רנסנס הקפאין של פלורנטין: בתי הקפה שאתם חייבים לבקר בהם

חדש דנדש, אבל יצר אווירה של בית במהירות מסחררת. קפה בית (צילום מתוך עמוד האינסטגרם @cafe_bayit)
חדש דנדש, אבל יצר אווירה של בית במהירות מסחררת. קפה בית (צילום מתוך עמוד האינסטגרם @cafe_bayit)

פלורנטין אף פעם לא הייתה שכונה של בתי קפה מעולים, היא תמיד הייתה יותר בעניין של ברים ומועדונים, אבל כל זה השתנה בשנים האחרונות וביתר שאת בחודשים האחרונים, ופתאום לא חסרים בה בתי קפה נהדרים לשתות ולאכול בהם עם לפטופ או בלעדיו. פשוט שכונה

24 בנובמבר 2022

פלורנטין אף פעם לא הייתה שכונה של בתי קפה. בצעירותה היא הייתה הרבה יותר בקטע של ברים ומועדונים אפלוליים ובעשור האחרון הצטיינה גם במסעדות קז'ואל ומזללות למיניהן, אבל רק לקראת סוף העשור הקודם החל רנסנס של תרבות בתי קפה בשכונה, כנראה בהשפעת התבגרותה של האוכלוסיה המקומית. אחרי גיל 30 אתה צריך את הקפה שלך קרוב לבית והורים צעירים צריכים את זה אפילו יותר כי שפיותם תלויה בכך. השינוי הדמוגרפי שעובר על פלורנטין, גל שלישי של ג'נטריפיקציה וגידול מהיר במספר התושבים, משנה גם את אופי מקומות הבילוי בשכונה. אם בעבר היו בשכונה לא מעט מלכודות תיירים שניסו למכור את "פלורנטין" למבקרים קלולסים מבחוץ, כיום אפשר לומר שחלק משמעותי מעסקי האוכל בשכונה פונים אל המקומיים. והמקומיים רוצים עכשיו קפה ממש טוב ואם אפשר מאפה מדהים ליד. בבקשה.

P.O.C.Cafe

הפוק-קפה (או פהקפה, בפי הנייטיבז) שנפתח בסוף 2018, מחלוצי הגל החדש של בתי הקפה בשכונה. הוא התחיל כמקום קטנטן עם בר וספסל אחד בחוץ, הפך בארבע שנות הפעילות שלו לקצת יותר מזה, עם חלק שלם שמאכלס ספות נוחות לרביצה, מיני-חצר-סוכה-פטיו על הכביש וסוג של השתלטות בלתי פורמלית על עוד כסאות שמעבר לפינה של רחוב כפר גלעדי. הקפה מצוין ולצידו מאפים טריים שנאפים ממש ממול, כולל קנלה מעולה ולפעמים דברים כמו "סבלה ברטון" שדי באזכור שמם כדי להעביר רטט. וגם כמה סנדוויצ'ים בלחמניות שמוכנים במקום. אה, וגם כמעט תמיד יש תור. כנראה שבצדק.
כפר גלעדי 48

תעמדו בתור חמודים. פהקפה בפלורנטין (צילום: שלומי יוסף)
תעמדו בתור חמודים. פהקפה בפלורנטין (צילום: שלומי יוסף)

קיוסקו

הקיוסקו הוא כנראה בית הקפה הכי גדול בשכונה ספייס-ווייז, עם שולחנות עבודה גדולים משותפים, שולחנות קטנים יותר ומרפסת שצופה על העוברים והשבים. הוא נפתח ב-2018 אבל קצת מרגיש כאילו היה שם תמיד, עם קפה, מאפים, עוגת גזר טעימה ברמות ומנות קטנות טריות שמוכנות במקום כמו 2-3 סוגי סלטים, מוזלי וכריכים. לקראת הערב תמצאו בו גם שותי יין לצד שותי הקפה, ובימים מסוימים יש גם הופעות חיות של מוזיקה, ספוקן וורד ושאר ירקות פלורנטינאים. הוא חביב על יוצרים עם לפטופים ובאמת נעים ביותר.
ידידיה פרנקל 31

עכשיו, שמח!

Posted by ‎קיוסקו Kiosko‎ on Thursday, March 5, 2020

קפה בית

כן, נכון, זה הקפה של הקומיקאית תום יער ובן זוגה ירון סיון, אבל זאת לא הסיבה שקפה בית החדש כבש את מקומו בשכונה בסערה והפך לאחד המקומות הלוהטים ביותר בה. העיצוב, כשם המקום, ביתי ביותר – ספות וינטג'יות שמשדרות אווירה רגועה, אפילו כזו שמזמינה להניח ראש ולשנוצ קלות. גם התפריט מקורי ונע על הספקטרום שבין סמורבורדים (כריכים דניים פתוחים) ועד קוסקוס טריפוליטאי – הכל נעשה בעבודת יד במקום. לוהט, כבר אמרנו. בסופו של דבר בית קפה זה עניין של אווירה, וכאן הושגה אווירה של בית במהירות מסחררת. מרשים מאוד.
ידידיה פרנקל 43

מרגוזה

כן, זהו סניף של המאפייה המשפחתית היפואית המצוינת מרגוזה (שיש לה כבר שני סניפים קיימים לא רחוק – בשוק הפשפשים ובמתחם נגה), והיא נפתחה לפני כחודשיים בחלקו המזרחי של רחוב ידידיה פרנקל (בין העלייה לצ'לנוב, מטר מאיפה שפעל במשך המון שנים קפה פטיט האהוב). מקומות ישיבה אין אבל יש בה קפה, מאפים, לחמים, באגטים, סנדוויצ'ים, ומלא חיוכים. מבין הלחמים מומלץ במיוחד להניח ידיים על הבריוש השמנמן, על השיפון צימוקים שהוא חובה לחובבי הז'אנר ועל לחמניות החלב הרכות. אבל על מי אנחנו עובדים, ניקח את מה שיש.
ידידיה פרנקל 74

הכל נשאר במשפחה מרגוזה. צילום: אנטולי מיכאלו
הכל נשאר במשפחה מרגוזה. צילום: אנטולי מיכאלו

Fika

עוד סניף של מיני-רשת שהתנחל בפלורנטין לשמחת המקומיים, סניף רביעי למאפייה השוודית שכבשה לאט לאט (ולא בסערה, כיאה לסקנדינבים) את תל אביב. הוא התמקם ברביעיית פלורנטין, אחד המקומות עם הכי הרבה פוטנציאל לא ממומש בשכונה (אולי הגיע הזמן?); מדובר בסניף קטן, עם 4-5 שולחנות בחוץ וצבע ורוד שולט שמבחינים בו מרחוק. תוכלו למצוא בה את הקלאסיקות שהפכו את פיקה ללהיט עירוני, כולל מאפי ההל והזעפרן האווריריים, שואב האבק השוקולדי, עוגיות שוודיות, כריכים שוודיים, והרבה וייב של שוודיה. שזה אולי הדבר האחרון שהייתם מצפים לפגוש בפלורנטין, אבל גם קצת מה שהיה חסר לה.
דרך סלמה 43 (רביעיית פלורנטין)

הל, יס מאפי הל של פיקה (צילום: יח״צ)
הל, יס מאפי הל של פיקה (צילום: יח״צ)

פרנקל קפה

קפה קטן שרובו ככולו חלון לצד מכבסה, עם כמה ספסלים בחוץ שהופכים בחלק ניכר מהיום לפינות עבודה מאולתרות. הוא נפתח לפני קצת יותר משנה ומציע קפה טעים (וזול, בהשוואה יחסית), עוגיות תוצרת בית ומאפינס פטל לימון ששווה רק בשבילם לעבור במקום. זה בדיוק מסוג המקומות שהפכו את פלורנטין לפלורנטין והתחבבו על תושבי השכונה עד שהפכו לחלק אינטגרלי מהנוף.
ידידיה פרנקל 6

Eazy קפה

את מקומו של הסיטי קפה המיתולוגי על פינת פלורנטין-הרצל שנסגר לפני כמה חודשים תפס יחסית במהרה האיזי קפה שהגיע הישר מסניף האם בארלוזרוב – שהוא קצת אותה הגברת בשינוי אדרת. שולחנות בפנים ובחוץ שמאוכלסים בעיקר על ידי לפטופאים ועוזריהם, סנדוויצ'ים יפים על הבר הארוך וגם תפריט קצת יותר רציני שכולל ארוחות בוקר, צהריים כולל מנות בשר חמות וערב. קל.
פלורנטין 38

מי שאוהב אבוקדו טוסט שירים יד

Posted by ‎Eazy Cafeאיזי קפה‎ on Saturday, October 8, 2022

אלון שבו

כן, אנחנו יודעים, הרחקנו לכת. החנות של אלון שבו אמנם לא נמצאת בתוך פלורנטין פר-סה, אבל בשביל משהו כזה שווה גם לשים פעמיכם אל ממזרח לרחוב העלייה, מה שסוחרי נדל"ן אוהבים לקרוא לו "פלורנטין מזרח". שבו, קונדיטור, מדריך סדנאות, אושיה ואדם חמוד באופן כללי, פתח את המקום בבניינים החדשים שברחוב צ'לנוב לפני כשנה וחצי ומאז האינסטגרם של כולנו נהיה הרבה יותר צבעוני ומעורר תיאבון. לצד משולשי הטארט היפהפיים (לבנדר אשכוליות, קרמל מלוח, סנט הונורה וכן הלאה), מאפי השמרים המתוקים והמלוחים והפחזניות (הו הפחזניות) יש גם המון כלים יפים למכירה ואפילו עבודות אמנות מקוריות מדי פעם. ומלא סטייל. והעוגות. אלוהים. העוגות.
צ'לנוב 22

דיס איז פיין טארט סנט הונורה של אלון שבו. צילום: אלון שבו
דיס איז פיין טארט סנט הונורה של אלון שבו. צילום: אלון שבו