השמן והרזה הוא סרט מלא אהבה על שני כוכבים דועכים

גם מי שאינו מעריץ שרוף יתרגש מהסרט שמלווה את השניים בשנות השישים לחייהם, מופיעים מול אולמות חצי ריקים ומשתכנים במלונות זולים

השמן והרזה
השמן והרזה
13 ביוני 2019

יש מין ז'אנר של סרטים אנגליים די זניחים שמתעלקים על כוכבים הוליוודיים ומספרים על השבוע וחצי שהם ביקרו בבריטניה. כאלה היו "השבוע שלי עם מרילין" ו"כוכבים חיים לנצח", שתיארו את מרילין מונרו וגלוריה גרהאם מנקודת מבטם של בחורים אנגלים המספרים שזכו לנהל איתן רומנים. גם הסרט האנגלי "סטן ואולי", שנקרא בארצנו "השמן והרזה", מלווה צמד כוכבים מאמריקה במהלך ביקורם בבריטניה, אבל סיפור האהבה המתואר כאן הוא בין שני הבדרנים המזדקנים עצמם. זה סרט אלגי ועדין, המעורר הדים ל"אורות הבמה" האהוב של צ'פלין, והוא ידבר גם אל מי שאינו נמנה בין מעריצי לורל והארדי.

סטן לורל ואוליבר הארדי היו הצמד הקומי המצליח ביותר בקולנוע, ובניגוד לכמה מהקולגות המפורסמים שלהם מימי הסרט האילם, הם צלחו את המעבר לסרט המדבר ללא פגע. "השמן והרזה" מתחיל ב-1937, כשהקריירה הקולנועית המשותפת של השניים בשיאה. שוט ארוך, וירטואוזי ואלגנטי מלווה אותם בדרכם מחדר ההלבשה אל הסט של המערבון הקומי "Way Out West" ומציג אותם כמלכי האולפן. אבל אז מגיע ראש האולפן האל רואץ' (דני יוסטון) ומזכיר להם מי הבוס האמיתי. הוא אינו מוכן לספק ללורל את התנאים שהוא דורש, ומנפץ את הזוגיות המופלאה. הסרט ממשיך 16 שנה אחרי כן, ולצורך הדרמה יוצר את הרושם השגוי שזה היה סרטם המשותף האחרון של לורל והארדי. אלא שאחרי המהמורה בדרך, השניים שבו לעבוד יחדיו, וצילמו עוד סרטים רבים ומצליחים, לפני שזוהרם הועם בתום מלחמת העולם השניה.

בכל אופן, אנחנו שבים ופוגשים אותם בשנות השישים לחייהם, כשהם מגיעים לסיבוב הופעות באנגליה הגשומה, בתקווה שהוא יוביל לצילומי סרט חדש – פרודיה על רובין הוד שלורל שוקד על כתיבתה. אבל אנגליה לא מחכה להם, והם מופיעים מול אולמות חצי ריקים ומשתכנים במלונות זולים. בהתאם, הסגנון של הסרט נעשה צנוע יותר והגוונים אפרוריים יותר. אבל האכזבה לא מונעת מצמד מקצוענים ותיקים שכמותם לתת את המיטב על הבמה, הקסם ניצת מחדש, והקהל מציף אותם באהבה.

ג'ון סי. ריילי (שהיה מועמד לגלובוס הזהב על הופעתו כאן) וסטיב קוגן נפלאים עד מאוד בתפקידי אולי וסטן שכועסים זה על זה ואוהבים זה את זה, וממשיכים לדמיין יחדיו גם כשהם יודעים שזה הסוף. הם משחזרים במדויק כמה מהמערכונים המוכרים מהסרטים הקצרים והארוכים, רק שבהופעותיהם אפשר להבחין גם בניואנסים של היחסים בין האנשים שמאחורי הדמויות הבימתיות, ולכן המערכונים נוגעים ללב לא פחות משהם מצחיקים. בהגיעם ללונדון מצטרפות אליהם בנות זוגם הדואגות בגילומן של נינה אריאנדה ("מיליארדים") כאידה לורל, ושירלי הנדרסון האחת והיחידה כלוסיל הארדי. התסריט מאת ג'ף פופ (שכתב את "פילומנה" יחד עם קוגן) הפך אותן לצמד קומי בפני עצמו (תורמים לכך הבדלי הגובה המהותיים ביניהן), והשתיים נהדרות ומעניקות לסרט המקסים הזה כמה מרגעיו הטובים ביותר.

בחירה קלישאתית ולכן פחות מוצלחת הייתה לשלב כמה מהגאגים הידועים של השניים בחייהם שמחוץ לבמה. אפשר בהחלט היה לוותר על הסצנה שבה המזוודה של סטן מחליקה במורד המדרגות כמו הפסנתר בסרטם "The Music Box". לעומת זאת, כשהוא נכנס למיטתו של אולי החולה – דימוי ידוע שהזמין לא מעט פרשנויות חתרניות – קשה לעצור את הדמעות.

סרט על: סיבוב ההופעות של לורל והארדי המזדקנים בבריטניה ב-1953

ללכת? כן. סרט מלא עדנה ואהבה

ציון: 4 כוכבים

-> Stan & Ollie. בימוי: ג'ון ס. ביירד. עם ג'ון סי. ריילי, סטיב קוגן, שירלי הנדרסון. בריטניה 2018, 98 דק'