"בית הנייר" נתפסה על חם: אי אפשר לבצע את הפשע המושלם פעמיים

הסדרה הנצפית ביותר בתולדות נטפליקס ישראל? "בית הנייר" (צילום: Netflix)
הסדרה הנצפית ביותר בתולדות נטפליקס ישראל? "בית הנייר" (צילום: Netflix)

נטפליקס שפכה המון כסף על העונה החדשה של "בית הנייר", שמסתיימת בצורה הכי גרועה שאפשר לדמיין (ללא ספוילרים). קרה לה מה שקורה לשודדים שהצליחו לעשות את הבלתי יאומן

5 באפריל 2020

"בית הנייר" לא הייתה צריכה להמשיך לעונה נוספת. בגלל הזמן הרב שעבר מאז העונה הראשונה, קשה לומר אם חלק גדול ממעריצי הסדרה הפכו ציניים או שהסדרה איבדה את קסמה. כשהגיע החלק השלישי אפשר היה להמר בהססנות על האפשרות השנייה, אבל החלק הרביעי, שנחת בנטפליקס בסוף השבוע האחרון, כבר הנחית עליה מהלומת מוות.

העונה הראשונה המקורית, שהייתה הפקה ספרדית עצמאית, לא זכתה להצלחה גדולה. בסרט "בית הנייר: התופעה" (זמין לצפייה בנטפליקס) מספרים השחקנים כי הפרקים הראשונים זכו לרייטינג גבוה במדינה, אלא שמאמצע העונה נרשמה ירידה חדה במספרים והסדרה גוועה בשקט יחסי. הם השלימו עם זה, אלא שאחרי שנה נטפליקס רכשה את זכויות השידור, פיצלה את העונה לשני חלקים והפיצה אותם ברחבי העולם בשקט, בלי קידומים. הצופים העירנים הלכו והתרבו, התלהבו והלהיבו, והפכו אותה ללהיט עולמי ענק.

ההחלטה להמשיך לעונה שלישית ורביעית הייתה בלתי נמנעת, אבל קרה להן מה שכנראה קורה לשודדים שהצליחו לעשות את הבלתי יאומן: היא נהייתה פגיעה, שחצנית ונלעגת. פגיעה, כי עכשיו היא הייתה צריכה להתעלות על עצמה. שחצנית, כי היא חשבה שתצליח (נטפליקס שפכה עליה המון כסף שההפקה לא יכולה הייתה לחלום עליו קודם). ונלעגת, כי כמה פאתוס אפשר לשאת, וכמה אפשר לסבול את ראקל ששוחטת טקסטים לא מבריקים גם כך. משום מה אפילו הפרופסור כבר לא חתיך כמו בהתחלה.

"בית הנייר" עונה 4
"בית הנייר" עונה 4

צפייה בעונה החדשה מגלה שכביכול הכל במקום: ההפקה מושקעת כרגיל, האפקט הרגשי בוהק כמו הדם שנשפך ותוכנית העל המפותלת של השודדים שוב מתפוררת כדי להחזיק אותנו מתוחים על קצה המושב. אבל אם גם ברגעי השיא נשמעים צחוקים בסלון, זה סימן לא טוב. באחת הסצנות, לדוגמא, עומדים השודדים סביב שולחן הניתוחים המאולתר, ברגע קריטי ורגיש, ולפתח הם מבצעים תיקו מקסיקני נוטף אגו. הדבר האחרון שהכותבים פיללו לו הוא שזה יעבור מסך כרגע קומי במקרה הטוב, וכנקודת נטישה של הסדרה במקרה הרע. פרק הסיום הנורא לא מספק שבריר של קתרזיס, אלא רק תחושה שבזבזנו שמונה שעות מחיינו ללא תמורה הולמת.

בשנה שעברה, עם עליית החלק השלישי, כתבתי כאן שהגיע הזמן להפסיק לפחד מהסחיות ולהתחיל לצפות ב"בית הנייר". הייתי מסונוורת משני החלקים הראשונים של טלנובלת הפשע הכיפית הזו, שכל כך קל היה להתנשא עליה. זאת הייתה ועודנה תופעה חברתית שחוץ מהנפח שתפסה בתרבות הפופ, היא גם זלגה למאבקים חברתיים ברחבי העולם שלבשו את פניו של דאלי וקראו למלחמה בקפיטליזם. אבל "בית הנייר" איבדה את המנדט שלה. זה פשוט: אי אפשר לבצע את הפשע המושלם פעמיים.