סדרת השנה? "הסודות של איסטאון" גדולה יותר מתעלומת הרצח שלה

הרגע שבאמת מביא את הסדרה לסיום הגדול שלה. "הסודות של איסטאון" (צילום: HBO)
הרגע שבאמת מביא את הסדרה לסיום הגדול שלה. "הסודות של איסטאון" (צילום: HBO)

זהירות, ספוילרים: הסוף של "הסודות של איסטאון" אולי לא מספק אם חיפשתם פתרון למסתורין, אבל כן מספק אנושיות שכמותה פוגשים מעט מאוד בטלוויזיה (שלא לדבר על תצוגת המשחק של קייט ווינסלט. אבל כן נדבר עליה)

6 ביוני 2021

אחרי שבעה פרקים, יש לנו רוצח! אוקיי, זה הזמן להזהיר שאנחנו הולכים לדבר ביחד על הפרק האחרון של "הסודות של איסטאון". אם טרם ראיתם ואתם נמנעים מספויילרים, שימו לב שמפה יהיו הרבה מאוד ספויילרים. רק מה, אם תשאלו אותי, ספויילרים עושים לסדרה הזאת רק טוב. באמת, אם תדעו מראש מי הרוצח, העול הזה יירד מעליכם ותוכלו לגלות את הדברים הטובים והמיוחדים בסדרה הזאת, כי השאלה הגדולה שמרחפת מעליה לא שווה מספיק את הפתרון. עדיף לגלות ולסיים עם השיט הזה, כי זה אולי החלק הכי פחות מוצלח בכל הסדרה, ויש דברים שאפשר להעמק בהם הרבה יותר ולקבל כל כך הרבה יותר.

קל לצפות בפרקים הראשונים שלה ולהיות סרקסטי. "הסודות של איסטאון" (צילום: HBO)
קל לצפות בפרקים הראשונים שלה ולהיות סרקסטי. "הסודות של איסטאון" (צילום: HBO)

כש"הסודות של איסטאון" התחילה, הייתה בדיחה קבועה בין כל מי שהציץ על הסדרה שהיא נראית מאוד, אבל מאוד דומה להרבה מאוד סדרות שראינו בשנים האחרונות. יש עיירת פועלים שהאנשים בה קשי יום, וחיים במציאות אפורה ומחניקה? יש. דמות ראשית של שוטרת קשוחה שנקראת לפענח רצח? יש. בסוף מסתבר שלכולם, אבל לכולם יש סודות? ברור שיש. קל להסתכל על "הסודות של איסטאון" ולהיות סרקסטי. למה לכולם יש סודות? למה שלא יהיה מישהו, סתם איזה מישהו אחד בלי סודות? כמה סודות יש בעיירה אחת?

ועדיין, גם אני נשאבתי לעלילת המסתורין של "הסודות של איסטאון". כמה תפניות עשויות היטב, כל הכלים הונחו לפרקים חמש ושש שכן הרגישו שהם מספקים את הסחורה, עם קליף-האנגרים טובים והרגשה שאנחנו כן בידיים בוטחות הפעם ושיש פה מישהו שיידע לסגור את כל הקצוות בצורה מספקת.

יותר משחק ממה שתקבלו בכל שאר הטלוויזיה השנה. קייט ווינסלט ב"הסודות של איסטאון" (צילום: HBO)
יותר משחק ממה שתקבלו בכל שאר הטלוויזיה השנה. קייט ווינסלט ב"הסודות של איסטאון" (צילום: HBO)

אז עכשיו כשאנחנו יודעים שראיין רוס בן ה-13, הוא הוא הרוצח, והוריו בסך הכל ניסו להגן עליו, אתם מרגישים מרוצים? ברור שלא. זה גם טוויסט אחד יותר מדי בפרק שכבר הרגיש שהוא סגור מספיק, וגם הדרך שבה מייר מוצאת את ראיין היתה כל כך רנדומלית וכל כך לא הגיונית. איך האקדח חזר כל כך מהר למחסן? איך פטריק הזקן החביב הספיק גם לראות שהאקדח שם, גם לראות שהוא נעלם וגם לראות שהוא חוזר אליו והכל בהפרש של יממה? כתעלומת רצח, "איסטאון" נתנה סיבוב אחד אחרון והחליקה ממש בשנייה האחרונה. ולרגע זה הרגיש כאילו כל הסדרה מתפרקת לנו מול העיניים.

הפתרון של הסדרה, שראיין רוס הוא הרוצח, הוא פתרון מעפן מבחינת תעלומת רצח, אבל הוא כן מתאים את עצמו לתמה של הסדרה – "הסודות של איסטאון" היא סדרה על הורים שלא יכולים שלא לאכזב את הילדים שלהם. על הצורך שלנו להיות מוגנים ושמורים בכל מקום ובכל זמן מול עולם שהולך לאכול אותנו בלי מלח. זו סדרה על הטרגדיות שקורות לנו בחיים, ועד כמה ההבטחה של הורים לילדים שלהם – שהם ישמרו עליהם מכל צרה – היא שקר שנועד להיות מופר במוקדם או במאוחר. וכאן הסדרה עובדת הכי טוב. לכן הרגע הכי שובר לב בסדרה, בסופו של דבר, הוא לא הרגע שבו ראיין מתוודה על הרצח, למרות שזה הרגע שחיכינו לו כל הזמן.

רגעים אנושיים ויפים כאלה לא מקבלים כל יום בסדרות טלוויזיה. "הסודות של איסטאון" (צילום: HBO)
רגעים אנושיים ויפים כאלה לא מקבלים כל יום בסדרות טלוויזיה. "הסודות של איסטאון" (צילום: HBO)

אז לא, הרגע שבאמת מביא את הסדרה לסיום הגדול שלה הוא כשמייר אוחזת בחברתה הטובה לורי שפורצת בבכי ומוכנה לפתע להתמסר לחיבוק של מי שלקחה ממנה את הבן שלה. ופתאום, ברגע הזה, אמא שאיבדה את הבן שלה מנחמת אמא נוספת שאיבדה בזה הרגע את הבן שלה, מתגלה "הסודות של איסטאון" במלוא הדרה. נכון, היא הרגישה סבונית לפרקים, היא הרגישה מוגזמת לפרקים, והפיתרון שלה לרצח שעומד בבסיסה הוא בסוף עוד פתרון ממחברת הפתרונות שעלילות כאלה יודעות לתת. ובכל זאת, רגעים אנושיים ויפים כאלה לא מקבלים כל יום בסדרות טלוויזיה, גם לא כאלה שכן הצליחו לפתור את התעלומה שלהן כמו שצריך.

את מירב הקרדיט צריך לתת איפה שצריך לתת – קייט ווינסלט. היא הסיבה שאתם צופים מההתחלה בכל שבעת הפרקים, היא הסיבה שלא יכולתם להפסיק. היא לא סתם לקחה תפקיד, היא השתלטה עליו לחלוטין. ווינסלט הולכת כמו מייר, מדברת כמו מייר, היא נבהלת כמו מייר ומחייכת כמוה. זאת הסיבה שרק לראות את ווינסלט בתוך הדמות הולכת במסדרון בלי להוציא מילה זה יותר משחק ממה שתקבלו בכל שאר הטלוויזיה השנה. כנראה שלא ראינו שחקנית כל כך אובססיבית, כל כך טוטאלית וכל כך חכמה נכנסת לדמות בטלוויזיה בשנה האחרונה. ספק אם נראה משהו כזה בקרוב.

מגיעה לתפקיד בשיא כוחה. קייט ווינסלט ב"הסודות של איסטאון" (צילום: HBO)
מגיעה לתפקיד בשיא כוחה. קייט ווינסלט ב"הסודות של איסטאון" (צילום: HBO)

צריך להודות שכולם בסדרה הזאת משחקים מצוין, אבל מי יכול להתחרות בקייט ווינסלט כשהיא מגיעה ככה לתפקיד בשיא כוחה. וגם אם היוצרים של הסדרה לא הצליחו לפתור את כל המהלכים של כל הדמויות, אם נתמקד רק במייר ולא בכל השאר, "הסודות של איסטאון" היא סדרת מופת. לכן אני מציע לכל מי שמחליט להתחיל לראות אותה עכשיו – עזבו אתכם מכל שאר הקישקושים. הסודות של איסטאון הם הדבר הכי פחות מעניין ב"הסודות של איסטאון".