הסדרה הזאת כל כך רוצה להיות אחוזת דאונטון. ויש לה סיכוי

"העידן המוזהב" (צילום: יחסי ציבור/ HBO)
"העידן המוזהב" (צילום: יחסי ציבור/ HBO)

ב-HBO רצו להראות שגם לאמריקאים היה עידן מוזהב שאפשר לעשות עליו דרמה תקופתית כמו ב-BBC, ונתנו את המושכות לג'וליאן פלוז, יוצר "אחוזת דאונטון". התוצאה היא הפקה אדירה ומרהיבה עד מאוד, אבל לא בטוח שתהפוך לתופעה תרבותית באותו סדר גודל

25 בינואר 2022

לרוב אנחנו נוטים לזהות סדרות תקופתיות – אלה עם הגינונים המוקפדים, נשפי השמלות והסנוביות המופגנת – עם ארצות אירופה. אבל גם לארצות הברית יש תקופה מוזהבת משלה, שבה הסנוביות הועצמה לממדים אנגליים ואף יותר. מדובר בשלושים השנה האחרונות של המאה ה-19, שבהן הייתה שם התפתחות תעשייתית מואצת ופריחה כלכלית שהניבה מעמד של עשירים חדשים. אלא שבהיותם חדשים הם נדחו בשאט נפש על ידי אלה שירשו את כספם מהוריהם, ומיצבו את עצמם בעקשנות כמקביליהם של האריסטוקרטים באירופה. 

"עידן התמימות" ו"העלמה מכיכר וושינגטון" (הספרים והסרטים שנוצרו על פיהם) התרחשו בשנים האלה בניו יורק, ועכשיו מגיעה אלינו סדרה חדשה שממוקמת באותן שנים ובאותה עיר, וחתום עליה ג'וליאן פלוז, האיש שיצר את "אחוזת דאונטון". כזכור, גם שם הזיווג בין הרוזן מגרנת'ם ואשתו האמריקאית התבסס על שילוב בין התואר שלו והכסף שלה, וזה לא מאוד שימח את אמו – שמגי סמית הפכה אותה לכוכבת האמיתית של הסדרה. האמריקאים, כך מתברר ב"העידן המוזהב", הם סנובים עוד יותר.

הפעם הסיפור מתמקד בשתי משפחות משני צידי רחוב במנהטן. בצד אחד גרות האחיות המזדקנות לבית ברוק, שמכניסות לביתן את אחייניתן הצעירה והיתומה שאביה הותיר אותה חסרת כל. מולן מתגוררת משפחת ראסל בבית אדיר מידות שזה עתה נבנה בכסף חדש, ולכן המרחק הקצר בין שני הבתים הוא הרבה יותר ארוך מכפי שנראה בעין לא מזוינת. ברתה ראסל תעשה הכל כדי להתקבל בקרב החברה הגבוהה של מנהטן, ובעלה, שהקים חברת רכבות משגשגת, תומך במאבקה בכל האמצעים שבידו.

הופעת בכורה כובשת. לואיזה ג'ייקובסון (במרכז), "העידן המוזהב" (צילום: יחסי ציבור/ HBO)
הופעת בכורה כובשת. לואיזה ג'ייקובסון (במרכז), "העידן המוזהב" (צילום: יחסי ציבור/ HBO)

זוהי בכורת המסך של לואיזה ג'ייקובסון, בתה הצעירה של מריל סטריפ, בתפקיד מריאן היתומה מפנסילבניה, שעוברת להתגורר עם דודותיה ומביאה איתה רוח חדשה. איתה מגיעה פגי סקוט, צעירה שחורה שפגשה ברכבת. פגי שואפת להיות סופרת, ומתנכרת לאביה שרוצה להוריש לה את בית המרקחת שלו בהארלם. דודתה של מריאן שוכרת את פגי לשמש כמזכירתה, וכך העלמה השחורה נעה בין מגורי המשרתים לבין מרחבים אחרים שבהם היא מצופה למלא תפקידים שונים. זאת תוספת מעניינת לעולם של סדרות תלבושות, שעד כה התעלמו מהמעמד הלא פשוט של שחורים משוחררים ובעלי אמצעים וקריירות משל עצמם ("ברידג'רטון" ו"קתרינה" מסתמכות על ליהוק עיוור צבעים, וזו התמודדות שונה). 

מי רוצה להיות מגי סמית? סינתיה ניקסון וכריסטים ברנסקי, "העידן המוזהב" (צילום: יחסי ציבור/ HBO)
מי רוצה להיות מגי סמית? סינתיה ניקסון וכריסטים ברנסקי, "העידן המוזהב" (צילום: יחסי ציבור/ HBO)

פגי מגולמת על ידי דנה בנטון, שהתפרסמה כשגילמה את נטשה במחזמר על פי "מלחמה ושלום" של טולסטוי שהועלה בברודוויי (משם היא המשיכה ל"המילטון"). התמזל מזלי לצפות באותה הפקה קצרת ימים שזיכתה אותה במועמדות לטוני, ולהתאהב בשחקנית הנאווה שהיא גם זמרת מופלאה, אם כי לא נראה שנזכה לשמוע אותה שרה ב"העידן המוזהב". 

שתי הצעירות המלבבות מוקפות בשלל כוכבי מסך ובמה עתירי ותק. ברתה ראסל מגולמת על ידי קרי קון ("הנותרים") כאישה שאפתנית וממוקדת מטרה, העטופה בסדרת שמלות עוצרות נשימה. מורגן ספקטור ("המזימה נגד אמריקה") הוא בעלה ג'ורג', שזומם להשתלט על חברת רכבות מקבילה, תוכנית שעשויה להתפוצץ לו בפרצוף. שניהם אינם אנשים סימפטיים במיוחד (בשם שאיפותיה ברתה מעכבת את יציאתה לחברה של בתה המתוקה בגילומה של טאיסה פרמיגה), אך אהבתם זה לזו וההתנשאות המופגנת כלפיהם על ידי שאר בני דורם מעוררים עניין בדמויותיהם.

נו כן, סדרה מושכת בהחלט. "העידן המוזהב" (צילום: יחסי ציבור/ HBO)
נו כן, סדרה מושכת בהחלט. "העידן המוזהב" (צילום: יחסי ציבור/ HBO)

האחיות בבית שממול מגולמות על ידי סינתיה ניקסון ("סקס והעיר הגדולה") כאדה טובת הלב, וכריסטין ברנסקי ("הטובות לקרב") כאגנס הסנובית. בארצות הברית כבר נכתב על הדמיון בין הדמות של ברנסקי לבין זו של מגי סמית ב"אחוזת דאונטון", אבל לפחות בחמשת הפרקים שבהם צפיתי (מתוך עשרת פרקי העונה הראשונה) היא מלאכותית מדי בדמות האלמנה הסנובית-אך-לא-גזענית (באופן יחסי לתקופה), שניסיון חיים מר הפך אותה לנוקשה. מה גם שהצל שהטילה סמית גדול מדי. ניקסון לעומתה נהדרת ושובת לב בתפקיד שונה לחלוטין מזה שפרסם אותה. 

בתפקידי נשות החברה המתחסדות שמסביב מופיעות דיוות ברודוויי כמו קלי או'הרה ודונה מרפי, ואודרה מקדונלד כאמה של פגי. גם בקרב המשרתים יש לא מעט כוכבי במה, אם כי בינתיים הם מקבלים פחות תשומת לב – הסצנה הטובה ביותר בקומה התחתונה הוקדשה למפגש הבאטלרים של שתי המשפחות.

ג'וליאן פלוז, ששיתף פעולה עם התסריטאית האמריקאית סוניה וורפילד, שב ומפגין כאן את כישורי הכתיבה שלו, הניכרים בעיצוב המרובד של הדמויות ובדיאלוגים החדים. זאת סדרה מושכת בהחלט, אבל פרט למיקומה בניו יורק עדיין חסר בה אותו משהו ייחודי שירומם אותה מעל סדרות תקופתיות אחרות.

ההפקה, שהתבשלה במשך שנים רבות, החלה את דרכה באן.בי.סי בטרם התגלתה כיקרה מדי עבור הרשת, ועברה ל-HBO, שעל פי הנראה לעין לא חסכה בהוצאות. זאת הפקה אדירה ומרהיבה עד מאוד, שעוצמתה ניכרת לפעמים דווקא ברגעים שוליים, כמו בשוט שבו גבר עם "כסף ישן" שניסה להכפיף את ג'ורג' ראסל לרצונו, יוצא מהכרכרה שלו לרחוב מלא גברים בכובעי צילינדר כמותו. יש להניח ש"העידן המוזהב" תהיה ללהיט, אך בשלב זה קשה לחזות אם תהפוך לתופעה תרבותית בסדר גודל של "אחוזת דאונטון". 

★★★★ 4 כוכבים
"העידן המוזהב" עולה היום ביס, הוט וסלקום TV