סיורים קולינריים ביפו ועוד 4 דברים לעשות בעיר בזמן הרמדאן

חודש רמדאן הוא זמן מעולה לקירוב לבבות, חיזוק הדו-קיום והיכרות עמוקה יותר עם מנהגי האיסלאם. ליקטנו עבורכם חמישה אירועים יפואיים שיעשו לכם את רמדאן כרים וגם טעים

כל יום הוא יום טוב לאכול בו פאטה. ממטעמי החג ברחוב יפת (צילום: אילן ספירא)
כל יום הוא יום טוב לאכול בו פאטה. ממטעמי החג ברחוב יפת (צילום: אילן ספירא)

חודש רמדאן התחיל בשבוע שעבר וצפוי להימשך עד ה-11.5. כמדי שנה ייערכו ביפו אירועים רבים לציון החודש החשוב כל כך לתושבים המוסלמים, ולאור המתיחות בשבועות האחרונים ביפו מקבל הרמדאן על מנהגיו היפים חשיבות גדולה עוד יותר לאווירת הדו-קיום המתבקשת בעיר. עיריית תל אביב-יפו מארגנת מספר אירועי רמדאן לקירוב לבבות והיכרות עמוקה יותר עם מנהגי החודש הקדוש באיסלאם, והנה ההזדמנות שלכם להצטרף.

1. פאנוס רמדאן ברחוב יפת

בגן השניים במרכזו של רחוב יפת יוצב מיצב של עששית – פנס רמדאן (פאנוס רמדאן). במרכזה של העששית המוארת והצבעונית, כדור בדולח, שכאשר נוגעים בו הוא מחליף את צבע העששית. בנוסף יתקיימו סדנאות להכנת עששיות במרכזים הקהילתיים. הפאנוס הינו חלק בלתי נפרד מהקישוטים וגילויי השמחה של חודש רמדאן. מקור המילה פאנוס הוא יווני,  ומשמעותה אמצעי תאורה. בתחילת ימי האיסלאם, ראשוני המוסלמים השתמשו בפאנוס כדי להאיר את דרכם למסגדים בשעות הלילה. הראשונים להשתמש בו היו המצרים: ביום החמישי של חודש רמדאן בשנת 969, המונים מתושבי קהיר – גברים, ילדים ונשים – יצאו מבתיהם כשהם נושאים פאנוסים בידיהם כדי לקבל את פניו של הח'ליפה הפאטמי (הח'ליף השישי של השושלת הפאטמית במצרים). הדבר הפך למנהג רמדאני שפשט במרוצת השנים ליתר מדינות ערב. מאז, הילדים משתעשעים להנאתם בנשיאת הפאנוסים הקטנים, והמבוגרים נוהגים לתלות פאנוסים גדולים על קירות הבתים ובתי העסק שלהם.

פאנוס רמדאן ברחוב יפת (צילום: אילן ספירא)
פאנוס רמדאן ברחוב יפת (צילום: אילן ספירא)

2. טעימות רמדאן ברחוב יפת

במהלך ה-4 וה-5 במאי יתקיים לאורך רחוב יפת אירוע קולינרי מקומי מרגש, במהלכו יוזמן הקהל הרחב להגיע להגיע ולטעום מאכלים אופייניים לרמדאן מהעסקים המקומיים ברחוב: מסח'אן צמחוני (פיתה עסיסית אפויה בטאבון, עם בצל מבושל בשמן זית ומתובל בסומאק), פאטה (בשר בקר צלוי מונח על תערובת של חומוס, טחינה וקרעי פיתות חמימות) וקטאייף (הקינוח המזוהה עם הרמדאן, בצק ממולא באגוזים עם צנובר, במלבי או בגבינה, מטוגן בשמן עמוק ונטבל במי סוכר). האירוע יחל בתום הצום, החל מהשעה 20:30 והמבקרים בו יוכלו ללכת בין העסקים ולטעום מהמנות הבשריות, הצמחוניות והמתוקים במחירים מיוחדים (25-15 שקלים). במהלך הערב יופיעו ברחוב רקדן סופי – דרוויש בלבוש מסורתי – יחד עם שני נגנים ודי.ג'יי שינגן פיוטים אופייניים לחג.

3. סדנאות להכנת קטאייף

הקטאייף, כאמור, הוא מהמאכלים שמסמלים יותר מכל את חודש רמדאן, המאכל המתוק שאיתו שוברים הצמים מדי ערב את יום הצום. מדובר, למעשה, בסוג של פנקייק ממולא שצורתו חצי עיגול. הציבור מוזמן  את סודות הכנת הקינוח מהשפית היפואית מייסר סרי, אחת הנשים המשפיעות ומעוררות ההשראה ביפו. בסדנאות שיתקיימו במרכזים הקהילתיים בעיר כל משפחה תזכה ללמוד להכין ולאכול צלחת קטאייף מתוקה.

ולנו יש קטאייף. הקינוח המסורתי של הרמדאן (צילום: אילן ספירא)
ולנו יש קטאייף. הקינוח המסורתי של הרמדאן (צילום: אילן ספירא)

4. סיור טעימות קולינרי ביפו

בסיור הטעימות מטעם עיר עולם ותיירות יקבלו המשתתפים הצצה לחודש רמדאן ויוכלו להעמיק במנהגים. בסיור ילמדו המשתתפים על מהות הצום, התפילה והטהרה בחודש רמדאן, ובדרך יבקרו בעסקים מקומיים בהם יטעמו קפה, פלאפל וכאנפה. זהו סיור קולינרי ייחודי שמאפשר להכיר קצת יותר לעומק את התרבות הערבית ואת המנהגים הקשורים לימי החודש הקדוש למוסלמים. הרשמה ופרטים נוספים כאן.

5. תהלוכת סיום רמדאן חגיגית

ביום שלישי, 11 במאי, לקראת סיום חודש רמדאן, תיערך ברחבי יפו תהלוכה חגיגית עם רכבים, מוזיקה ואווירת חג. בתהלוכה תיסע משאית באורך 7 מטרים שתקושט בתפאורה זהובה ונוצצת ועליה שחקנים ושלל אפקטים מיוחדים. המשאית תשמח את התושבים והמבקרים ותקשט את העיר בקונפטי.

למידע על כל אירועי רמדאן באתר העירייה >> https://bit.ly/3cZs5Eh