המפה והטריטוריה: הכירו את השכונות של מזרח תל אביב

לאן עוברים זוגות במשבר גיל 40, איזו שכונה מתמחה בפרלמנטים, ולמה תל חיים היא הפורסט גאמפ של החזון הציוני

פארק גלית ביד אליהו (צילום: שלומי יוסף)
פארק גלית ביד אליהו (צילום: שלומי יוסף)
4 ביולי 2019

נחלת יצחק

מספר תושבים: 8,438
שטח: 556 דונם
אטרקציה: שניצל בקפה ג'ולי

תושביה הוותיקים מוטרדים בשאלת שייכותם לתל אביב או לגבעתיים, פרדוקס סכולסטי של ממש, שכן חלק מרחובותיה נחצים בין שתי הערים ואופייה גבעתיימי להחריד. בשנים האחרונות היגרו אליה משפחות צעירות מתעשיית ההייטק (השכונה מוקפת במוקדים משרדיים), והקיוסקים שאכלסו דמויות איקוניות כגון "חיים הוורוד" הוחלפו במעדניות לבעלי טעם פריזאי (ע"ע שרויטמן) ובבתי קפה מעודנים. פעם המוקד החברתי בשכונה היה "הגינה של הסופר", היום הוא קפה ג'ולי השוכן תחת מגדלי תל אביב.

מפת המזרח. (דימוי: מיכל רוט)
מפת המזרח. (דימוי: מיכל רוט)

יד אליהו

מספר תושבים: 15,559
שטח: 1446 דונם
אטרקציה: קהילת הורים פעילה ומגובשת

השכונה המרכזית במזרח תל אביב הפכה שם קוד לזוגות במשבר גיל 40 הנוטשים את המרכז לטובת דירות מרווחות במזרח, ומגיחים לעתים נדירות לנילוס או לבלוק כאורחים הבוררים את בילוייהם בפינצטה, מתנשאים על החברים שנשארו משועבדים לבילוי האקססיבי במרכז. ביד אליהו אין עדיין בתי קפה, אבל יש קהילה מקומית של הורים צעירים המנסים להפיח בה רוח קיבוצית עתירת שיתופי פעולה חברתיים. לאחרונה הוקם בה סקייטפארק, שגם הוא, בדרכו, מנסה לשוות לשכונה עוקץ רענן ומצליח בקושי רב.

תל חיים

מספר תושבים: 4,515
שטח: 370 דונם
אטרקציה: חפשו במקום אחר

שמה כמו נוצר במחולל שמות של שכונות, אך היא הדבר הקרוב ביותר לפורסט גאמפ של החזון הציוני, שבה ופוגשת בו בתחנות ארעיות ושוליות למדי. במאורעות 1936־1939 הייתה בסיס אימונים של ההגנה (תל חיים היא זו ששכבה על הגדר בשביל יד אליהו והתקווה), ועד שנת 2004 עוד אכלסה את אחת מתחנות השידור החשובות במדינה, שמתוכה שודרה הכרזת העצמאות של המדינה. היום היא שכונה המתנכרת לשכנותיה (יוקרתית יותר מיד אליהו אבל לא מרגישה צורך להשוויץ בכך), ויש לה את בית הספר עציון, בית ספר ממלכתי דתי עם רקורד מצוין.

פנינה מעונבת. פארק וולפסון בשכונת רמת הטייסים
פנינה מעונבת. פארק וולפסון בשכונת רמת הטייסים

רמת הטייסים

מספר תושבים: 2,052
שטח: 326 דונם
אטרקציה: ויכוח פוליטי רווי תשוקה במקום של דידי

קרבתה לרמת חן עוררה ברמת הטייסים צמא לחיי מושב נינוחים בגבולות העיר, ולא נגזים אם נגדירה כפנינה המעונבת של המזרח. הבתים ישנים אך מרווחים וצמודי קרקע לרוב, פארק וולפסון במרחק הליכה, ו"המקום של דידי", ספק קיוסק ספק בית קפה, מרכז את פעילות הפרלמנטים בשכונה.

עזרא והארגזים

מספר תושבים: 3,115
שטח: 765 דונם
אטרקציה: סקי מים בפארק דרום

אין דימויים נוסטלגיים או רומנטיים שיעדנו את אומללותה של השכונה ושל תושביה, שכעת חלקם עומדים בפני פינוי לאחר שבילו בה את כל חייהם. מדובר בשכונה שהוזנחה במשך שנים, וגם היום הניחוחות של מתקן חירייה מקשים על חיי התושבים בה. פארק דרום הוא מוקד הכיף הבודד באזור, מתוך הנחת מוצא שאם החיים בזבל אז כבר לא יזיק להתאמן קצת בסקי מים.

כפר שלם רבתי

מספר תושבים: 21,510
שטח: 1587 דונם
אטרקציה: תספורת ושיחת נפש אצל גיא דויטש

אם אדם מכנה את פארק וולפסון "גבעת בטיח", סימן שהוא מכפר שלם. אולם הכפר שלמים – תושבים למודי קרבות היסטוריים מול רשות המקרקעין – כבר מזמן לא נתלים רק בגבעת בטיח שלהם, שכן כרגע יש להם מתחם עתיקות ביזנטי שהתגלה בראשית המילניום וגם את פארק ראש הכפר המעוטר בבריכת דגים. ככלל, כפר שלם רבתי – הכולל מלבד השכונה שקמה על חורבות סלמה גם את השכונות נווה כפיר, נווה צה"ל, נווה בארבור, נווה אליעזר, נווה חן, ניר אביב ואורות – הוא מרחב שופע בבעלי חיים. תוכלו להיתקל בטווסים על כל שעל, כמו גם בתרנגולות ובסוסים. הדבר היחיד שאין בכפר שלם הוא מקומות להעביר בהם זמן (שלא ברחוב על ספסלי כתר), ולשם כך תושביה מתארחים בקאנטרי בית בארבור ובבר הסמוך לו. המקום שאליו עולים לרגל בשכונה הוא המספרה של גיא דויטש, גבר מסביר פנים הבקי בצרותיו הצבעוניות של כל תושב כאילו היו דמויות של דיקנס.

איפה שהיפים ואנשי ברנז'ה פוגשים תושבים ותיקים. שדרות ההשכלה בשכונת ביצרון (צילום: ד"ר אבישי טייכר)
איפה שהיפים ואנשי ברנז'ה פוגשים תושבים ותיקים. שדרות ההשכלה בשכונת ביצרון (צילום: ד"ר אבישי טייכר)

ביצרון ורמת ישראל

מספר תושבים: 5,958
שטח: 698 דונם
אטרקציה: הפלאפל הכי טוב שאתם לא מכירים

ברגע שבו מבינים ששדרות ההשכלה לא יצליחו לשמש חיקוי מהימן לשדרות רוטשילד, אפשר למצוא בהן מידה ייחודית של חן. ביצרון היא הפרדס חנה של מזרח תל אביב, עם ג'נטריפיקציה פסאודו היפית וברנז'אית המשמשת בערבוביה עם האוכלוסייה הוותיקה בשכונה. חומוס המשורר הוא נקודת ההתכה של שתי האוכלוסיות (יש האומרים שהוא נותן פייט לא רע לחומוסיות של המרכז), והפיצרייה פיצרון (מתבקש, מתבקש מדי) משביעה את העיתונאים של חדשות 12 העובדים בסמוך. ברמת ישראל הפנינה השכונתית היא פלאפל שף, שתושביה נשבעים בו ובשירות האדיב של עובדיו.

לבנה וידידיה

מספר תושבים: 5,130
שטח: 1,145 דונם (כולל פארק דרום)
אטרקציה: פארק בגין ופארק אריאל שרון

לבנה וידידיה נשמעים כמו זוג אשכנזים מזדקן המתגורר ברעננה, בעוד שבפועל השכונות המזרחיות, הגובלות בדרך לוד ובפארק אריאל שרון, נוסדו על ידי יהדות חבאן התימנית. הקרבה למתקן חירייה אינה מיטיבה עם השכונות, כמו גם נחל כופר החוצה את שכונת ידידיה, שבמקום לשוות לה מראה פסטורלי גורם להצפות תכופות בעונות החורף. שכונת לבנה קרובה יותר לפארק בגין מאשר לפארק אריאל שרון, ושם פינת החי היא האטרקציה האטרקטיבית ביותר לילדי האזור.

מלא אופי (ושיפודים). שוק התקווה. צילום: אנטולי מיכאלו
מלא אופי (ושיפודים). שוק התקווה. צילום: אנטולי מיכאלו

התקווה

מספר תושבים: 10,754
שטח: 946 דונם
אטרקציה: השוק הטוב ביותר בעיר

ללא כל ספק השכונה עם הכי הרבה אופי במזרח, בעלת שוק לתפארת, קבוצה בצמרת הכדורגל הישראלי וקרדיט על עפרה חזה. בשנים האחרונות התקווה ממותגת כמעין שכונת שפירא חדשה, הנושאת עמה הבטחה עתידית להשתלטות סטודנטיאלית. פרויקטים לא מעטים כבר אוכלסו בה, אבל המחסום התודעתי של חציית נחל איילון הופך את השינוי לאטי יותר. ורדיאל 17, בית הצעירים הממוקם בשכונה, דואג לקרב בין תושבים ותיקים לחדשים, והקבב המעולה של עדאל הוא קונצנזוס משל עצמו. באזור מתנ"ס בית דני משפחות הפשע המקשישות עוד נאבקות זו בזו, אך בימים אלה לא מעט מהאלימות בשכונה קשורה גם בחיכוכים בין תומכי ומתנגדי המשטר באריתריאה.