בעקבות תקיפת המפגינים: גיוס למימון אבטחת ההפגנות נגד נתניהו

הסופרת והפוליטיקאית אמילי מואטי אספה בתוך שעתיים כ-30 אלף שקלים בתרומות קטנות להגנה על ביטחונם של המפגינים בבלפור: "מדובר בעזרה ראשונה נדרשת כדי למנוע את הרצח הבא"

צעירים מאוכזבים עם אויב חדש - המשטרה. הפגנה בתל אביב, יולי 2020 (צילום: אורן זיו)
צעירים מאוכזבים עם אויב חדש - המשטרה. הפגנה בתל אביב, יולי 2020 (צילום: אורן זיו)

אחרי שבוע של הפגנות שהסתיימו בתקיפת מפגינים ולילה של אימה וכאוס ברחובות תל אביב, במהלכו התקיפה קבוצה של תומכי נתניהו את המפגינים שצעדו במחאה נגד אלימות המשטרה במקלות, בקבוקים שבורים וספריי פלפל והובילו לאישפוזם של חמישה מהם – שניים מהם עם פצעי דקירה בעורפם – התעוררו אנשי המחאה הבוקר ומתוך תחושת חירום ודחיפות החלו לבחון את האפשרות לאבטח את אלפי המפגינים שיגיעו לבלפור בימים הקרובים.

הסופרת והפובליציסטית אמילי מואטי, מועמדת לשעבר לכנסת מטעם העבודה-מרצ-גשר, הייתה הראשונה להעביר את הדיון לפסים אופרטיביים וקראה בטוויטר להעביר תרומות ב-bit לצורך הקמת מערך סדרנים ומאבטחים שיסייעו למנוע אלימות נגד מפגינים, יאתרו פרובוקטורים שהסתננו אל בין השורות ויסגירו אותם למשטרה.

"התעוררנו לבוקר שבו החברים הכי טובים שלנו מוכים וחבולים. אנשים שהם מלח הארץ חטפו מכות ושניים מהם נדקרו בצוואר", אמרה מואטי ל"טיים אאוט". "מתוך ההלם החלטנו, קבוצה של חברים, לגייס תרומות לאבטחה. תוך שעה הקבוצה קרסה ובעקבותייה הנייד שלי עם הצעות לתרומה. מאות ישראלים החליטו למחות נגד אוזלת היד של הרשויות ולתרום מאה שקלים לשמירה על הסדר ועל ביטחון המפגינים".

בתוך כשעתיים הצליחו יוזמי הקבוצה לאסוף כ-30 אלף שקלים, סכום שמספיק לדבריהם לשמירת הסדר בשלוש ההפגנות הבאות. יוזמי מבצע ההתרמה מבקשים להדגיש כי מטרת האבטחה היא למנוע אלימות וכי הסדרנים והמאבטחים לא יתעמתו עם תוקפים ותומכי נתניהו, אלא יעבירו את הטיפול בהם לכוחות המשטרה במקום.

"אסור לנו לקחת סיכונים מיותרים". ההפגנה בתל אביב אתמול (צילום: אורן זיו)
"אסור לנו לקחת סיכונים מיותרים". ההפגנה בתל אביב אתמול (צילום: אורן זיו)

"כסוציאליסטית שמאמינה במערכות אני לא משתגעת על הסתמכות על ידיים פרטיות", מסבירה מואטי, "אך הגענו למצב שבו אסור לנו לקחת סיכונים מיותרים. מדובר בעזרה ראשונה נדרשת כדי למנוע את הרצח הבא. החברה הישראלית עוד לא התאוששה מרצח רבין, עוד רצח פוליטי יהווה מכה אנושה, כזו שאין ממנה חזרה למדינה ולעם היושב בה. על כן ההתארגנות המהירה וההיענות המטלטלת רק הוכיחו כמה פעולת המנע הזאת נדרשת".