מציאות עולה על כל דמיון: סדרות וסרטי הדוקו הכי טובים בדיסני+

עד הקצה. מתוך "סולו חופשי", דיסני+
עד הקצה. מתוך "סולו חופשי", דיסני+

דוקומנטרי טוב יודע לשגר אותך לעולם אחר, מציאותי אך חריג. פיסות קטנות ומיוחדות של החיים, מוגשים דרך מצלמה סקרנית והמון אהבה לסיפורים. אספנו את סדרות וסרטי הדוקו הטובים ביותר בדיסני+, כדי שתוכלו לטייל לכם בתוך מציאות קצת שונה

2 בנובמבר 2023

אור & קסם (2022)

הזדמנות לצלול אל הקסם של אולפני Lucasfilm, שהביאו לעולם את "מלחמת הכוכבים", "אינדיאנה ג'ונס" ו"גרפיטי אמריקאי". סדרת הדוקו עוקבת אחרי המחלוקות שהפכו את הדמיון הפרוע של ג'ורג' לוקאס למציאות, ואחרי הדרך שבה יצרו את האפקטים ששינו את תעשיית הקולנוע. אם אתם אוהבים את סרטי "מלחמת הכוכבים", זוהי מתקפת נוסטלגיה מובטחת, שלוקחת את הצופים לתקופה שבה לא היה CGI, ומכניסה אותם למוחות של האנשים היצירתיים ביותר בהוליווד. 

כשהמדינה הורגת (2022)

תכניות דוקומנטריות נפתחות לא פעם במקרה קטן שהולך וגודל לממדים עצומים. כך גם במיני-סדרת הדוקו (3 פרקים) של קולין קאפרניק, אקטיביסט חברתי שכרע ברך בזמן ההמנון ואיבד את קריירת הפוטבול שלו. "כשהמדינה הורגת" מתחילה מרצח בעיירה בייקרספילד בשיקגו. הסדרה עוקבת אחר משפחת רמירז, שבעקבות הירי מגלה את השחיתות בעיר שבה הם גרים ובמערכת אכיפת החוק של ארה"ב, וחושפת איך אותן מערכות שאמורות להגן על האזרח פועלות למעשה לרעתו, מאחר והן בנויות על תשתיות של גזענות ואפליה. זוהי לא סדרה מושלמת, אבל אפשר ללמוד ממנה המון. 

החיה המסוכנת מכולן (2020)

כולם אוהבים את רוצח הזודיאק. מכל הרוצחים הסדרתיים שחובבי הדוקו-פשע מהללים, אין ספק שרוצח הזודיאק הוא הבולט מכולם. מדובר באדם שזהותו לא נחשפה עד היום, וחלק מכתבי הצופן שהשאיר אחריו עדיין לא נפתרו. גם כשהיה חשוד מרכזי, הוא מת לפני שהספיק לעמוד מול חבר המושבעים. בשנת 2020 FX שבבעלות דיסני השיקה סדרה שעוקבת אחר אדם שחושד שאביו שנטש אותו – הוא רוצח הזודיאק. היוצרים קיף דייווידסון ורוס מ. דינרשטיין נשארים נאמנים לאמת לאורך כל הסרט ובודקים את כל העובדות, מה שמייצר חוויה מותחת ומרתקת מלאה בטוויסטים ותגליות חדשות. 

האפיפיור: תשובות (2023)

עשרה צעירים יושבים לשוחח עם האפיפיור פרנציסקוס בכדי להביע בפניו את דאגות הדור. השיחות מרתקות, הצעירים מעלים בעיות אמיתיות ולא מפחדים לגעת בנושאים רגישים – וגם להתמודד עם התשובות. אורך הסרט הוא פחות משעה וחצי, אבל הוא מציג מפגש נדיר בין דור חדש שמחפש דרכים להתבטא לבין הדור הישן והשמרן. זוהי הזדמנות לחוות הידברות אמיתית וניסיון להבין אחד את השני, בניגוד למה שהולך אצלנו בארץ.

הסיפור של אלוהים עם מורגן פרימן (2019)

בסדרת הדוקו הזאת מורגן פרימן חוקר את המשמעויות של החיים, של אלוהים ושאלות גדולות נוספות שחוקרות את האופן שבו הדת התפתחה ועיצבה את חיי האדם המודרני. כל פרק בסדרה מתמקד בנושא אחר כמו "מיהו אלוהים?", "בריאה" או "החיים שלאחר המוות" דרך מקומות שונים בעולם כמו הפירמידות במצרים, המקדשים המאיינים בגואטמלה ואפילו ירושלים מככבת שם. בדיוק כמו מורגן, ייתכן שתמצאו תשובות לחלק מהשאלות שלכם על דת ואמונה, אך יכול להיות שתצאו עם יותר שאלות מאשר בתחילת הסדרה, לאחר שקולו המרגיע של פרימן ליווה אתכם בטיול מסביב לעולם. 

קיץ של נשמה (2021)

סרטו זוכה האוסקר של קווסטלאב (מה, לא זוכרים? אולי כי הזכיה הוכרזה על ידי כריס רוק בעודו מתאושש מסטירה) מספר על פסטיבל מוזיקה שהתרחש בשנת 1969 בהארלם שחגג מוזיקה ותרבות אפריקאית ואיך הפסטיבל קידם גאווה שחורה ואחדות. הסרט של המוזיקאי המצליח נותן הצצה לקדרה הגועשת שהארלם הייתה בשלהי שנות השישים עם ביצועים מוזיקליים מדהימים ואפילו תיעוד מרהיב של סטיבי וונדר. אבל הסרט לא רק עוסק במוזיקה, אלא גם בפוליטיקה, היסטוריה ותרבות ומסביר למה הפסטיבל הזה היה כל כך חשוב ולמה הוא כל כך חשוב עכשיו.

סולו חופשי (2018)

אלכס הונולד, מטפס סולו חופשי, מגשים חלום לטפס ללא חבל על המונולית "אל קפיטן" ביוסימיטי פארק, וכמובן שנשיונל ג'אוגרפיק דאגו לצוות צילום שיצלם את החוויה. התוצאה היא סרט דוקו זוכה אוסקר שמצליח להיות מותח גם מבלי לדבר על רוצחים סדרתיים. כל צעד במסע של אלכס הוא עניין של חיים ומוות, דבקות במטרה, נחישות ומאבקים פנימיים. אין הרבה סרטי דוקו-ספורט שמצליחים לעצור לצופה את הנשימה, אבל "סולו חופשי" מציע חוויה מותחת וחשובה שמדגימה את המשמעות האמיתית של לא לוותר.

הביטלס: Get Backי(2021)

סדרת הדוקו של פיטר ג'קסון מציגה תיעוד נדיר של חברי הלהקה עובדים ביחד ומפרקת את התהליך היצירתי של הקבוצה. תיעוד כזה באיכות כזאת הוא לא מובן מאליו, ולמרות שאין אקשן מטורף – מרתק לראות את התקשורת בין האנשים ששינו את פני המוזיקה. את הפירוק ואת רגעי המשבר האמיתיים של הלהקה לא זוכים לראות כאן, אבל כן אפשר להרגיש איך כל אחד בלהקה מנסה למשוך קצת לכיוון שלו, ולרגעים אף לחתוך את המתח בסכין. אבל בסופו של דבר, אלה הם ארבעה חברים שמנסים ליצור מוזיקה ביחד. ויש משהו מיוחד בלראות את זה.

ברוכים הבאים לרקסהאם (2022) 

מכירים את זה שאתם יושבים עם חברים ועולה ההצעה לפתוח בר ביחד? אז זו הגרסה המולטי-מיליונרית של זה. רוב מקלהני וריאן ריינולדס מחליטים לרכוש ביחד את קבוצת הכדורגל הכושלת של רקסהאם, קבוצה וולשית קטנה שמחזיקה באצטדיון הפעיל הוותיק ביותר במדינה. הדבר המדהים הוא שגם אנשים שכדורגל מעניין להם את התחת יוכלו להנות מהסדרה הזאת, כי היא לא רק על כדורגל. היא עוסקת בתחושת המשפחתיות, ברצון לנצח, ברעב להצלחה ובהשלמה. הסיפור הוא לפעמים קורע מצחוק (טוב מה אפשר לצפות מריאן ריינולדס) ולפעמים פשוט מרגש לראות אנשים פשוטים נהנים ממשחק. 

אש האהבה

סרט סוחף, מסעיר ומרהיב עין עד מאוד על זוגיות חד פעמית ועל תופעת טבע שאין שני לה: קטיה ומוריס קראפט נועדו זה לזו. אהבתם להרי געש חיברה ביניהם ובמשך 25 שנים צמד הוולקנולוגים התרוצצו בכל היבשות, חקרו התפרצויות, צילמו סרטים וכתבו ספרים. במהלך השנים הם איבדו עמיתים שנספו בהתפרצויות הרים שונים, ולכן ידעו איך להיזהר. ההרים האפורים מסוכנים יותר מהאדומים, מסביר מוריס, שהשתוקק לצלם את עצמו גולש על לבה אדומה. סרטה של שרה דוסה, המלווה בקריינות של מירנדה ג'וליי, משחזר את סיפורם באמצעות הסרטים שומטי הלסתות שצילמו הכי מקרוב שאפשר, ושלל ראיונות שנתנו לטלוויזיה הצרפתית.