תושבי דרום תל אביב: "להעביר את הנרקומנים לאזור אחר"

קבוצת "דרום תל אביב בקריז" הגישה מסמך דרישות לעירייה. בין היתר הם דורשים להיפגש עם חולדאי ומדגישים: כל פתרון חייב להיות בתיאום עם התושבים

רחוב פין, התחנה המרכזית (צילום: טלי מאייר)
רחוב פין, התחנה המרכזית (צילום: טלי מאייר)

דרום תל אביב בקריז – שלב הדרישות. חברי קבוצת הפייסבוק של המאבק במצב השכונות, שתופסת תאוצה בימים האחרונים, ניסחו מסמך דרישות מעיריית תל אביב. בין היתר דורשים מי שמכנים את עצמם "מטה המאבק של תושבי שכונות דרום העיר – דרום העיר בקריז" להיפגש עם ראש העיר רון חולדאי, להרחיק מהשכונות נרקומנים, הומלסים וגורמי פשיעה, וכן לגבש צוות עירוני ייעודי שיבחן את אופני ההתמודדות עם בעיות דומות בערים אחרות בעולם.

"חיינו כאן, בשכונות הדרום, היו ועודם קשים מנשוא", כותבים מנסחי המכתב מאיר אליאל רבינוביץ', מוטי כ"ץ, ענת פרץ ורובי קופל. "ארבעת השכונות – נווה שאנן, פלורנטין, קריית שלום ושפירא – הפכו לאבן שואבת לתופעות החברתיות הקשות ביותר: סחר בסמים, זנות, לכלוך, חסרי בית, נרקומנים ועוד. במכתב זה השתדלנו להתמקד בשלושת הנושאים הבוערים ביותר והם: הגברת הביטחון האישי, טיפול שורש בנגע הסמים, ומציאת פתרונות עבור הנרקומנים וחסרי הבית הרבים הנמצאים ברחובותינו ועל סף דלתנו.

"אנו מרגישים תחילתה של עשייה – אך היא חייבת להיות מתואמת עם התושבים. פתיחת האוהל בקריית שלום, לדוגמא, המחיש שוב את הטענה שלנו שמעבירים תמיד את הפתרונות בין שכונה לשכונה, בדיוק בארבעת השכונות שלנו. בכל פתרון שהוא, אנו מבקשים שתפעלו בשיתוף ובהסכמת התושבים – על מנת שהפרויקטים המוצעים יהיו על דעתם, וכך גם תזכו לשיתוף פעולה".

חברי הקבוצה דורשים "טיפול שורש בנגע הסמים ובפעילות העבריינית הנרחבת בשכונותינו", כולל "הפסקת מדיניות העלמת העין ומדיניות ההכלה בנוגע לסחר הסמים בשכונות, הן של המשטרה והן של סל"ע" ו"דרישה בלתי מתפשרת של ראש העיר ממשטרת ישראל להגברת הביטחון בשכונות".

דרישות נוספות של הקבוצה נוגעות לשירותי הגמילה והטיפול במשתמשים: "סגירתו לאלתר של המרכז לחלוקת המתדון ברחוב הרכבת; העתקתו של מרכז הגמילה הקיים ברחוב המסגר למיקום חלופי שתקצה העירייה מחוץ לשכונותינו, באזור מרוחק משכונות מגורים, וללא דיחוי; הגבלת מתן שירות בתחנת המתדון ברחוב המסגר לתושבי תל אביב בלבד; שינוי האופן שבו מחולק המתדון, לשימוש 'אינהאוס', בתוך המבנה, דבר שלא יאפשר סחר בו; נקיטת הגבלות, במסגרת החוק, על מטופלים כדי שלא ישארו בתחומי השכונות לאחר הטיפול".

בנוסף דורשים חברי הקבוצה לשלול רישיון עסק מפיצוציות שמוכרות סמים, להגביר את הנוכחות המשטרתית, לסגור לאלתר את כל בתי הזונות, החמארות ובתי ההימורים, ולנקוט במדיניות "אפס סובלנות" כלפי תופעת ההטרדות המיניות והשידול לזנות של נשים וקטינים במרחב הציבורי.

גם לפעילות הרווחה מתייחסים חברי הקבוצה, ודורשים מהעירייה לדאוג לכשל החמור, לדבריהם, בטיפול בחסרי הבית, להוציא מכרזים לבניית בתים חדשים לחסרי בית מחוץ לדרום תל אביב ולהגדיל את תקציבי הרווחה העירוניים באופן משמעותי.