"דרדוויל: נולד מחדש" היא הסדרה הכי טובה של מארוול עד היום

אדום עולה. "דרדוויל: נולד מחדש" (צילום: יחסי ציבור/דיסני+)
אדום עולה. "דרדוויל: נולד מחדש" (צילום: יחסי ציבור/דיסני+)

עונת התחייה של "דרדוויל" בדיסני+ נכתבה הרבה לפני עליית שלטון טראמפ הנוכחי ובטח בלי קשר לממשלת החורבן הישראלית, אבל היא מהדהדת אותם בעוצמה. אבל לא פחות חשוב מזה, היא פשוט ממש טובה, והתשובה של מארוול להצלחה של "הפינגווין"

אתם זוכרים את תקופת האופל? סליחה, אני לא מדבר על תקופת שלטון נתניהו, אני מדבר על התקופה שלפני כעשור שבה ניסו להפוך כל סיפור ליותר בוגר ואפל. באטמן בוגר ואפל, סופרמן בוגר ואפל, כיפה אדומה אבל בוגר ואפל. ונחשו מה? יש גם את עמי ותמי אבל בוגר ואפל. התוצאה הייתה כמובן המון סרטים מגוחכים שלוקחים את עצמם יותר מדי ברצינות (אני עדיין שומע את בן אפלק צועק על סופרמן "מרת'הההה"). אפילו נטפליקס ניסתה את הטרנד בזמנו וגם הצליחה עם "דרדוויל", סדרה של נטפליקס שאפשרה הרבה יותר ממה שציפינו אז מעולמות הקומיקס של מארוול. זאת הייתה סדרה בוגרת ומנותקת מהגרסה המצועצעת של מארוול לגיבורי על.

>> חשבנו שכבר ראינו הכל: 20 הסדרות הכי טובות על המסך כרגע
>> הסדרה של פיקסאר היא חובת צפייה לילדים. ועוד יותר מזה להורים

באותן שנים הייתה "דרדוויל" אחד הדברים הכי מרעננים על המסך, ועד היום אנשים נזכרים בה באהבה רבה. בגלל זה התעורר חשש עמוק כשדיסני השתלטו על מארוול והכריזו על "דרדוויל: נולד מחדש". גם יוצר הסדרה המקורית ניסה להזהיר מזה והכניס חנונים רבים ברחבי העולם לחששות עמוקות שדיסני תהרוס את זה. וכמו שאפשר להבין מהכותרת, יש לנו בשורות טובות בשבילם. 

הדרך הכי טובה לדבר על העלילה של "דרדוויל: נולד מחדש" היא להימנע מספוילרים, כי דיסני עשתה מאמצים די גדולים להסתיר את ההפתעות הכי גדולות. כדי לתאר את מה שקורה רק נגיד שטרגדיה עמוקה גוררת את מאט מורדוק (צ'ארלי קוקס), שהפסיק להתחפש ולקפוץ על גגות ניו יורק, בחזרה לחליפה האדומה כשברקע ווילסון פיסק (וינסנט ד'אונפוריו) נבחר לראשות העיר ומתחיל להפיץ אג'נדה נגד פורעי חוק במסכות ברחבי ניו יורק, כולל הקמת מיליציה משלו נגד גיבורים/נבלים במסכות.

מנהיג מושחת לעם מושחת. קינגפין, "דרדוויל: נולד מחדש" (צילום: יחסי ציבור/דיסני+)
מנהיג מושחת לעם מושחת. קינגפין, "דרדוויל: נולד מחדש" (צילום: יחסי ציבור/דיסני+)

אין ספק שבדיסני ערים למה שקורה בשוק ורואים את ההצלחה של סדרות כמו "דה בויז" ו"הפינגווין", שמגיעות מהצד היותר בוגר ומורכב של עולמות גיבורי העל. ברור אפילו ממבט ללוגו של הסדרה עד כמה היא מושפעת מהתכנים הבוגרים יותר שאליהם נחשפנו עם השנים. אה, כן, ו"המעניש" חוזר, אז ברור לכולנו שיישפכו פה כמויות של דם, וכשאני אומר כמויות, אני מתכוון לזה ש"דרדוויל" מאוד מתקרבת לאלימות הקיצונית של "דה בויז" אבל לא חוצה את הגבול, וטוב שכך, כי זה לא מה שהסדרה הזאת צריכה.

הייתה סצנה אחת בלבד שבשלב ההכנות אליה חשבתי שתהיה אלימה מדי בשביל דיסני ושבוודאי לא תוצג באופן כל כך גרפי, אבל לא – הם הראו הכל ובענק. עם זאת, אלימות ודם זה כבר לא חדש ביקום של מארוול, בטח לא אחרי שדדפול נכנס לזירה. מה שמעניין כאן זה שלראשונה בתולדות ה-MCU אני רואה פרויקט של מארוול שיש לו רלוונטיות פוליטית ואקטואלית, גם לארה"ב וגם לישראל. 

כן, גם "המעניש" בא מכות. "דרדוויל: נולד מחדש" (צילום: יחסי ציבור/דיסני+)
כן, גם "המעניש" בא מכות. "דרדוויל: נולד מחדש" (צילום: יחסי ציבור/דיסני+)

מובן מאליו שהסיפור נכתב הרבה לפני, ובכל זאת הוא מתאר באופן מדויק את מה שקורה כשאדם שעשה דברים מפוקפקים בעברו (בין אם אנס נשים ושילם דמי שתיקה לכוכבת פורנו ובין אם טרק דלת של מכונית על ראש של אדם שוב ושוב) עולה לשלטון. אנחנו רואים איך כוח פוליטי עם מיליציה פרטית הופך מיד לאמצעי לדיכוי האזרחים. אלה דברים שאנחנו מתמודדים איתם מהרגע שהוקמה הממשלה הנוכחית, ולא מפתיע לראות אותם על המסך. יוצרי הסדרה פשוט עשו כל מה שכותבים מוכשרים יודעים לעשות ושיקפו את המציאות. הם הבינו את הנוסחה שכולנו כבר מבינים: שלטון מושחת גורר אלימות, פשיעה ומוות.

אנחנו רואים את זה בכל תאונת דרכים שמתרחשת כי השרה מירי רגב טסה ברחבי העולם במקום לעשות את העבודה שלה, אנחנו רואים את זה באלימות שרק הולכת וגוברת ברחוב, אנחנו רואים את זה בחלוקת הנשקים והקמת כיתות הכוננות של בן גביר, אנחנו רואים את זה במלחמה שאנחנו נמצאים בה כבר שנה וחצי. הסדרה הזאת יצאה בדיוק בזמן הנכון גם כשמסתכלים על מה שקורה בארה"ב תחת שלטונו של דונלד טראמפ, שהצליח בתוך חודש להסתכסך עם כל העולם ואשתו תוך איומים במלחמות סחר ואפילו סילק את זלנסקי מהבית הלבן.

מגיעה בתזמון מושלם. "דרדוויל: נולד מחדש" (צילום: יחסי ציבור/דיסני+)
מגיעה בתזמון מושלם. "דרדוויל: נולד מחדש" (צילום: יחסי ציבור/דיסני+)

כשאתם רואים את קינגפין הגדול והאימתני מתמודד עם הבירוקרטיה האמריקנית כי הוא "לא יכול לגרום לדברים לקרות רק כי הוא אומר אותם", אני רואה את טראמפ מתלונן על הבירוקרטיה ואני רואה את ביבי מתלונן על הפקידים. זה הרי תמיד אותו סיפור, ושחקן ענק כמו ד'אונופריו יודע לספר אותו.

אין ספק ש"דרדוויל: נולד מחדש" היא הפרויקט הכי טוב של דיסני כיום. היא אפלה ובוגרת, לפעמים אפילו כמעט חוצה את גבול הגיחוך, במיוחד כשצ'ארלי קוקס שואג (ברצינות, זה קורה כמעט בכל פרק), ועדיין מצליחה להיות מעניינת מבלי לזלזל באינטליגנציה של הקהל. מה שעושה אותה כל כך טובה מבחינתנו זה התזמון בו היא מגיעה: כשהחברה הישראלית קרועה ופצועה אל מול שלטון מושחת, וכשהחברה האמריקאית מקבלת על עצמה שלטון פשיסטי על סטרואידים.

נו, תקרא כבר לספיידרמן. "דרדוויל: נולד מחדש" (צילום: יחסי ציבור/דיסני+)
נו, תקרא כבר לספיידרמן. "דרדוויל: נולד מחדש" (צילום: יחסי ציבור/דיסני+)

רק אל תצפו שהסדרה תהיה בדיוק כמו "דרדוויל" כי זה לא המצב. מארוול לקחה את שלוש העונות הקודמות כבסיס איתן לסדרה החדשה (ותכל'ס גם יצרה אותה בצורה כזאת שריקאפ קצר ביוטיוב יכול לסדר אתכם), אבל יש כאן סגנון חדש ולא פחות מרענן מקודמו. עכשיו כשהסדרה חודשה לעונה שנייה, אפשר גם לתהות על שאלות פחות אקטואליות שחנונים כמוני אוהבים לשאול: איך ניו יורק תיראה בהמשך? האם אירועי הסדרה ישפיעו על ה-MCU באופן משמעותי? האם סוף סוף נקבל טים-אפ לייב אקשן של ספיידרמן ודרדוויל? אם זאת הדרך החדשה בה מארוול בוחרת ללכת – אני בעד.
>> "דרדוויל: נולד מחדש", עונה אחת, 9 פרקים, עכשיו בדיסני+