עתירה לבג"צ נגד הממשלה: בטלו את התקנות לסגירת המסעדות

לשף עידו פיינר (גריג, רוברטה וינצ'י) נמאס לחכות לנס בזמן שענף המסעדנות קורס. הבוקר הוא עתר לבג"צ נגד התקנות הלא מידתיות שהושתו על המסעדות בתביעה למתווה סדור שיאפשר את פעילותן

"קל לסגור את המסעדות. אף אחד לא שומר עלינו". מסעדת רוברטה וינצ'י בימים כתיקונם (צילום: שני הלוי)
"קל לסגור את המסעדות. אף אחד לא שומר עלינו". מסעדת רוברטה וינצ'י בימים כתיקונם (צילום: שני הלוי)
23 בספטמבר 2020

המשבר בענף המסעדנות הולך ומחמיר, ובניגוד לסגר הראשון שהוביל למחאת המסעדנים והוביל את רובם לפעילות נמרצת, הפעם נדמה שהענף מרכין את ראשו בהשלמה וממתין לפתיחה מחדש, בתקווה לשרוד את שבועות הסגר במינימום הפסדים.אבל לא כולם.

שף עידו פיינר (גריג ז"ל, רוברטה וינצ'י, רוברטה'ס בורגר) ושותפו המסעדן רז אלמוג החליטו לא לחכות לחסדי הממשלה והגישו הבוקר עתירה לבג"צ בדרישה שיורה לממשלה להתוות מתווה סדור לפעילותן של המסעדות, גם אם במתכונת חלקית, תוך מתן אפשרות לשירות איסוף עצמי והושבה באוויר הפתוח.

"רק רוצים שיתייחסו אלינו בכבוד". שף עידו פיינר (צילום: חיים יוסף)
"רק רוצים שיתייחסו אלינו בכבוד". שף עידו פיינר (צילום: חיים יוסף)

בעתירה מנומקת ומפורטת, אשר הוגשה עלידי עוה"ד יוסף בנקלנתי אגמון ולידר קופרשמידט טל ממשרד שבלת ושות', נטען כי הגזירה הגורפת המשביתה את ענף המסעדנות מהווה צעד דרסטי שמידת התועלת שבו אינה משתווה ואינה מצדיקה את מידת הנזק שנגרם לענף.

עוד נטען בעתירכי הממשלה לא קיימה את הוראות הדין המחייבות אותה טרם הטלת המגבלות, לא שקללה את המאפיינים הייחודיים לענף ולא בחנה חלופות להשבתת הענף, ולכן מבקשת העתירה להורות לממשלה לבחון מתווה מאוזן ומידתיאשר יאפשר שמירה על בריאות הציבורלצד מניעת גדיעת מטה לחמם של עובדים רבים בענף המסעדנות לשווא וללא כל תועלת אפידמיולוגית.

מישהו רואה כאן בעיה? החצר של רוברטה וינצ'י (צילום: שני הלוי)
מישהו רואה כאן בעיה? החצר של רוברטה וינצ'י (צילום: שני הלוי)

"אנחנו רק רוצים מידתיות", אמר שף פיינר ל"טיים אאוט", "נורא קל לסגור את המסעדות בלי לחשוב פעמיים, כי בניגוד להרבה סקטורים אף אחד לא שומר עלינו ואף אחד לא מייצג אותנו. אנחנו כבר חודשים נרמסים על ידי תקנות שלא מתבססות על נתונים ולא על היגיון בריא. הרגשתי שאני לא יכול יותר רק ללכת להפגין ולזעום ושאני חייב לעשות משהו, ואני חייב לומר שמאז שהגשנו הבוקר את העתירה אני מרגיש הרבה יותר טוב".

שקלתם לעתור עם מסעדות נוספות? 

"לא. האמת היא שרק הבוקר, כששאלו אותי על זה, הבנתי שהמחשבה לא חלפה לנו בראש. אני פחות מעורב בשיח שנוצר סביב הנושא, ופעלתי מאינסטינקט ההישרדות. יש לי הרבה חברים במטבחים ומסעדות ואני שמח על ההזדמנות לצאת למהלך עבור כולנו. לאף אחד לא אכפת מזה שאנחנו מושבתים. וברגע שהבנו שיש קייס משפטי פשוט רצנו עם זה. אנחנו לא עותרים למעננו, אנחנו עותרים למען הענף. אנחנו רק רוצים שיתייחסו אלינו בכבוד. היו מי שאמרו לנו שזה יכול לפגוע בנו, אבל הורסים לי את מפעל החיים ולוקחים לי את העתיד של הבת שלי, מה עוד כבר יכול לפגוע בי?".

תומר מור, מנכ"ל ארגון "מסעדנים חזקים ביחד" המוביל את מחאת המסעדני, מסר בתגובה: "לאור העדר התמיכה של הממשלה בתעשיית המסעדנות, 'מסעדנים חזקים ביחד' תומכים בכל מהלך של מסעדנים שפועלים לתמוך ביכולת התעשייה להמשיך לפעול ולהתפרנס בכבוד".