"המתחזים" היא מפלצת שיימינג במסווה של תכנית תחקירים

נוכלים צריכים לבוא על עונשם, אבל המופע של חיים אתגר אמש היה מפגן מדאיג של הידרדרות מוסרית. אז איך זה שהוא לא זעזע אף אחד?

"המתחזים". בתמונה: שני שקרים
"המתחזים". בתמונה: שני שקרים
19 ביוני 2018

"המתחזים", תכנית תחקירים שמטרתה היא לחשוף, ובכן, מתחזים, שיחקה מראש על הגבול הדקיק של הלגיטימיות. בעוד העובדות שהיא אוספת הן רבות ומוצקות, השימוש בהן הוא צהוב ובוסרי. במרכז הפרק ששודר אמש (שני) עמדה שיפרי שפירא, נוכלת סדרתית שניצלה רבים, בהם אנשים חלשים וקשי יום. העדויות הרבות והמוצקות נגדה לא משאירות מקום לאמפתיה, אך ספק אם היא הרוויחה ביושר את הטיפול האגרסיבי שהעניק לה חיים אתגר, שהוביל מפגן מזעזע של הידרדרות מוסרית.

שפירא, מתחזה סדרתית שאוחזת בארסנל רחב של זהויות, עקצה על פי עדויות אנשים רבים שנקלעו למסע השקרים המתמשך שלה. הזהות המרכזית שאותה היא מציגה היא של אשה שהתעוורה בפיגוע טרור – היא חובשת משקפיים כהים, אוחזת במקל נחייה ונתמכת בכלב נחייה. התחקיר המוצק מגובה בהצהרות מגורמים רשמיים ששמטו את הקרקע מתחת לזהות השקרית שלה, ובמצלמה הנסתרת מתועדת שפירא כשהיא שולפת משקפי ראייה, מרימה גרגר לכלוך מהמפה וגם מזהה בכישרון שטר של 200 שקל שהושתל שם על ידי ההפקה. אגב, אתם אולי מזהים אותה כמתמודדת העיוורת והמרגשת מ"מאסטר שף" – שם קטעו את השתתפותה אחרי שנחשפה התרמית (השיעור שמסתתר במקרה הזה הוא דיון מעניין בפני עצמו, כמה חבל שאתגר לא טרח להתעכב עליו).

מתוך "המתחזים"
מתוך "המתחזים"

עוד כתבות מעניינות:
האיחוד המסתמן בין רשת לעשר אמור להדאיג את הצופים
שנה לכאן 11: מה קרה להבטחה ואיפה הערוץ עוקף את המתחרות?
הסוד של "משחקי השף" מסתתר מאחורי התפאורה הגברית

המסע הזה נמשך שנים, והודות לקורות חייה ה"מפוארים" שפירא אף הצליחה להתמנות למנכ"לית להקת בת דור. "היא נחשבת, היא מקושרת", הסביר אלון אבידן, כוריאוגרף ומורה למחול, את הרושם שהותירה שפירא בשעתו. היא הציגה את עצמה אז כשושנה חן, תת-אלוף במילואים, חברת מרכז ליכוד, נכדה של מנחם סבידור ואלמנתו של טייס חיל האוויר. הייחוס, כך נראה, מעוור אותנו –עוד נקודה מעניינת שלא זכתה לטיפול בתכנית.

המתחזה שיפרי שפירא ב"מאסטר שף"
המתחזה שיפרי שפירא ב"מאסטר שף"

במקום לנצל את ההזדמנות לדיון מורכב, בחר אתגר במסלול הצהוב: הוא הציע לה להשתתף בתכנית פיקטיבית בשם "אני אתגבר", המארחת כביכול דמויות מעוררות השראה. ואז זה קורה: לוגו התכנית מתחלף במפתיע לזה של "המתחזים", וגם השקר של אתגר נחשף.

"האמת היא שיש לך סוד אחר לגמרי. סוד מדהים ובל ייאמן. אחרי שנים רבות וקורבנות רבים הגיע הזמן לחשוף את הסוד הזה", הוא מפתיע אותה בשידור חי. הוא מגולל בפניה את כל מעלליה ושקריה הרבים ומפציר בה: "אפשר להוריד את המסכה? אנחנו יודעים את האמת". שפירא כמובן מתגוננת, מכחישה, מודה שלא הייתה בפיגוע אך מתעקשת שהיא עיוורת ויוצאת מהאולפן. בצאתה היא מתנצלת ומסננת, "המון שטויות עשיתי… אני לא מתחזה. אוהו… מזמן כבר".

שיפרי שפירא ב"המתחזים"
שיפרי שפירא ב"המתחזים"

הסצנה ההזויה הזאת נמשכה כמעט 15 דקות, במהלכן אתגר עימת את שפירא עם כל פרט בקורות חייה השקריים ועם התיעודים מהמצלמה הנסתרת. ואנחנו רוצים לשאול: האם העובדה שהיא נענתה להזמנה, למרות שהשקרים שלה כבר נחשפו בעבר, לא הדליקה אצל אף אחד בהפקה נורה אדומה? בהנחה והיא אינה בריאה בנפשה, האם לא ראוי היה לנהוג בה ביתר זהירות – ולהשאיר את אכיפת החוק לאנשי מקצוע? האם אנחנו אמורים להאמין שמאחורי התחקיר הזה עומדת דאגה לקורבנות עתידיים?

נוכלים צריכים לבוא על עונשם, ולא משנה אילו נסיבות חיים הובילו אותם לחיי עבריינות. אך המופע הגרוטסקי אמש היה לא יותר מטשטוש נוסף של הגבולות המוסריים בחסות הרייטינג, שיימינג אלים ומסוכן שמוביל אותנו אל עבר תהומות חשוכים. בהפקת "המתחזים" דאגו לטשטש את האמת הפשוטה הזאת, אבל אפשר לקוות שהצופים שלהם יותר חכמים מזה.

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד