תל אביב אומרת "לא" לסגירת שוק הכרמל ושוק התקווה

שוק הכרמל (צילום: שאטרסטוק)
שוק הכרמל (צילום: שאטרסטוק)

דילמת הקורונה: את הסופרמרקטים הצפופים משאירים פתוחים אבל את השווקים שהתרוקנו סוגרים? אם החלטה כזו תתקבל המשמעות היא עוד פגיעה בחלשים לטובת החזקים

לפני שעה קלה הכתה במכשירי הסלולר של האומה ידיעת פוש מלחיצה: שוק הכרמל ושוק מחנה יהודה יסגרו. הידיעה ציינה גם שהשעות הקרובות הן הזדמנות אחרונה לערוך קניות בשוק וחוללה היסטריה קלה. היא התבססה על הנחה סבירה שזו משמעות החלטת הממשלה שהתקבלה בשיחת טלפון לילית, אך פרט לכך אין לידיעה אימות.

אסור לסגור את שוק הכרמל. גם לא את שוק התקווה. בחמישי האחרון שוק הכרמל היה מחזה עצוב. כל כך הרבה פעמים בשנים האחרונות דיווחנו על הפריחה של השוק (שכבר התנפחה למימדים מגוחכים), על עשרות בתי האוכל והדוכנים שנפתחו שם חדשות לבקרים כדי למכור לנו כל מה שרק יכולנו להעלות על דעתנו – מירקות מיוחדים ועד גבינות בוטיק, מפיצות נפוליטניות ועד קוקטיילים מעשבי תיבול. 

האם הייתה יכולה להתקבל החלטה דומה אם שוק הכרמל היה בבעלות חברת BDI או רמי לוי? האם החלטה דומה הייתה מתקבלת אילו עשרות בעלי הדוכנים בשוק הכרמל היו חברים באיגוד לשכת המסחר? אתם יודעים את התשובה

לכל זה לא נותר זכר. המסעדות ודוכני האוכל נסגרו, וכך גם חלק גדול מדוכני המזון והירקות. בדוכנים הבודדים שנשארו פתוחים עומדים המוכרים כשידיהם עטויות כפפות ועל פניהם מסכות. תנועת הקונים דלילה, בעלי הדוכנים נראו מודאגים. אבל גם במתכונתו הדלילה, שוק הכרמל הוא מקור פרנסתם של מאות משפחות ומקור המזון של עשרות אלפי תל אביבים.

גם אנחנו מקפידים למלא אחר הנחיות משרד הבריאות למניעת התקהלויות. בתחילת השבוע עוד ביקרנו בפארק הירקון והתלהבנו מהאפשרות לנשום קצת אוויר צח בלי להיאלץ להתגודד עם ההמונים. עכשיו גם זה אסור. אבל ההחלטה הצפוייה לסגור את השווקים בתל אביב ובירושלים היא לא פחות משערורייתית.

תנועת הקונים במרכולים הגדולים בוודאי גדולה יותר בימים אלו מתנועת הקונים בשווקים הפתוחים. כסת״ח השמירת מרחק של שני מטר לאדם לאדם לא נשמר לא במרכולים הגדולים ובוודאי שלא במכולות הקטנות, ובכל זאת, השווקים צפויים להיסגר עתה ולא הסופרמרקטים. 

האם הייתה יכולה להתקבל החלטה דומה אם שוק הכרמל היה בבעלות חברת BDI (הבעלים של קבוצת שופרסל) או רמי לוי? האם החלטה דומה הייתה מתקבלת אילו עשרות בעלי הדוכנים בשוק הכרמל היו חברים באיגוד לשכת המסחר? אתם יודעים את התשובה.

מרבית דוכני השוק נמצאים בבעלות אנשים קשי יום, שגם כך סובלים כעת מירידה חדה בהכנסות. ההחלטה לסגור את השווקים משמעותה לקחת מהאנשים הללו את המעט שנותר להם, ולקחת מאיתנו את האפשרות (הסבירה יותר מבחינת הנחיות משרד הבריאות) להמשיך ולקנות מזון באוויר הפתוח. אל תהרגו לנו את השוק.