מיהו מסטול: מה יש לפייסבוק נגד שיר המחאה החדש של WC?

"היינו מסטולים", סינגל המחאה החדש של אריה ואבשלום הספרי נגד שלטון הימין הקיצוני, שוגר לרשתות החברתיות עם וידאו קליפ שהצליח לעצבן מישהו או משהו בפייסבוק. יצאנו לברר מדוע ולמה

שיר השנה. מתוך הקליפ "היינו מסטולים" של WC (צילום ובימוי: אסף שפיר)
שיר השנה. מתוך הקליפ "היינו מסטולים" של WC (צילום ובימוי: אסף שפיר)
19 באפריל 2021

דבר מוזר קרה לקליפ של שיר המחאה "היינו מסטולים", הסינגל החדש של WC, הלוא הם האחים אבשלום ואריה הספרי. לקראת סוף השבוע שעבר שוגר הקליפ אל הרשתות החברתיות, וזמן קצר לאחר שהעלה אותו לפייסבוק במאי הקליפ וצלם המחאה אסף שפיר – נחסם חשבונו ונמחק הפוסט. למרות שיתופים רבים מחשבונות אחרים נותרה החשיפה של הוידאו נמוכה להדהים. האם מישהו בפייסבוק החליט להשתיק את המחאה? יצאנו לבדוק.

הקליפ, בהשתתפותן של כמה פעילות מחאה בולטות מתנועות המחאה הוורודות והצעירות, עוקב בתחילתו אחר מה שנראה כמו הכנה מתודלקת בשאכטות ודרינקים למסיבה פרועה, אך בהמשכו מתברר שהבלייניות הפרועות בכלל בדרכן להפגנה השבועית בבלפור, ובסיומו מתלקחת אלימות משטרתית קשה, כולה פרי תיעוד אותנטי של אסף שפיר במהלך חודשי המחאה.

סולן ההרכב, אריה הספרי, כתב בשרשור טוויטר ש"כשניסינו לקדם את הסרטון בכסף סורבנו על ידי פייסבוק בטענה שהמודעה נוגדת את מדיניות החברה. כשעירערנו הוא אושר לכמה שעות אבל אז שוב הורד בטענה שהוא מקדמת עישון טבק ומציג אלימות". עוד סיפר הספרי כי גם ניסיונות לקדם באינסטגרם בתשלום מקטעי וידאו נטולי טבק ואלימות – נתקלו בחסימה.

פייסבוק לא אוהב טבק. מתוך הקליפ של "היינו מסטולים" (צילום: אסף שפיר)
פייסבוק לא אוהב טבק. מתוך הקליפ של "היינו מסטולים" (צילום: אסף שפיר)

ההערכה היא כי הסרטון המלהיט שמלווה את מילותיו החריפות של השיר, עשוי היה ללחוץ גם על יבלות כואבות בקרב תומכי ראש הממשלה והימין המשיחי, ויתכן שהתנהל נגדו קמפיין חשאי של תלונות משתמשים שהוביל לחסימת המפיץ הראשי (שפיר) ולהורדת החשיפה של הסרטון.

ד', מומחה מדיה חברתית שהעדיף להישאר עלום שם, הסביר ש"מבטיחים לנו כל הזמן שאנשים בפייסבוק ישראל לא יכולים לקבוע שום דבר ושההחלטות על חסימת חשבונות וצנזור פוסטים מתקבלות בחו"ל, אבל עדויות אנקדוטליות רבות לא תומכות בזה. העובדה היא שרק תכנים מסוג מאוד מסוים מקבלים טיפול כזה, בדרך כלל תכני מחאה או תכנים אנטי-ממסדיים. פייסבוק תמיד תתיישר לצד של הכוח והכסף, מי שחושב שזו מדיה דמוקרטית חי בסרט פנטזיה".

לוחמה דיגיטלית של הממסד נגד תכני מחאה ברשתות? מתוך הקליפ של "היינו מסטולים" (צילום: אסף שפיר)
לוחמה דיגיטלית של הממסד נגד תכני מחאה ברשתות? מתוך הקליפ של "היינו מסטולים" (צילום: אסף שפיר)

החסימה והורדת החשיפה על רקע תיעוד של אלימות משטרתית היא עניין בעייתי לא פחות. המשטרה יכולה לנצל את כללי הפיד כדי להסיר ממנו תיעוד שמזיק לשוטריה. האלגוריתם בשירות מפירי החוק. בארה"ב כבר התחילו שוטרים אלימים להסתובב כשהם משמיעים מוזיקה מוגנת בזכויות יוצרים, כך שהעלאת וידיאו שלהם לרשתות החברתיות תיחסם, ובישראל תובעים שוטרים אזרחים שכותבים נגדם ברשתות החברתיות ואולי גם מנהלים סוג של לוחמה דיגיטלית בתכני מחאה. ארגוני זכוית אזרח ברחבי העולם כבר התריעו נגד האופן שבו מאפשרות הרשתות החברתיות משטור-יתר אנטי דמוקרטי, כך שאנחנו אפילו לא מיוחדים.

ואולי פחות חשובה הסיבה הספציפית שבגללה נחסם שיר מחאה בפייסבוק ויותר חשובות המילים שלו: "היינו מסטולים\ כשהקימו את גוש אמונים\ היינו מסטולים כשגופשטיין אסף בריונים\ היינו מסטולים, בבית, כשסגרו את נתב"ג\ ועוד מעט זה שים כיפה או תקפוץ מהגג\ היינו מפורקים כשהדי-9 חנה בשערי משפט\ ועכשיו (מה עכשיו?)\ שקיעה בשחור וורוד (מה איתנו?)\ עכשיו לקום ולצעוד (מה עכשיו?)\ רק לקום ולצעוד". יש מספיק אנשים שישמחו לצנזר את כל זה.