דרום תל אביב בקריז: התושבים יוצאים למלחמה

נפגעי סמים וזנות מציפים את שכונות הדרום. מזרקים בנווה שאנן (צילום: טלי מאייר)
נפגעי סמים וזנות מציפים את שכונות הדרום. מזרקים בנווה שאנן (צילום: טלי מאייר)

לתושבי השכונות נמאס: סמי הפיצוציות קשים יותר, המשתמשים רבים יותר, ולטענתם העירייה מעבירה אותם דרומה בכוונה. אחד התושבים אומר: "אני לא יכול כל פעם לרדת עם נבוט לרחוב, בסוף גם יהרגו אותי"

12 בדצמבר 2019

בספר "העיר העשרים ושבע" של ג'ונתן פראנזן, מעבירה מפקחת המשטרה החדשה את השחורים והעבריינים לפרברי העיר, כחלק ממזימה מרושעת ופתלתלה שמטרתה להשיג כוח וממון. ספק אם רון חולדאי קרא את הרומן הבינוני של פראנזן, אבל הפרקטיקה שמתוארת בו עתיקה כאורבניות עצמה, ועל פי תושבי דרום תל אביב ראש העיר מתנסה בה כעת בעצמו.

קבוצת הפייסבוק "דרום תל אביב בקריז" נפתחה לפני כשבוע וחצי וכבר הספיקה לצבור כ-2000 חברים. לאחרונה הועלה אליה קטע אודיו המתעד שיחה בין תושב דרום העיר לפקח של הסיירת לביטחון עירוני, שעורר סערה רבתי. הדיון בין השניים הוכיח, על פניו, כי שוטרים ופקחים משנעים נרקומנים ממרכז העיר לחלקיה הדרומיים, וכן מעלימים עין מסחר בסמים שמתנהל תחת אפם באזורים אלה. בהמשך הועלה גם סרטון המציג ניידת משטרה פולטת גבר חסר בית ועירום ברחוב הגדוד העברי. לתושבי האזור, שסובלים מהזנחה פושעת כבר שנים, נמאס.

"הכמות גדלה והמצבים קשים יותר, אתה ממש רואה אנשים בקריז, זומבים"

"אני מגדל ילדים ליד רחוב צ'לנוב, ויש פה אנשים ממש גמורים. ברור שזה חלק מעיר, אבל הרגשתי שמשהו מאוד קיצוני קרה בחודשים האחרונים", אומר מאיר אליאל רבינוביץ', שהקים את הקבוצה אשר גרמה לרבים להתנער ממקום מושבם על הספה ולהגיע למפגש התושבים שיזם. "אחד הדברים הראשונים שהעלנו לקבוצה היה סרטון של גלעד ארדן אומר שתושבי דרום תל אביב צריכים לפנות לראש העיר. עיריית תל אביב מצידה מפנה למשטרה. אחד מפנה לשני ואנחנו נשארנו באמצע. אנחנו תושבים בדיוק כמו תושבי הצפון ומרכז תל אביב, אבל המדינה והעיר מפנים אלינו עורף".

"זו פעם ראשונה שהשתתפתי ביוזמה בעוצמה כזו", מספר רנן לנדסמן, תושב נווה שאנן. "הנושא מספיק חשוב לי כדי להיות פעיל. גרתי תשע שנים בפלורנטין אז זה לא משהו חדש, אבל הכמות גדלה והמצבים קשים יותר, אתה ממש רואה אנשים בקריז, זומבים. אלה אנשים שנקלעו למצב בעייתי והם נזקקים לטיפול, וזה לא ממקומנו לקחת את החוק לידיים".

דבריו של לנדסמן לגבי לקיחת החוק לידיים מהדהד ויכוח ער בקבוצה החדשה. כ-70 איש נכחו במפגש שנערך ברחוב הגליל ביום ראשון האחרון כדי לדון בבעיה המשותפת לבני ובנות כל שכונות הדרום, שנוטים, במרבית הזמן, להתקוטט ביניהם. "היה סוער, כל אחד מגיע עם הגישה שלו מהבית", מעיד לנדסמן. "היו שם אנשים מהשכונות הדרומיות היותר קלות כמו פלורנטין, וחלק מאזורים יותר אגרסיביים ששם הבעיה עמוקה יותר וקורית יותר זמן, וזה יוצר הסתכלות שונה. בנאדם מלב נווה שאנן בואכה התחנה המרכזית סופג את המצב הזה בצורה יותר קשה, והגישה שלו יכולה להיות אגרסיבית יותר, או דווקא חסרת אונים כי הוא כבר אדיש למצב וסקפטי לגבי שינוי".

אדים של נייס גאי דרך החלון

ואכן, לא כל התושבים מציגים גישה אנטי אלימה החותרת לפתרון ממסדי כמו זו של אליאל רבינוביץ' ולנדסמן – ההתבטאויות בקבוצת הפייסבוק נעות בין הצעות אופטימיות לשיפור הדברים לבין אמירות דוגמת "הפתרון הוא שאנחנו נעביר נרקומנים לצפון תל אביב", "יש פיל בחדר שאף אחד לא מדבר עליו – מסתננים", ואף קריאות לאלימות ממש.

"יותר ויותר אנשים מספרים לי שכששוטר עוצר אצלם עבריין – בחולון, בת ים – אומרים לבן אדם 'לך לדרום תל אביב, שם אף אחד לא יפריע לך'"

הלל קניסברג, שמייצג את הפלג הלוחמני יותר בחבורה, נוהג להתמודד עם המכורים שגודשים את הספסלים תחת ביתו באמצעות מה שהוא מכנה "פעילות שטח". לדבריו, "לאחרונה חל זינוק מטורף, יותר ויותר אנשים מספרים לי שכששוטר עוצר אצלם עבריין – בחולון, בת ים – אומרים לבן אדם 'לך לדרום תל אביב, שם אף אחד לא יפריע לך'. סמי הפיצוציות נהיים יותר ממכרים ויותר קשים. בשבועות האחרונים כמעט ולא היה שבוע שלא הייתי צריך להעיף מישהו, לבקש בעדינות שילכו ואם לא אז להשתמש בכוח הזרוע", הוא מספר. "אני ואשתי השקענו בילדה שלנו את המיץ של הדם של הנשמה שלנו, וכשאני חושב על זה שהיא מריחה את האדים של הנייס גאי דרך החלון, או שאין לה גן משחקים שהיא יכולה לשחק בו כי הנרקומנים הפקיעו אותו, אני מרגיש שההשקעה שלנו הולכת לקיבינמאט".

אולם דווקא הפגישה האחרונה מילאה את קניגסברג אופטימיות. "היתה התארגנות כזו גם לפני, אבל בעבר אנשים לא הצליחו להניח את הדעות שלהם בצד – כן בעד גירוש פליטים, לא בעד גירוש, ימנים, שמאלנים, מזרחים, אשכנזים. גם בכל פעם שרצו להכניס לכאן משהו שיש בו תרבות – בת שבע ודומיו – ראשת ועד השכונה טענה שזה פוגע בצביון כי מדובר בג'נטריפיקטורים אשכנזים, ומנעה ככל יכולתה הגעה של גופים לשכונה, שאולי לא היו מעיפים את הנרקומנים אבל היו מביאים לשינוי הגישה בשכונה. המאבק הזה יבוא לפני עניין הגזע ועניין הפליטים. אני לא יכול כל פעם לרדת עם נבוט לרחוב, בסוף גם יהרגו אותי. מה שעודד אותי הפעם זה שבגלל העליה המהירה של הקבוצה, אחד הדברים שפגשנו כשהגענו לפגישה זה שפע ניידות שפתאום עבדו בחריצות עם מנכ"ל העירייה שבא לבקר. הם עשו את זה רק כדי להראות שהם קיימים".

גם אליאל רבינוביץ' סבור שניכרים בשטח ניצנים של שינוי. "אני יודע בוודאות שזה הגיע לגורמים הבכירים ביותר, לראש סל"ע ולראש העירייה, וגם לארדן. מתחילים להרגיש שמשהו קורה, ואנחנו מבחינתנו רצים למרחקים ארוכים. בינתיים פינו את המאהל שהוקם בקריית שלום ועקרו ספסלים בנווה שאנן".

הבוקר הגישה הקבוצה מסמך דרישות לעירייה. "אחרי הנאומים התחלקנו לקבוצות – ניו מדיה ותקשורת, עבודת שטח, עבודה מול רשויות", אומר אליאל רבינוביץ'. "אנשים נרתמו והצטרפו, ובקרוב נעביר את המסקנות שלנו. העירייה יודעת לעשות כשהיא רוצה – לדוגמה התחבורה הציבורית בשבת, או דיור בר השגה בשפירא. הנושא הזה יותר חשוב מחגיגות העיר הלבנה".

View this post on Instagram

אושר תרבותי

A post shared by Help_South_TLV (@help_south_tlv) on

"הקמנו לאחרונה 'סיירת לבטחון אמיתי'", מספר לנדסמן, "חבורה שרוצה להראות נוכחות, להוכיח שהשכונה חיה גם בערב. זה הרבה מאוד דברים קטנים שעושים, ויחד יתרמו לאווירה יותר נעימה וגם יצלצלו בדרגים הגבוהים יותר".

רוני מידן, תושבת שכונת שפירא, מסכמת את המצב היטב. "צריך לעורר דיון סביב זה כדי לגרום לרשויות להבין שזה לא הולך לשום מקום ושאנשים שגרים פה רוצים רק לחיות חיים רגועים ולקחת את הילדים מהגן בלי לדאוג שיהיו בסביבה מזרקים או באנגים".

"אין שחר לטענה שהסיירים מפנים מכורים לדרום העיר"

מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "העירייה מטפלת בבעיית המכורים לסמים ודרי הרחוב כל ימות השנה ותמשיך לעשות כך בעתיד. נוכח התגברות תופעת הסמים הסינתטיים בשכונת נווה שאנן והבעיות האקוטיות שהם מייצרים, תוגברו המשאבים וישנו מהלך כולל בו שותפים: סל"ע, היחידות לטיפול בהתמכרויות ולטיפול בדרי רחוב של המנהל לשירותים חברתיים, אגפי התפעול של העירייה ומשטרת ישראל, במטרה למגר את התופעה ולהחזיר את החיים בשכונה למסלולם. בימים האחרונים מאז החל תגבור הטיפול בנושא הופנו 18 איש לגמילה, מספר יוצא דופן. במקביל פועלת העירייה מול משרדי הממשלה ודורשת פתרונות והעמקת הטיפול בנושא, הגברת המשאבים הנדרשים הן בתחום האכיפה והן בתחום הטיפולי הרווחתי.

"לא ברור לנו מקור ההקלטה המדוברת. בניגוד לנטען, אין שחר לטענה שהסיירים מפנים מכורים לשכונות דרום העיר. כל פינוי נעשה בשיתוף עם מנהל השירותים החברתיים העירוני כשהיעדים הם תמיד לרווחת המפונה- גגונים ללינה, מרכזי גמילה או בית חולים. יש לזכור כי טיפול במכורים לסמים הוא מורכב ודורש זמן ואורך רוח".

ממשטרת ישראל נמסר: "בזכות פעילות נחושה של המשטרה לביצוע אכיפה גלויה וסמויה, בפרט נגד עבירות ייצור וסחר בסמים ברחבי העיר תל אביב ובפרט בדרום העיר, מאז תחילת השנה ישנה עלייה משמעותית של כ-50% בהגשת כתבי אישום ועליה משמעותית עוד יותר במעצרים בעבירות הסמים בדרום תל אביב לעומת התקופה אשתקד".