עיר להשכיר: העירייה תייעץ לשוכרים ומשכירים שנפגעו במשבר הקורונה

רגע לפני שכל הצעירים בורחים מהעיר בגלל משבר הקורונה, עושה עיריית תל אביב-יפו צעד ראשון לסייע להם להישאר כאן עם מרכז גישור בין שוכרים משכירים. חולדאי: "אלפים עשויים למצוא עצמם ברחוב"

להשאיר את הצעירים בעיר. האתגר הגדול של חולדאי (צילום: שלומי יוסף)
להשאיר את הצעירים בעיר. האתגר הגדול של חולדאי (צילום: שלומי יוסף)

עיריית תל אביב-יפו ולשכת עורכי הדין יוצאות במיזם חדש: מרכז גישור בנושאי שכירות למגורים שייתן ייעוץ בחינם לתושבי העיר. את הזעזוע שגרם משבר הקורונה בשוק השכירות העירוני כולם כבר מרגישים, החל מבעלי דירות AirBnB שמחזירים את נכסיהם לשוק במחירות מופקעים, דרך בעלי בתים שמגלים שייאלצו להוריד את מחיר השכירות ועד לנפגעים הקבועים של שוק הנדל"ן התל אביבי, השוכרים, ובעיקר העצמאים והמובטלים שביניהם.

המשבר חמור במיוחד בתל אביב, בה מגיע שיעורם של שוכרי הדירות לכ-50% ממשקי הבית. מצב זה, מסבירים בעירייה, עלול להוביל לריבוי סכסוכים משפטיים, עיכובים בתשלום שכירות ותביעות פינוי. על מנת לתת מענה לסוגיות, הציע ראש העיר רון חולדאי להקים מרכז גישור לשוכרים ומשכירים במשותף עם לשכת עורכי הדין. במרכז יוענקו שירותי גישור ויישוב סכסוכים על ידי עורכי דין מומחים והשירותים יינתנו ללא תשלום באמצעות החטיבה החברתית של לשכת עורכי הדין, החל מהשבוע, במרכזי הצעירים ברחבי העיר.

"בעיצומו של משבר הקורונה קראתי לממשלת ישראל לייצר רשת ביטחון לשוכרים בטרם אלפים ימצאו את עצמם ברחוב", אמר חולדאי, "אולם לצערי הרב, קריאתי לא נענתה. אני מקווה שמרכז הגישור יסייע לפחות לחלק מתושבים אלו לצלוח את התקופה הקרובה, בהסכמה ומתוך סולידריות של בעלי הבתים".

כבר בתחילת משבר הקורונה פרסמנו כתבה שעסקה במצוקתם הגוברת של השוכרים ותיעדה את מה שהפך מאז לגל עזיבה של צעירים, ועושה רושם שהמגמה רחוקה מלהתהפך. מרכז גישור לשוכרים במצוקה זה כמובן יותר טוב מכלום, אבל נראה שלא יהיה מנוס מצעדי תמיכה נוספים ומשמעותיים אם תל אביב לא רוצה לאבד את צעיריה. ב-2019 ירד לראשונה מזה עשורים מספר הצעירים החיים בעיר (ירידה של שבעה אחוזים), ולמרות ירידה ממוצעת של 15 אחוז בשכר הדירה בעיר במהלך תקופת הסגר נראה שהמשבר הספציפי הזה רק בתחילתו.