לבוס החדש של DC יש תוכניות גדולות לעתיד. גל גדות (וכל השאר) לא חלק מהן

לא חוזרת. גל גדות. (צילום: הסרט "וונדרוומן")
לא חוזרת. גל גדות. (צילום: הסרט "וונדרוומן")

ג'יימס גאן, הבוס החדש של DC עומד בפני משימת ענק: לאגד, לאחד ולעשות סדר ביקום הקולנועי המבולגן והמבאס ברובו שנפל לידיים שלו. את הכניסה שלו לתפקיד הוא בחר לעשות כמעט כמו אילון מאסק בכניסה לטוויטר: עם קיצוצים מאסיביים

20 בדצמבר 2022

מאז שג'יימס גאן מונה לתפקיד המנכ"ל של אולפני DC, החלו מלא השערות לגבי עתיד הסרטים. בצד אחד של הזירה – המעריצים המאוכזבים שמחכים לשינוי מאז שהיקום הקולנועי של DC נוצר. בצד השני – מעריצי היקום של זאק סניידר שחושבים שמי שהרס את היקום הקולנועי הם בכלל המפיקים והיו רוצים לראות גלגול קולנועי טוב של הסניידרוורס, בו הוא מקבל את החופש היצירתי שמגיע לו. גאן נקלע למעמד שבו הוא צריך לספק את שתי האסכולות הללו – או את החזקה מביניהן. או לעצבן את שתיהן.

זה כבר שנים היקום הקולנועי של DC גוסס לעומת ה-MCU – היקום של מארוול המתחרה (מה שכמובן לא מפריע לסרטים שלהם להרוויח מאות מיליוני דולרים, אבל איכשהו אותם אנשים יוצאים מהסרטים האלו שוב ושוב מאוכזבים לגמרי). זה לא סוד שהבמאים של DC, שדווקא באו לעסק עם תוכנית פעולה כזו או אחרת, נלחמו בשיניים על הסרטים שלהם מול ההפקה – אבל לרוב זה לא עזר, וההתערבות הבוטה של האולפנים שאבה כל טיפה של נשמה מהסרטים. על חוויית הבמאי מול האולפנים אפשר ללמוד מדייוויד אייר, במאי "יחידת המתאבדים" (2016), כנראה הסרט המושמץ ביותר מהיקום הקולנועי של DC עד כה, שאמר בעבר "השקעתי את חיי ב'יחידת המתאבדים'. הכנתי משהו מדהים – הגרסה שלי היא מסע מורכב ואמוציונלי עם כמה 'אנשים רעים'… גרסת האולפן היא לא הסרט שלי והגרסה שלי היא לא גרסת במאי באורך של 10 שבועות". מעבר לעקיצות על גרסת הבמאי בת 4 השעות של סניידר ל"ליגת הצדק" שלו, ניכר שאייר מתוסכל. העריכה של הטריילר לסרט שלו (שנעשתה באמצעות חברה חיצונית) אולי הייתה מה שהדליק את המעריצים, אבל בסרט כל הנגיעות האישיות של אייר נעלמו. אייר טוען שהוא ימשיך להילחם על שחרור הגרסה שלו, אך לא נראה שקם צבא מעריצים גדול מספיק כדי לייצר את הבאזז הדרוש בשביל מאבק כזה.

למה הסיפור של אייר מעניין אותנו דווקא עכשיו? בגלל שהעידן החדש של ג'יימס גאן, שנכנס לעבוד ביקום של DC עם "יחידת המתאבדים" בשנת 2021, שפחות או יותר התעלם בחינניות מ"יחידת המתאבדים" הכושל (באשמת מי זו כבר שאלה נפרדת) מ-2016. עם כניסתו של גאן לתפקיד מנכ"ל-שותף של חטיבת הקולנוע של DC, החל סבב עריפת ראשים: קודם כל בוטל "וונדרוומן 3" בכיכובה של גל גדות, מה שמיד העלה אצל המעריצים את השאלה: מי הבא בתור? (התשובה, אגב, הייתה הנרי קאוויל). ביום חמישי האחרון (15 בדצמבר) ג'יימס גאן שיתף בחשבון הטוויטר שלו את הציוץ הבא: "לפיטר (זפרן, השותף של גאן לניהול מהצד העסקי – ל.ר) ולי יש כבר משבצת DC מוכנה ואנחנו לא יכולים להיות יותר נרגשים לגביה. אנחנו נוכל לשתף אתכם במידע מרגש על הפרויקטים הראשונים שלנו עם תחילת השנה החדשה".

לא ברור אם גרסת הבמאי שאייר כל כך מייחל לקבל הייתה מצילה את "יחידת המתאבדים". גם בקיזוז מה שאנחנו משערים שהיה התערבות ההפקה, עדיין נראה שבחירות מסוימות (כמו לדוגמה העיצוב הנוראי של הג'וקר) היו מצליחות לפגוע בתוצר הסופי. אבל כך או כך, אייר נשאר מאחור וגאן נכנס לעניינים. למרות שהסרט שלו שוחרר בשנת קורונה (2021) הוא הצליח להיות רווחי, ומבחינה ביקורתית הסרט גרף שבחים על ההומור, קאסט הנבלים הרחב, על הפסקול והכי חשוב, עבור גאן – על הבימוי, שהצדיק את היד החופשית ש-WB נתנו לו (להבדיל מקודמיו). בכלל, מאז "יחידת המתאבדים" של גאן, נדמה שאולפני WB ו-DC עושים ניסוי וטעייה ואפשר לראות את זה דרך האיכות המשתנה מאוד של החומרים שהגיעו לאחריו. למרות שהמשיכו לצאת סדרות טראש ברשת The CW, יצאו גם השנה שני פרויקטים שהצליחו מעבר למצופה: הסדרה "פיסמייקר" בכיכובו של ג'ון סינה (ספינאוף ל"יחידת המתאבדים" של 2021) שגרפה שבחים מהמבקרים ומהמעריצים, ו"הבאטמן" של מאט ריבס, שפתח רצף נוסף ביקום הקולנועי של DC. ההצלחה שלו לא עזרה בכלל לסרט שהגיע אחריו, "בלאק אדם", שמתרחש בתוך הסניידרוורס וכולל אפילו את הופעתו האחרונה של הנרי קאביל בתור סופרמן. הסרט נכשל באופן קשה הן מבחינה קופתית והן מבחינה ביקורתית למרות שהוא ניסה מאד להיות כל מה שהמעריצים רצו.

בגדול, נדמה שהיקום שסניידר בנה מת, אבל עדיין יש לו כיוונים מסוימים בהם הוא יכול להתפתח. גל גדות היא כבר לא וונדרוומן, ג'ייסון מומואה יסיים את תפקידו כאקוומן אחרי הסרט הבא, ועכשיו גם הוכרז באופן סופי שהנרי קאביל לא יחזור לתפקיד סופרמן (עבור המעריצים של סניידר זוהי המכה הקשה ביותר). "בשלבים המוקדמים, הסיפור שלנו יתמקד בחלק מוקדם יותר בחייו של סופרמן, לכן הדמות לא תגולם על ידי הנרי קאביל", כתב גאן בטוויטר (בכלל, נראה שהוא מנהל לא מעט מיחסי הציבור שלו שם) "אבל הייתה לנו פגישה נהדרת עם הנרי, אנחנו מעריצים גדולים שלו ודיברנו על מספר אפשרויות מרגשות לעבוד יחד בעתיד". לציוץ הזה יש כמה משמעויות סותרות. מצד אחד, ברור שהבא שילבש את החליפה הכחולה-אדומה יהיה שחקן חדש לגמרי. כשגאן נשאל האם הסרט יהיה סיפור מקור, הוא ענה בקצרה: "אין מצב". זאת אומרת שנקבל סרט סטייל "הבאטמן", על שנותיו הראשונות של סופרמן כסופרמן, מה שמרגיש מעין הפקת לקחים והתאמה לחומרים הקיימים שהוכח שעובדים טוב. מצד שני, זה לא לגמרי פוסל את האפשרות של הופעה עתידית של קאביל כסופרמן. כרגע הסבירות הגבוהה ביותר היא שהם יופיעו במין אירוע מולטיוורס להופעת אורח – אם כי בינתיים, רק השבוע דווח שגל גדות והנרי קאביל נחתכו מהסרט "הפלאש", שם אנחנו עומדים לראות שוב את מייקל קיטון בתפקיד איש העטלף לצד עזרא מילר בתפקיד הפלאש (בפעם האחרונה, וטוב שכך). בנוסף גאן נשאל גם אם הוא כותב או מביים את הפרויקטים הבאים של DC. גאן ענה שהוא כותב ושנכון לעכשיו לא ידוע מי יביים. גאן לא ציין מה בדיוק הוא כותב – יכול להיות שמדובר בסרט על סופרמן, אבל כידוע הוא גם מחזיק במושכות של "יחידת המתאבדים" שאולי יקבל סרט המשך – ויהיה כל מה שיישאר מהסניידרוורס.

אז מה צפוי לנו בשנים הקרובות של DC? לנו סרט נוסף לבאטמן של ריבס יחד עם שתי סדרות באותו יקום, פרויקט אפשרי בבימויו של בן אפלק (שתכנן לביים את "הבאטמן", אבל זה לא יצא לפועל), סרט על סופרמן הצעיר, ככל הנראה סרט נוסף של "יחידת המתאבדים" ועונה נוספת ל"פיסמייקר", מה שאומר שרק הפרנצ'ייזים מבית באטמן וסופרמן ימשיכו להתקיים ביקום הקולנועי של DC, לפחות לבינתיים. זאת יריית פתיחה לא רעה עבור גאן, שמדגיש וחוזר שכל מה שהוא עושה זה רק מה שנכון עבור הסיפור של DC ומה שנכון לדמויות. בקיצור, יש סיבה שגנבו את גאן מה-MCU למתחרים: המהלך הראשון שלו הוא לבנות את היקום מהיסוד, והיסוד של DC הוא ללא ספק סופרמן. התהליך המזורז שסניידר ניסה לעשות לא עבד וגאן למד מזה את הלקח, ולכן הוא בונה את היקום הקולנועי לאט וגם נזהר מאוד בדבריו. בקיצור, לאחר שהיקום של DC התפצל לכל כך הרבה יקומים, סוף סוף מישהו הולך לעשות קצת סדר. חדשות טובות כמעט לכולם – חוץ מהנרי קאוויל. אה, וגל גדות.