ביקורת טלוויזיה

"דברים מוזרים" הפכה לפרסומת נוראה על עתיד הטלוויזיה

העונה החדשה של "דברים מוזרים" לוקחת את הפרסום בסדרות וסרטים לשלב הבא. הלוואי שזאת הייתה הבעיה היחידה שלה

"דברים מוזרים" עונה 3
"דברים מוזרים" עונה 3
7 ביולי 2019

משהו נורא קורה בעונה השלישית של "דברים מוזרים". למרבה הצער, זה כלל לא קשור לעלילה: הסדרה הפכה לפרסומת של קוקה קולה. הדמויות תלויות בקולה כדי להתקדם בסיפור, ורגע השיא מגיע במונולוג מקרינג' של אחת הדמויות שכולו שיר הלל למותג, וספציפית לטעם שהחברה ניסתה לשווק באייטיז ונכשלה. אנשי הקופי של קוקה קולה לקחו את הפרסומות לשלב הבא באבולוציה, עם מיתוג חדש של טעם ישן על גבה של סדרת הקאלט המצליחה של נטפליקס, ואילו Stranger Things ירדה כמה דרגות – ומרצון.

על פי הגרדיאן, לא פחות מ־75 מותגים מקבלים זמן מסך בעונה החדשה, מה שמעלה את החשד שהבחירה למקם את העלילה בקניון היא לא מקרית. איך הסדרה יכולה להעביר ביקורת אמיתית על הקניון שדורס את החנויות העצמאיות והקטנות, כשבכל סצינה שנייה ישנה פרסומת למותג אחר?

"דברים מוזרים" עונה 3
"דברים מוזרים" עונה 3

אבל זאת לא הבעיה היחידה בעונה החדשה של "דברים מוזרים". עד הפרק החמישי יש מעט מאד תזוזה ואקשן, או אפילו דרמה אנושית מרגשת כפיצוי. אמנם גם הפעם הצופים מקבלים אסתטיקה קוהרנטית ומהפנטת, אבל רטרו־וייב יפהפה ותאורה מוקפדת זה לא מספיק. הפרקים הראשונים נמתחים באופן תבניתי ולא חינני, ואפשר לצפות פחות או יותר כל דבר שקורה על המסך, ובעיקר את הדיאלוגים העצלניים בהם השחקנים המוכשרים מתבזבזים.

"דברים מוזרים" היא לכאורה תחייתן מחדש של סדרות המד"ב והפנטזיה של פעם, שהיו מפתיעות, פורצות גבולות ולא שגרתיות. הסדרה ממשיכה לבנות את עצמה על שלד הסדרות והסרטים שקדמו לה – מ"סטארגייט" ו"תיקים באפלה", דרך "גולשים בזמן" ועד "אי.טי". אבל בעונה החדשה שוב ושוב יש צרימות שמונעות ממנה להפוך לגדולה באמת, כפי שהיא יכולה להיות. גיקים ימשיכו ליהנות מהרפרנסים ל"טרמינייטור" שהם מרגישים שנמצאים שם רק בשבילם, אבל זה לא הופך אותה לטלוויזיה טובה. אגב, באופן מתסכל, קו העלילה בעונה החדשה כמעט זהה נרטיבית ל־"The Gift", פרק סיום עונה החמישית של "באפי ציידת הערפדים".

 

כדי לפצות על כל אלה, "דברים מוזרים" משתדלת להיות פוליטקלי קורקט. היא מצרפת דמויות חדשות (זהירות, ספוילר) – אחת של לסבית, כדי לרצות את הקהילה הקווירית, ודמות נוספת של ילדה שחורה, כדי לסמן "וי" על קטגוריות שהיא מרגישה שחשובות לקהל שלה. כשהבינג' נגמר, טעם הלוואי של הקולה נשאר: הפרודקט פלייסמנט נדחף לתסריט, מניע את העלילה, והופך לכל כך גרוטסקי שאי אפשר לברוח ממנו – באופן שגרוע יותר מכל דמיגורגון מהאפסייד דאון.

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, מה רואים היום?