העונה השלישית היא ההזדמנות של "המנדלוריאן" למצוא טריקים חדשים

סדרה בכיכובו של פדרו פסקל בה הוא מגלם שכיר חרב קשוח שצריך להוביל ילד חסר ישע למקום מבטחים ועל הדרך מגלה מחדש את הרגשות שלו? "המנדלוריאן" עשתה את זה עוד לפני "האחרונים מבינינו", אבל בפתח העונה השלישית כדאי שהיא תמצא גם כיוונים נוספים
נניח ואתם עובדים בדיסני. כבר עשיתם כסף. אבל איך תעשו עוד כסף? תמכרו מלא, אבל מלא מרצ'נדייז. זה לא משנה אם מדובר בבובות של קפטן אמריקה, בובות פרוותיות של סטיץ', בובות פופ של גרוט או אוזניים של מיקי מאוס – דיסני אוהבת מרצ'נדייז, אז אם יש דמות שטובה למרצ'נדייז, הם יסחטו אותה עד תום. בשנת 2021 דיסני הייתה המובילה במכירות מרצ'נדייז בעולם עם סכום של כ-56 מליארד דולר בשנה. אז אפשר להבין שדיסני לא ימהרו לוותר על דמויות אטרקטיביות. בעיקר לא אם הן קטנות, חמודות ופרוותיות. נניח, "בייבי יודה" – גרוגו, בשבילכם.
לאחר שבסיום העונה השנייה של "מנדלוריאן" מנדו (פדרו פסקל הנהדר, שמופיע כרגע בתפקיד הראשי גם ב"האחרונים מבינינו") משלים את המסע שלו ומשאיר את גרוגו עם לוק סקייווקר, השניים מתאחדים שוב כדי להמשיך את המסעות שלהם ברחבי הגלקסיה. הפרק הראשון של העונה השלישית נפתח עם פלאשבק לעבר הרחוק, שם אנחנו רואים את מנדו הילד מקבל את הקסדה שלו – אלא שבזמן האירוע תוקפת אותם מפלצת ימית שמזכירה תנין ענק וכל הלוחמים המנדלוריאנים מתאחדים כדי לתקוף את המפלצת עד שמנדו הורג אותה. אתם יודעים, שיהיה קצת אקשן. אלא שתוך כדי צפייה בסצינת הפתיחה אי אפשר שלא לתהות: האם זה באמת נחוץ? למה הקרב הזה בעצם תרם? האם לא היה ראוי יותר, מבחינה דרמטית, לסיים בחלק שבו מנדו נשבע לא להוריד את הקסדה? התשובה היא כמובן שסצינת הקרב הזאת לא תרמה לנו עלילתית, אבל היי – היא תרמה לנו סצינת קרב. בגלל ש"המנדלוריאן" בנויה כמו משחק מחשב לא פחות משהיא בנויה כמו סדרת טלוויזיה.
https://www.youtube.com/watch?v=pwlXZ5xk_RE
במשחקי מחשב יש קווסטים: משימות בהן השחקן צריך לעשות בשביל דמות במשחק כדי להשיג ממנה משהו, ומשם לעבור למשימה הבאה. בגלל שמשחקים חייבים לכלול קטעים משחקיים ולא רק לקדם את העלילה, זה מאוד נפוץ לפגוש דמות שאמורה בדיוק לספר לך משהו חדש ומעניין – אבל לא, לפני שהיא תעשה זאת, היא בדיוק צריכה לשלוח את השחקן לעוד משימת צד. ככה היו בנויות גם שתי העונות הראשונות של "המנדלוריאן": מנדו היה צריך להגן על גרוגו ולהחזיר אותו אל בני עמו, והרבה ממה שקרה בדרך היו עיכובים מסוגים שונים. בעונה השנייה המשימה לכאורה הושלמה, אז מה עושים? מחזירים את הדבר הכי פופולרי, כמובן: עוד בייבי יודה.
ואיך עושים את זה? עכשיו כשאין מטרה שנוגעת ישירות לגרוגו, צריך למצוא למנדו מטרה אחרת – להיגאל מחטאיו לאחר שראינו אותו מוריד את הקסדה שלו מול אנשים (וחושף את עובדת היותו פדרו פסקל) הוא חוזר למנהיגה שלו, ארמורר ומבקש להיחשב שוב כמנדלוריאני. היא טוענת שמאז הטיהור שהשמיד את כוכב הבית שלהם, מנדלור, אין יותר גאולה ולכן לא ניתן לגאול אותו, אך הוא טוען לאור הגילויים שלו מהרפתקאות קודמות שמכרות הבסקאר של מנדלור עדיין קיימים. היא כמובן שולחת אותו להוכיח את זה, הוא עובר לנאבארו, שם הוא מקבל עוד קווסט – לתקן את הרובוט שהוא חברו הטוב. אתם מבינים לאן זה הולך מכאן, נכון?
https://www.youtube.com/watch?v=EuH29DebEcA
את פדרו פסקל תמיד כיף לראות על המסך – גם אם לא רואים את הפנים שלו – וזה לא שהאקשן לא טוב או מעניין. אני רק אנושי וגם אני נהנה לצפות באנשים נלחמים במפלצת ענקית או בקרבות חלל. אבל זה היה יכול להיות יותר טוב ומספק אם דברים היו קורים מסיבה מסוימת ולא סתם כדי למלא את הפרק וזה קורה לא מעט. גם הנוכחות של גרוגו לא מקדמת את העלילה אלא בעיקר את הפרנצ'ייז, והוא הפך להיות אתנחתא קומית יותר מאשר דמות: בפרק הראשון של העונה השלישית הוא גונב סוכריות באמצעות הכוח, מחבק יצורים קטנים וחמודים כי הוא חושב שהם חיות מחמד ומתחבק עם מנדו כשהוא מפחד מלוויתני חלל. כל הרגעים האלה משעשעים כשלעצמם, אבל כאשר הם דחוסים לפרק אחד שבו יש לגרוגו אפס השפעה על העלילה הוא הופך לכלב ולא לדמות עצמאית.
ובכל זאת, גם אם הסדרה הייתה צריכה להיגמר בעונה השנייה – יוצרי הסדרה מצליחים למצוא הצדקה טובה להמשך. אני רוצה לראות את מסע הגאולה של המנדלוריאני, אני רוצה לראות את גרוגו מתפתח כדמות, אבל זה לא יכול לקרות אם הסדרה כל הזמן תמשיך לברוח לקישוטים עלילתיים. אין צורך להאריך את המסע של מנדו בכוונה – שתי העונות הראשונות היו מוצלחות מאוד, ראינו אותן ונהנינו מהן. הסדרה רק תרוויח אם תמצא לעצמה קול חדש.
"המנדלוריאן", עכשיו בדיסני+