נראה כמו 300 מיליון דולר: ב"גלדיאטור 2" יש הכל. חוץ מתסריט

"גלדיאטור 2" (צילום: יחסי ציבור)
"גלדיאטור 2" (צילום: יחסי ציבור)

באסה: הסיקוול של רידלי סקוט ל"גלדיאטור" נטול מתח דרמטי ולוקה ברוב התסמינים של מחלת הסיקווליטיס. מבחינה ויזואלית הוא בהחלט מרשים וגם הקרבות מצולמים וערוכים היטב, אבל במקום שבו היו אמורות להיות הדמויות והמרכז הרגשי יש חלל ריק. ורק דנזל וושינגטון מצדיק כרגיל את המשכורת שלו

14 בנובמבר 2024

עד לא מזמן נודע וודי אלן בן ה-88 כבמאי שיוצר סרט בשנה – קצב עבודה לא טיפוסי שמתאפשר בשל התקציבים הנמוכים של סרטיו. כשמתבוננים בפילמוגרפיה של רידלי סקוט קולטים שמאז שנת 2000 הבמאי בן ה-86 עובד באותו קצב, לרוב עם תקציבים שיכולים להספיק לחמישה שישה סרטים של אלן. הוא אמנם לא כותב אותם, אך הוא מפיק אותם, וגם שלל סרטים וסדרות טלוויזיה של יוצרים אחרים.

>> לאונרדו דיקפריו חוגג 50: איך הפך הנער השברירי לדה נירו החדש
>> "אמיליה פרז": מלודרמת פשע שהיא מיוזיקל ויצירה קולנועית פרועה

בשנות השמונים והתשעים של המאה שעברה, סקוט ביים סרט בערך פעם בשנתיים, וחלקם היו ליצירות מגדירות ז'אנרים כ"הנוסע השמיני", "בלייד ראנר" ו"תלמה ולואיז". אבל מאז שהאפוס ההיסטורי המנופח "גלדיאטור" זכה באוסקר לסרט הטוב ביותר (פרס שהלך למפיקים ולא לסקוט, שנותר בידיים ריקות), הוא החל לעבוד בקצב מוגבר – כאילו הוא מביים גם בשביל אחיו הצעיר טוני סקוט, שמת ב-2012. יש לציין שבעוד חלק מסרטיו של סקוט נרשמו בספרים ככישלונות קופתיים מהדהדים ("הדו קרב האחרון", "נפוליאון"), רובם הכניסו מספיק כדי לכסות את ההשקעה אך לא יותר מזה. הלהיט האחרון שלו היה "להציל את מארק ווטני" מ-2015, וזה גם היה סרטו הטוב האחרון, הרבה בשל הופעתו המבדרת של מאט דיימון. 

"גלדיאטור 2" (צילום: יחסי ציבור)
"גלדיאטור 2" (צילום: יחסי ציבור)

על "גלדיאטור 2" סקוט עובד מאז 2001 עם שורה של תסריטאים מתחלפים. משום שגיבור הסרט הראשון, הגנרל שהפך לגלדיאטור, מת בסופו, הרעיון תמיד היה שסרט ההמשך יובל על ידי בנו. לוסיוס היה דמות שולית בסרט הראשון – בנה בן השמונה של לוסילה (קוני נילסן), אחותו של הקיסר קומודוס (חואקין פניקס), והמאהבת לשעבר של מקסימוס (ראסל קרואו) – אם כי לוסיוס לא ידע מי אביו והצופים יכלו רק לנחש. למה בכלל צריך סרט המשך לאפוס ראווה היסטורי? הרי ל"בן חור" ול"ספרטקוס" אין המשכים. זאת שאלה רטורית, כמובן.

"גלדיאטור 2" (צילום: יחסי ציבור)
"גלדיאטור 2" (צילום: יחסי ציבור)

בכל אופן, 24 שנים אחרי "גלדיאטור" אנחנו מקבלים את "גלדיאטור 2" שפחות או יותר משחזר עבור הבן את המסלול העלילתי שעבר האב, ועושה את זה עם תקציב מטורף של בין 250 ל-310 מיליון דולר ועם תסריט פחות מגובש. זה מקשה על שני השחקנים הראשיים, פול מסקל ופדרו פסקל, לעצב דמויות של ממש, מה שמייצר חלל במקום שבו אמור להיות המרכז הרגשי של הסרט.

תפקיד הפריצה של פסקל כאוברין מרטל ב"משחקי הכס" הראה שהוא ניחן בכריזמה ובשיעור הקומה הנדרש לאפוס על קרבות אבירים, שלא לדבר על שלל הדמויות השנונות ושובות הלב שגילם מאז. אבל בתפקיד הגנרל העייף מרקוס אקסיוס, שהתחתן עם אימא של לוסיוס (נילסן היא היחידה שנשארה מהסרט הקודם) ומתכנן למרוד בצמד האחים הקיסרים, הוא מגיש הופעה כבויה ומאוד מאכזבת. מסקל ("אנשים נורמלים", "אחרי השמש"), גם הוא כוכב שביט של הרגע, קצת יותר טוב, עם דגש על הקצת.

"גלדיאטור 2" (צילום: יחסי ציבור)
"גלדיאטור 2" (צילום: יחסי ציבור)

רוב הזמן לוסיוס, המכונה האנו, נמצא בזירה, מתמודד מול גלדיאטורים כמותו, וגם עם קופים טורפים שנראים כמו חייזרים, קרנף וכרישים. כמו הסרט הראשון, גם הנוכחי שואל מיני רעיונות עלילתיים מ"ספרטקוס" של סטנלי קובריק מ-1960, אבל שום דבר לא מפותח מעבר לסימון בסיסי. דרך אגב, שבתי וצפיתי ב"ספרטקוס" ממש לאחרונה, והסרט עדיין עובד יופי למרות שאין בו קרנפים שועטים. 

השחקן האחד שמצדיק את המשכורת, גם משום שהתפקיד שהופקד בידיו הכי מפותח ומעניין, הוא דנזל וושינגטון, שכבר עבד עם סקוט ב"אמריקן גנגסטר", אחד מסרטיו היותר טובים במאה הנוכחית. הוא מגלם את מקרינוס, סוחר גלדיאטורים עם עבר של גלדיאטור ותכניות לשפר את מעמדו. וושינגטון נועץ את שיניו בדמות החמקמקה, והסרט מתעורר לחיים כל פעם שהוא על המסך. גם ג'וזף קווין ופרד השינגר מוצלחים למדי בתפקידי האחים הקיסרים גטה וקרקלה (דמויות היסטוריות) ששולטים יחדיו כמו שני ראשים של נחש חולה. שני הישראלים בצוות השחקנים – ליאור רז כמאמן הגלדיאטורים ויובל גונן כאשתו של לוסיוס – אינם מותירים רושם וכמותם גם דרק ג'ייקובי הגדול, שמגיח לשניות ספורות כסנטור (מן הסתם תפקידו נחתך – לסקוט יש נטייה לביים סרטים באורך קילומטרים, שנקצצים בדרך למסך).

"גלדיאטור 2" (צילום: יחסי ציבור)
"גלדיאטור 2" (צילום: יחסי ציבור)

מבחינה ויזואלית, בהחלט רואים את 300 מיליון הדולר. לצד שלל אפקטים דיגיטליים, הקולוסאום ברומא שוחזר בגודל אמיתי, כך נראה, על ידי בוני התפאורות, וזה בהחלט מרשים. גם הקרבות למיניהם, ההמוניים כמו אלה שבזירה, מצולמים וערוכים היטב, ורוב הזמן השמש זורחת מעל רומא, כך שהסרט ניחן בגוונים זהובים, ואינו קר ומשמים כמו "נפוליאון". אבל הוא נטול מתח דרמטי ולוקה ברוב התסמינים של מחלת הסיקווליטיס. סקוט עובד כרגע על עוד ארבעה סרטים, בהם אחד פוסט אפוקליפטי עם פול מסקל. אני מקווה שלפחות אחד מהם יהיה קרוב לליבו באופן שיגרום לו להפסיק להתנהג כמו גנרל שמזיז צבאות ממקום למקום, ויוציא ממנו משהו קצת יותר אישי. 

3 כוכבים
Gladiator 2 בימוי: רידלי סקוט. עם פול מסקל, פדרו פסקל, דנזל וושינגטון, קוני נילסן. ארה"ב 2024, 148 דק'