, אילון אמיר, אילן גרוסי, איתן טרבלוס, אלדד שמואלי, אליאב גולדנברג, אסי לוי, אסף גרניט, אסף דוקטור, אסף זילברשטיין, אסף שנער, ארז קומרובסקי, ארי ירזין, אריק דרחני, אריק רוזנטל, בינו גבסו, בנצי ארבל, ברק אהרוני, ברק יחזקאלי, גולן גורפינקל, גיא גמזו, גיא מלכה, דיוויד פרנקל, דן זוארץ, הדיי עפאים, הראל זכאים, ויקטור גלוגר, זוזו חנא, חוסאם עבאס, חיים כהן, חנוך שכטר, טום אביב, יאיר יוספי, יהונתן בורוביץ, יהלומה לוי, יובל בן נריה, יוגב ירוס, יונתן רושפלד, יוסי שטרית, יוסף שטרית, יורם ניצן, יזהר סהר, יניר גרין, ירון קסטנבאום, יריב ברונשטיין, יריב מלילי, ליאור הדס, ליאור הרגיל, מאיר אדוני, מאיר דנון, מוטי טיטמן, מושיקו גמליאלי, מיכאל גרטופסקי, מיקי שמו, מרב ברזילי, נוף עתאמנה, ניר ויימן, ניר צוק, נתי מנשה, נתי שפריר, עומאר עלוואן, עומר מילר, עזרא קדם, עידו פיינר, עידן פיינברג, עינב אזגורי, עינב ברמן, עמוס שיאון, ענר בן רפאל, ערן שוורצברד, ערן שרויטמן, צחי בוקששתר, קובי בכר, קרן קדוש, רונן סקינזיס, רועי ענתבי, רז רהב, רימה אולברה, רמה בן צבי, רן שמואלי, שאול בן אדרת, שחף שבתאי, שיראל ברגר, שלום קדוש, שניר אנג סלע, שרון כהן, שרי אנסקי, תומר אגאי, תומר טל, תמר כהן צדק