חולדאי, לכלכת: המלחמה על גינת לוינסקי יוצאת לדרך

החלטה שאין דרך להצדיק או להסביר אותה. גינת לוינסקי (צילום: שלומי יוסף)
החלטה שאין דרך להצדיק או להסביר אותה. גינת לוינסקי (צילום: שלומי יוסף)

ועדת התכנון של עיריית תל אביב-יפו נתנה אור ירוק להריסת גינת לוינסקי בהחלטה תמוהה שצחנה משונה עולה ממנה. התושבים באזור המוכה לא יוותרו לחולדאי ללא קרב

2 בינואר 2020

עוד כאפה מצלצלת לדרום תל אביב. אין דרך אחרת לפרש את החלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיריית תל אביב-יפו אתמול: בית ספר חדש יוקם היכן שנמצאת כיום גינת לוינסקי, זאת לצד שטחים שיופקעו ממנה לטובת עבודות הרכבת הקלה. 

כל זה לא מעניין כנראה את חולדאי ואת ועדת התכנון, שאפילו לא טרחו לבדוק את החלופות. מרחק כמה עשרות מטרים מהגינה האומללה נמצא מבנה ציבורי גדול שהעניקה העירייה ללהקת המחול בת שבע. אלה סדרי העדיפויות

אין גם דרך אחרת להסביר את ההחלטה התמוהה הזאת, שמפקיעה מתושבי נווה שאנן את הריאה הירוקה הבודדת שלהם, פרט לטיפשות ואטימות שצחנה משונה עולה מהן. רון חולדאי הטיל משמעת קואליציונית, צעד בלתי מקובל בדיוני וועדות, וסגניו המתנגדים – אסף הראל וציפי ברנד בראשם – נאלצו להצביע בעד ההחלטה. מה הלחץ? "אינטרסים תכנוניים", אומרים בעירייה.

השאלה הגדולה היא מהם ושל מיהם אותם אינטרסים. האינטרס הציבורי הרחב הוא שלא יפגעו בשטחים ירוקים, בטח לא באזור שבו זיהום האוויר הוא מהגבוהים בעיר והטמפרטורה יכולה להגיע עד 7 מעלות יותר מצפון העיר ומרכזה. האינטרס הציבורי הרחב הוא שלא תהיה פגיעה נוספת במרקם החיים המרוסק של עוטף התחנה המרכזית. וכן, האינטרס הוא גם שיוקמו בתי ספר חדשים בעיר. אבל לא בגינת לוינסקי.

הריאה הירוקה היחידה של נווה שאנן. גינת לוינסקי (צילום: שלומי יוסף)
הריאה הירוקה היחידה של נווה שאנן. גינת לוינסקי (צילום: שלומי יוסף)

זאת ועוד: באזור קיימים כבר שני בתי ספר המיועדים ברובם לילדי העובדים הזרים ומבקשי המקלט בשכונות הגובלות בו. ועד השכונה הבהיר והוכיח שאין כל צורך או דרישה לבית ספר שלישי, בזמן שאלף ילדי עובדים זרים חוצים כל בוקר את האיילון מהשכונות הדרום-מזרחיות ובזמן שבשכונת התקווה יש מגוון שטחים עירוניים בהם ניתן לבנות בית ספר. כל זה לא מעניין כנראה את חולדאי ואת ועדת התכנון, שאפילו לא טרחו לבדוק את החלופות. מרחק כמה עשרות מטרים מהגינה האומללה נמצא מבנה ציבורי גדול שהעניקה העירייה ללהקת המחול בת שבע. אלה סדרי העדיפויות.

מה הלחץ? "אינטרסים תכנוניים", אומרים בעירייה. השאלה הגדולה היא מהם ושל מיהם אותם אינטרסים. האינטרס הציבורי הוא שלא יפגעו בשטחים ירוקים, בטח לא באזור שבו זיהום האוויר הוא מהגבוהים בעיר והטמפרטורה יכולה להגיע עד 7 מעלות יותר מצפון העיר ומרכזה

ההחלטה המבישה הזאת מנוגדת גם למדיניות הירוקה של העירייה עצמה ומוסיפה חטא על פשע במכלול המצוקות מהן סובלת שכונת נווה שאנן בעשור האחרון, והיא לא תעבור ללא קרב. האקטיביסטים הרבים בשכונה כבר מכינים את הלפידים ואת הקילשונים, הארגונים הירוקים יקשרו את עצמם לעצים, וגם האוכלוסיה הצעירה שנודדת לתוך השכונה בעקבות ההבטחות הנדל"ניות לא תשתוק.

חולדאי צריך להבין שפגיעה בשטחים ירוקים היא לא אופציה כשהמשבר האקלימי כבר כאן, ושפועלו הנמרץ לשיפור פני העיר אינו קארט בלאנש לביצוע כל תוכנית שעולה על רוחו. אם סגניו לא יבהירו לו את זה – ונראה שאין להם את האומץ במקרה הזה – הציבור יצטרך להבהיר לו את זה. זאת תהיה מלחמה.